E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #26263  door Lohran
 
Als 'ie, zoals MV zegt, sport onderstel heeft kun je de dempers achter niet meer nieuw bestellen. Alleen de comfortdempers zijn te bestellen van Sachs (bij Autodoc bijv.). Deze zijn iets van 360 euro per stuk.

Ik heb een tijdje terug de veerbollen vernieuwd en rijdt een stuk beter. Nou moet ik zeggen dat mijne echt heel erg hard was aan de achterkant, deze stuiterde bij de drempels en gaat nu gewoon netjes er overheen. Ook mijne heeft sportonderstel en dat zal nooit enorm comfy worden nee.
 #26270  door Smitty
 
Lohran schreef: 16 okt 2019, 19:03 Als 'ie, zoals MV zegt, sport onderstel heeft kun je de dempers achter niet meer nieuw bestellen. Alleen de comfortdempers zijn te bestellen van Sachs (bij Autodoc bijv.). Deze zijn iets van 360 euro per stuk.

Ik heb een tijdje terug de veerbollen vernieuwd en rijdt een stuk beter. Nou moet ik zeggen dat mijne echt heel erg hard was aan de achterkant, deze stuiterde bij de drempels en gaat nu gewoon netjes er overheen. Ook mijne heeft sportonderstel en dat zal nooit enorm comfy worden nee.
Mijnes die heeft als ik het goed heb geen sport vering, tenminste niet volgens mijn VIN. Daar zit geen SA227 op.

Wat jij zecht Lohran dat is wat ik bedoel. De auto wobbelt na als ik over hobbels ga. Een beetje als een boot. Gewoon een gevoel dat de schokbrekers op zijn. Misschien hoort dat zo, ik weet het niet echt, maar dat gevoel ging bij mijn e30 weg toen ik de schokbrekers heb vervangen.

Kijken of ik dan maar eerst de veerbollen kan vervangen, en dan zien of dat helpt. Das zeker wel een grote klus?
 #26274  door MV525i
 
Smitty schreef: 17 okt 2019, 14:54 Mijnes die heeft als ik het goed heb geen sport vering, tenminste niet volgens mijn VIN. Daar zit geen SA227 op.
Klopt. Ik schrijf het wat ongelukkig. Waar het op neerkomt is dat bij de laatste touring modellen niveauregeling op een 525i standaard is.
De SA 220 (Niveauregulierung) wordt niet apart vermeld in de VIN code omdat dit onderdeel is van het Edition pakket.
In dit pakket is de "sportliche fahrwerksabstimmung" (SA 227, dat is iets anders dan een sport of M-tech onderstel) onderdeel van SA 220.
Preise1996_8.jpg
Ik heb 8 jaar met deze auto gereden, die is altijd spijkerhard geveerd geweest.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26280  door danny-ex-touringE34
 
"" Alleen de comfortdempers zijn te bestellen van Sachs (bij Autodoc bijv.). Deze zijn iets van 360 euro per stuk. ""

Schijnen nog steeds niet beschikbaar te zijn. Ik zou van autodoc daarover bericht krijgen en tot op heden niets gehoord. Ook via de dealer in Duitsland geprobeerd. Ze staan op E-bay, maar zijn niet beschikbaar, helaas.
In Zwitserland schijnen ze bij een dealer nog te krijgen te zijn, maar de prijs is dan wel SF 900 per stuk. Groeten, Danny
 #26291  door Lohran
 
Smitty schreef: 17 okt 2019, 14:54
Lohran schreef: 16 okt 2019, 19:03 Als 'ie, zoals MV zegt, sport onderstel heeft kun je de dempers achter niet meer nieuw bestellen. Alleen de comfortdempers zijn te bestellen van Sachs (bij Autodoc bijv.). Deze zijn iets van 360 euro per stuk.

Ik heb een tijdje terug de veerbollen vernieuwd en rijdt een stuk beter. Nou moet ik zeggen dat mijne echt heel erg hard was aan de achterkant, deze stuiterde bij de drempels en gaat nu gewoon netjes er overheen. Ook mijne heeft sportonderstel en dat zal nooit enorm comfy worden nee.
Mijnes die heeft als ik het goed heb geen sport vering, tenminste niet volgens mijn VIN. Daar zit geen SA227 op.

