E34Forum.nl

 #2604  door Coach
 
Klopt het dat om de achterste schokbrekers te vervangen je net zoveel moet demonteren als bij de E39? Bij mij zit ook nog de lpg-tank in de weg, begreep ik van de monteur.
 #2605  door Theo
 
Bij een E39 moet je nog veel meer verwijderen voor je ze in je handen hebt.

Als het goed is heb je helemaal geen last van een gastank. De drie bouten bovenop de veerpoot maak je los vanuit het interieur en niet vanuit de kofferbak, daar heb je niks te zoeken.

Bij een E34: achterbank eruit inclusief hoofdsteunen e.d. verder niks.

Bij een E39: achterbank, hoedenplank, C-stijlbekleding en dan in de wielkasten nog een zooitje ongeregeld.
 #2606  door ivo
 
Wat Theo zegt, en als je sterk bent dan heb je bij normale veren en schokdempers zonder extreme verlaging niet eens verenspanners nodig.
Die druk je met wat brute kracht zo in elkaar en dan moer bovenop veerpootlager vastdraaien. Let op, wel geheel op eigen risico en weet wat je doet!
 #2607  door RodericE32
 
Is het bij de E34 niet zo dat je alleen de roosters van de speakers, de speakers incl. plastic bakje verwijderen, dat je dan al bij de moeren van de schokdempers achter kunt??
 #2609  door Coach
 
Oke, bedankt mannen. Dat laatste blijkt overigens niet zo te zijn, want dat hoopte de monteur ook. Ik ga het in ieder geval doorgeven dat de tank kan blijven zitten.
 #2630  door Jgpeggeman
 
ivo schreef:Wat Theo zegt, en als je sterk bent dan heb je bij normale veren en schokdempers zonder extreme verlaging niet eens verenspanners nodig.
Die druk je met wat brute kracht zo in elkaar en dan moer bovenop veerpootlager vastdraaien. Let op, wel geheel op eigen risico en weet wat je doet!
ik ben tegenwoordig heel voorzichtig met zulke dingen... Ik heb een blijvende herinnering aan het feit dat het mis kan lopen als je met veren bezig bent (ook met professioneel materiaal), het litteken bij mijn oog herinnert me er aan dat een paar mm andere richting het me mijn oog had gekost
 #2635  door Frank87
 
Uit mijn hoofd:

Stap 1: 15 minuten
- Achterbank er uit (hoeft niet persé)
- Rug achterbank er af (hoeft niet persé)
- Speakerkapjes er af

Stap 2: 15 minuten
- Wielbouten losser
- Auto achter opkrikken aan diff of subframe
- As steunen plaatsen
- Wielbouten en wielen verwijderen

Stap 3: 20 minuten per kant
- Snoertjes, ditjes en datjes aan de veerpoot verwijderen
- Grote bout onderop veerpoot losdraaien
- Drie boutjes bovenop onder speakerkapje losdraaien
- Veerpoot verwijderen. Gebruik een hefboom onderop indien nodig

Gebruik altijd veerklemmen. Het kan in principe zonder maar het risico is gewoon te groot. Een set veerklemmen kost tegenwoordig niks meer. Let op dat je bepaalde onderdelen moet hergebruiken zoals dikke rubbers. Het ombouwen van je nieuwe demper in je oude veerpoot kan lastig zijn als je de dop van de poot er niet af krijgt. Waterpomptangen en andere griptangen zijn erg nuttig.
 #2679  door Coach
 
Hij is inmiddels vervangen en de auto staat er weer mooi bij. Hij was achter wat doorgezakt, maar dacht dat het door de LPG tank kwam. Hij hing dus gewoon scheef. Na alle reparaties wordt het nu tijd om 'm mooi te maken. Was eigenlijk niet echt de bedoeling, maar ik vind 'm zo mooi dat ik het toch de moeite waard vind. Eerst een paar andere voorstoelen er in en ondertussen zoeken naar iets van leer. Paar leuke velgen en wat kleinere dingen.