Al een tijdje probeer ik een goede veren-demper combi op mijn 528i E28 te krijgen. Eerst een tijdje rondgereden met Bilstein B6 icm verzwaarde veren voor (standaardhoogte, geschikt voor Bilsteindempers) en Mtechnic veren van een 524td achter (voor verlaagd Mtechnic onderstel). M-technic veren voor een E28 528i zijn namelijk niet meer leverbaar. De auto stuurde met die combinatie best strak en de bochtensnelheid was beduidend hoger, maar de auto was natuurlijk niet in balans. Hij was achter comfortabeler dan voor en hing bovendien "op z'n kont". Het zag er niet uit, dus snel als tussenoplossing de standaardveren er weer op, wel met nog steeds de Bilsteins.
Dat rijdt al stukken beter, maar ik vind het geen geslaagd huwelijk. Vooral bij kleine onevenheden zoals, klinkerbestrating, putdeksels etc. merk je dat de wielen de ondergrond niet goed volgen door de combi van een sportieve demping en te slappe veren. Als ik wat harder/sportiever ga rijden heb ik er minder last van, maar of dat de oplossing is?
Ik wil nu proberen om een Mtechnic verenset van een e34 518i met m40 te plaatsen. Leeggewicht 528i '86 is 1320 kg, leeggewicht van een e34 518i '90 is 1330 kg, dus qua gewicht is dat vrijwel een match.
Maar, gaat dat zomaar passen?
Dat rijdt al stukken beter, maar ik vind het geen geslaagd huwelijk. Vooral bij kleine onevenheden zoals, klinkerbestrating, putdeksels etc. merk je dat de wielen de ondergrond niet goed volgen door de combi van een sportieve demping en te slappe veren. Als ik wat harder/sportiever ga rijden heb ik er minder last van, maar of dat de oplossing is?
Ik wil nu proberen om een Mtechnic verenset van een e34 518i met m40 te plaatsen. Leeggewicht 528i '86 is 1320 kg, leeggewicht van een e34 518i '90 is 1330 kg, dus qua gewicht is dat vrijwel een match.
Maar, gaat dat zomaar passen?
e91 325i touring (2008)
e34 525i touring ('96, verkocht)
e28 528i (1986)
Honda XBR 500 (1988, 2x)
e34 525i touring ('96, verkocht)
e28 528i (1986)
Honda XBR 500 (1988, 2x)