Wat jij zecht Lohran dat is wat ik bedoel. De auto wobbelt na als ik over hobbels ga. Een beetje als een boot. Gewoon een gevoel dat de schokbrekers op zijn. Misschien hoort dat zo, ik weet het niet echt, maar dat gevoel ging bij mijn e30 weg toen ik de schokbrekers heb vervangen.

Kijken of ik dan maar eerst de veerbollen kan vervangen, en dan zien of dat helpt. Das zeker wel een grote klus?
Hmm dat is juist niet wat ik had. Dat na deinen herken ik wel, dat heb ik ook weleens gehad in een auto met slechte schokdempers. Bij mijn E34 is het juist andersom gegaan. De achterkant was zo hard dat zelfs bij een drempel de achterkant soms even in de lucht bleef (en dan ging ik niet hard hoor) en dan klapte hij naar beneden, net of de wielen gewoon direct aan het chassis zaten. Na het vervangen van de veerbollen is dat over.

Het is wel een klusje, maar ik ben geen monteur en het is wel gelukt. Ik had wel op dat moment mijn uitlaat er af, dat geeft wel veel ruimte aan de bestuurderskant. De passagierskant kun je wel aardig goed bij. Mocht je het gaan doen, ga dan alvast alle boutjes en plekken waar de leidingen er in geschroefd zijn inspuiten met kruipolie. Ik had ook de drukleidingen van de veerbollen naar de schokdempers vervangen. Gelukkig had ik die nog gekocht, want ik kreeg ze met geen mogelijkheid los van de veerbollen. Niet schrikken, want die leidingen zijn iets van 70 euro per stuk. Al met al ben ik er wel een aantal uur mee bezig geweest. Vergeet niet om ook wat reserve olie bij de hand te hebben zodat je het vaatje weer kan bijvullen. Al kwam er bij mij niet heel veel uit hoor.
dannytouringE34 schreef: 18 okt 2019, 00:48 "" Alleen de comfortdempers zijn te bestellen van Sachs (bij Autodoc bijv.). Deze zijn iets van 360 euro per stuk. ""

Schijnen nog steeds niet beschikbaar te zijn. Ik zou van autodoc daarover bericht krijgen en tot op heden niets gehoord. Ook via de dealer in Duitsland geprobeerd. Ze staan op E-bay, maar zijn niet beschikbaar, helaas.
In Zwitserland schijnen ze bij een dealer nog te krijgen te zijn, maar de prijs is dan wel SF 900 per stuk. Groeten, Danny
Ah ok, dan is revisie toch een betere optie.
 #26415  door Smitty
 
Ik heb net besteld:

- 2 nieuwe B6 Bilstein dempers voor voor.
- een H&R Verlaging set, nummer: 29888-1, blijkbaar gemaakt voor tourings met NIVO.
- 11 delig voorophanging set met nieuwe armen en etc.
- 2 Nieuwe veerbollen voor achter.
- Spring compressors.
- En een stuurkogeltrekker.

Ook vorig weekend een mooie Stahlwille doppenset opgehaald waar ik erg blij mee ben.

Kijken of ik snel alles kan vervangen, hopelijk zie ik een goed verschil.

Verkoop van de 518 is nog gaand, hopelijk verkoop ik de auto snel, verdien ik tenminste deze onderdelen terug.

Het enige waar ik bang voor ben is de retaining nut van da schokbreker aan de voorkant, en het vervangen van de veren achter.

Misschien laat ik de achter veren nog tijdelijk zitten, ik vind niet echt dat het ontzettend hoog staat, en ik heb gehoord dat het best een gedoe is met de niveau regeling. Voor vindt ik de auto toch echt te hoog staan, en ik dacht ach als ik het toch uit elkaar trek...

Voor de rest ben ik eigenlijk ontzettend blij met de auto, de cruise controle is een blessing, en de automaat betekent dat ik lekker etent door kan rijden - Misschien niet belangrijk voor de meeste Nederlanders, maar toch erg handig voor mij. Ook zat ik te denken om cupholders te kopen uit Nieuw Zeeland. https://www.bmwcupholder.com/ Vroeger woonde ik om de hoek, niet tien minuten rijden vandaan van die kerel, en nu moet ik het de halve wereld over laten sturen.

