E34Forum.nl

 #26402  door Machiel
 
Cool filmpje! En dank voor de tips! Ik ga kijken of ik hier in de buurt (in ieder geval op fietsafstand) zo'n mannetje of bedrijfje kan vinden. Zodra ik die gevonden heb is je setje verkocht.
 #26403  door danny-ex-touringE34
 
Gaaf filmpje Theo, zoiets zie je niet gauw. Hoe heb je die camera daar zo stevig kunnen bevestigen en waaraan?
Had recentelijk ook een remtrilling en na opnieuw uitlijnen, was het over. Groeten, Danny
 #26404  door Machiel
 
Had je die trilling ook alleen bij hogere snelheden, Danny? Ik hoor bij mij ook altijd een klonk geluid bij verkeersdrempels en een zelfde soort geluid als ik de auto op kruipsnelheid laat rollen en dan rem. Alsof er speling in de ophanging zit. Deze symptomen komen ook overeen met versleten bushels, las ik.

Maakt trouwens niet uit, realiseer ik me nu, want ik krijg toch een 100% oplosgarantie van Theo. :lol:
 #26407  door Theo
 
Wacht effe hè...

Als er een 'klonk' onder de auto te horen is dan is er iets niet in orde.

Mijn garantie geldt alleen als je auto in frisse conditie is en daar horen geen 'klonken' bij. Laat alle fuseekogels even nalopen bij een APK station, er is iets loos.
En uiteraard gaat mijn verhaal ook alleen op als er normale rechte velgen en normale ronde banden onder zitten.

Ik heb al vaker mijn betoog gedaan en wordt wel een beetje flauw van mensen die aan het eind van de zoektocht zeggen dat er geen centreerringen in hun Volvo-wielen zitten die ze met een koevoet op hun E34 hebben gemonteerd of dat ze 24 jaar oude Zanzibar rugbyballen op de velgen hebben zitten in plaats van A-merk banden.

En een klonk betekent: er iets iets versleten en waarschijnlijk kom je niet eens door de APK ermee nu.
 #26408  door Theo
 
dannytouringE34 schreef: 05 nov 2019, 19:30 Gaaf filmpje Theo, zoiets zie je niet gauw. Hoe heb je die camera daar zo stevig kunnen bevestigen en waaraan?
Had recentelijk ook een remtrilling en na opnieuw uitlijnen, was het over. Groeten, Danny
Filmpje heb ik uiteraard gejat van internet ;)
 #26409  door Machiel
 
Theo schreef: 05 nov 2019, 20:30 Laat alle fuseekogels even nalopen bij een APK station, er is iets loos.
Dat heb ik de laatste keer ook gezegd tegen de keurmeester. Die is er toen zelfs even een stukje mee gaan rijden, maar hij hoorde en merkte niets bijzonders. Ik heb daarna mee gekeken toen hij de fuseekogels testte, maar we vonden geen opmerkelijke speling.

Ik moet zeggen: het is ook een heel bescheiden klonkje. Maar het is er wel.

Remschijven en -blokken, veren en schokdempers zijn allemaal redelijk recent vervangen. Banden zijn ook vrij nieuw en samen met de velgen onder druk gebalanceerd. Ik durf de gok wel aan dat de draagarmrubbers aan vervanging toe zijn. Ik loop morgen even naar de garage hier om de hoek om te kijken of ze me kunnen helpen met een pers.
 #26410  door danny-ex-touringE34
 
En een controle op de fuseekogels van de verbindingsstangetjes veerpoot- stabi. Doe alle 4; ik hoorde een klonk rechts en de kogel van het linker stangetje was ruim. En juist in een bocht verdraait het spul en dat is dan net waarop de ruimte ontstaat en dus de klonk. Groeten, Danny
 #26411  door Theo
 
Die koppelstangen tussen stabi en veerpoot zijn inderdaad de meest voorkomende versleten onderdelen en geven een mooie heldere 'klonk' op klinkerweggetjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26412  door Machiel
 
Die stangen zijn niet heel duur, zie ik. Hoe makkelijk is het om deze te vervangen? En is het handig om deze meteen mee te nemen als ik de rubbers van de draagarmen vervang? Of zijn het op zich zelf staande klusjes?
 #26413  door Theo
 
Ik zou zo zeggen: meteen meepakken, je wielen zijn er toch af en je kunt er prima bij. Maar als afzonderlijk klusje kan het ook, je hoeft er naderhand geen dubbele handelingen voor te verrichten (afgezien van de wielen dan).