Nou komt ie dan, mijn E39 523i handbak uit augustus 1996 met dik 364.000km op de teller. Gekocht in mei met zo'n 3dkm minder. Denk dat het destijds de goedkoopste rijdende E39 van marktplaats was met deze specificaties. Meesten waren automaat of een handgeschakelde 520i, en 150pk is net te weinig vind ik zelf.
M'n broer en vader rijden al een tijdje E39, dus ik ben bekend met alle 'dingetjes' die horen bij een E39. Ik wist dus ook al hoe lekker ze kunnen rijden, maar wilde eigenlijk geen automaat. Een beetje sportief rijden vind ik wel lekker en dat gaat gewoon fijner met een handgeschakelde uitvoering.
Dus afgelopen mei gekeken naar deze E39, ook als 'tijdelijke vervanger' voor de E34.
Hier naast die van m'n pa in dezelfde kleur Oxfordgrün-metallic.
Bij bezichtiging was de auto echt vies, had lang stilgestaan leek het, en bij de testrit begon de motor te tikken.
Dus 2 straten verderop omgekeerd en gezegd dat er olie bij moest... 2,5 liter later konden we aan de 2de testrit beginnen (meeste mensen zouden dan al weglopen, en terecht).
Onderin had hij weinig vermogen maar voor de rest leek het prima, alleen was het een ruig ding en dat bedoel ik niet positief.
Dus wat van de prijs afgehaald en maar meegenomen, een beetje opknappen is geen probleem en de basis leek wel in orde.
Bij aankomst in Groningen meteen maar door de wasstraat gedrukt, daar werd de auto sowieso al 100 euro meer waard van
Deze e39 is uitgevoerd met een 2 tone lederen interieur met opties zoals automatisch dimmende binnenspiegel, bekerhouders voor en achter, multifunctioneel stuurwiel (nog niet standaard in '96), breed instrumentencluster en alles werkte waaronder de airco. Erg prettig.
Ook meteen gekeken naar het onderhoud. Boekje zit erbij met wat onderhoudsgeschiedenis, maar die loopt maar tot 240.000km.
Het gebrek aan vermogen onderin bleek te liggen aan een kapotte nokkenassensor die snel uitgewisseld is voor een goede. Wereld van verschil.
Interieurfilterbakken ook leeggehaald
Oorzaak van het eerdere gebrek aan olie was ook duidelijk geworden, de klepppendeksel pakking was kneiterhard geworden, dus die is ook snel vervangen plus later een hoognodig oliebeurtje.
Ook vond ik de 15'' standaard velgen niet om aan te zien, dus ook redelijk snel voor een prikkie een setje style 33 kunnen vinden. Eigenlijk dé standaard E39 velg voor mooie looks en optimaal comfort.
En dan ziet zo'n eerder verwaarloosde E39 er toch opeens weer chique uit.
Maar ja als je dan opeens via via een setje style 32 breedset voor een E39 krijgt aangeboden zeg je geen nee natuurlijk. Want dat is dé perfecte velg voor onder een E39 vind ik.
Helaas op weg naar huis nadat ik de velgen had gemonteerd ging de plastic behuizing van de radiator kaputt. Ook zo'n typisch M52 probleempje.
Dus die uitgewisseld voor een goed exemplaar.
En zoals het gaat bij oude BMW's, zodra je ze beter maakt/repareert gaat er sowieso wat anders stuk want die aandacht vinden ze wel prettig na jaren lang te zijn verwaarloosd..
Het eerste was een kapot raammechanisme achter, ook zo'n typisch E39 ding.
Dus een nieuwe gekocht voor het geld wat sommigen vragen voor een 2dehandsexemplaar (die ook stuk gaat).
Toen ik rechtsachter had vervangen ging vlak daarna linksachter stuk.. Dus ook die maar vervangen
Niet lang daarna ging opeens een ABS sensor stuk (iets wat ik gelukkig uit kan lezen met m'n BMW uitleescomputer).
Bij het 'verwijderen' daarvan bleef de helft hangen want het brak gewoon af.
Dus daarvoor moet de aandrijfas enzo los zodat ik van binnenuit de sensor er uit kan drukken. Dat moet nog want ik wacht nog op een dop 41 voor de moer van de aandrijfas..
Nu rijd ik dus zonder ABS en ASC.
[
Bij de oliewissel had ik nog niet de bougies vervangen, en dat mocht ook wel afgaande aan de elektrode afstand. Dus bij de brezan bougies gehaald en vervangen.
Paar dagen later rijd ik vlot over de snelweg en wil hij niet echt harder dan wat ie zou moeten kunnen. Bij de afrit trilde alles in de auto, dus er was iets goed stuk.
Dus uitlezen maar..
[
1 cilinder deed dus helemaal niks. Bobines omgewisseld maar geen verandering van het probleem.
Dus toch maar even de nieuwe bougie van cilinder 4 los gehaald.
Die bleek zichzelf vast te hebben gelast en daarmee onbruikmaar gemaakt..
Oude bougie er weer ingedrukt en probleem opgelost. Vond het gek dat zo'n nieuwe bougie al stuk kon zijn, gewoon 1 van Bosch dus ook geen troep.
Gelukkig was het daarmee klaar met de problemen, moet alleen nog de koppeling vervangen want die is redelijk versleten.
Ook nog koplampglazen gescoord met witte knipperlichten ipv oranje.
Originele V8 nieren met chromen spijlen.
En achterlichten met witte knipperlichten
Wat nog moet (optisch gezien) is witte zijknipperlichten, een subtiele verlaging (zoals bij een M onderstel) en een nieuwe bumperbalk aan de voorzijde zodat de voorbumper weer mooi zit. Die heeft duidelijk eens een klein tikje gehad.
Oh ja en nieuwe kentekenplaten, die achterop lijken wel half gesmolten.
Als ie enigsinds hier op lijkt ben ik erg blij:
https://www.premiumclassics.nl/news/979 ... n-Navi-Pro
Kortom een vlotte, comfortabele en steeds mooier wordende beunbak voor woon werk verkeer, heerlijk.