Wel op de lijst van extra problemen,-

- Het lichtje van de toerenteller doet het niet.
- Achter doen de ruitensproeiers niks - ik hoor de motor gaan, en de sproeier komt uit de klep, maar de sproeier blijft hangen en gaat niet terug. Als ik op de sproeier druk komt het water er uit, dus het moet ergens klem blijven zitten
- Het achter raam valt naar beneden.
- Een beetje roest begint bij de bodem van de voordeuren.

Helaas geen fotos deze update, volgende keer hoop ik genoeg fotos te nemen als alles is vervangen, maar ben ik soms wel te lui voor.

Iedereen bedankt voor de help! Hopelijk hoef ik nog niet te kijken naar de achterschokbrekers om te vervangen, dus we zien eerst wat dit doet en daarna misschien ook vervangen.

Als jullie nog wat zien kwa mijn Nederlands wat fout is zeg het maar hoor, ik hoor het graag als er wat is.
 #26422  door Lohran
 
Zover ik weet kun je de niveauregeling ook zelf verlagen door het regelventiel iets anders af te stellen.

Dat het ruit dichtvalt is de gasveer die in je dak zit, staat een how to van op youtube in het Engels.
 #26495  door Smitty
 
Alles weer in elkaar.

Het was wel een gedoe, maar uit eindelijk toch alles zelf gedaan, op mijn parkeerplaats op de straat, voor bij opa en oma:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het moeilijkste was de schokbreker inserts vervangen. Die top moer die de schokbreker in de veerpoot houdt was niet los te krijgen. Eerst had ik met de pijpentang in de bankschroef geprobeerd. Ik trok zowat de hele werkbank omhoog. Uit eindelijk de veerpoot zonder veer terug in de auto gestopt en dat hield de draai kracht tegen, toen kwam alles zo los:
Afbeelding

En hier met de nieuwe schokbreker van bilstein:
Afbeelding


Nu alleen nog laten uitlijnen en dan goed:
Afbeelding


Jammer genoeg alleen weer nieuwe problemen. Mijn achterklep gaat niet meer dicht. Het slotje zit denk ik vast van binnen, maar kan ik nog wel met de hand duwen. Misschien uit elkaar trekken en alles goed met kruip olie insmeren? Heeft iemand hetzelfde gehad?

Ook heb ik van marktplaats Alpina wielen gekocht. Op de advertentie stond er 18 inch maar toen ik aankwam waren ze 19 inch. Toch maar opgehaald want ze waren een prijs die ik niet kon negeren.

Afbeelding

Afbeelding


Helaas passen ze helemaal niet lol. 19x8.5 voor en 19x9.5 achter.

Achter passen de 8.5 wielen wel, maar 9.5 wielen komen de banden net tegen de schokbreker aan.

Voor passen geen van beide.

Misschien met kleinere banden? Zit nu 245/45r19 banden op voor, en die komen dik tegen de veerpoot aan. Ik ben bang dat als ik alleen maar kleinere banden gebruik voor dat dat niet genoeg is. Misschien 235/30 of 35, maar dan ook met spacers denk ik.

Achter zijn de banden 275/40r19, ook eigenlijk net te groot. Misschien rond de 275/30 of 35?

Ik ben wel bang voor de donk "look" met zulke banden, en volgens de rest van het internet is 19 inch oncomfortabel, en gewoon te groot voor wat de wielophanging van de e34 aan kan.

Misschien gewoon door verkopen en kleinere wielen kopen...
 #26498  door P.K.
 
Lekker klussen op straat, herkenbaar.

19'' wielen onder een E34 is ook gewoon veel te groot.
DIe 15'' style 5 zijn ook erg mooi, maar dat is persoonlijk. Zou ook niet groter dan 17'' gaan.

Wat is de naafdiameter van die set? Want het lijkt me eerder een set voor een E39 of E60
 #26517  door Ruck
 
Dat zijn nogal flinke jetsers van velgen/banden ja.. :lol:
Welke ET waarde hebben ze?