epmans schreef: ↑05 feb 2020, 11:09 Toch vraag ik mij dan nog af waardoor die kabel en stuurapparaat dan zijn verbrand.Bij de eerste keer starten leek het blok goed te lopen. Alleen ging hij na verloop van tijd steeds slechter lopen, tot hij op een gegeven moment nog maar op drie cilinders liep. Na inspectie van de kabelboom, bleek er een aarde draad niet aangesloten te zijn. Toen we die weer aansloten en startten, smolt cilinder drie op de bobine weg en kwam er rook uit de DME. Waarschijnlijk was door de vergeten aarde draad de bougiekabel van cilinder drie beschadigd geraakt. Ook de DME bleek onherstelbaar beschadigd te zijn, want met de originele chip in een andere DME liep de motor weer. Alleen bleef de motor hardnekkig tikken. Nadat Remco alles nagelopen had, verschillende bobines had uitgeprobeerd, bleven de bougiekabels over. Inmiddels is dus gebleken dat het probleem - zelf vermoed ik dus de kabel naar cilinder drie - inderdaad in de bougiekabels zat. Na vervanging door een ander setje liep de motor weer helemaal goed. Of dat zo blijft is nu dus een kwestie van uitproberen. Ik ben wel met de auto naar huis gereden, dus hij staat weer op de stoep.
Na een tussenstop bij de garage wilde de auto overigens niet meer starten. Zul je net zien... Na een test bleek de accu kapot te zijn. Accu vervangen door een goede gebruikte, starten en de dynamo getest en die geeft netjes (afgerond) 14 volt.