E34Forum.nl

 #28387  door 520m20b20
 
Goedemiddag,

Ik heb inmiddels al het hele internet afgespeurd naar iemand die dezelfde radio draden heeft als ik, maar helaas geen geluk. Met een voltmeter heb ik inmiddels de geschakelde en constante plus kunnen vinden, maar weet iemand welke draden onderstaand zouden moeten zijn? Ik heb zowat alle mogelijke combinaties als geprobeerd. De oude radio deed het wel met deze draden, maar de vorige eigenaar heeft de bedrading nogal verknipt en de originele radio stekker was verdwenen.
Als ik wiring diagrams van E34's erbij pak is dat allemaal voor de modellen vanaf 1989, mijne komt uit 1988. Zou hier nog verschil tussen kunnen zitten?

Rood witte kabel van de foto onder is wel bekend, de andere niet.

HELP
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #28388  door johan525
 
geel/bruin en geel/rode : linker speakers
blauw/bruin blauw/rode rechter speakers
wit is geloof ik voor de antene versterker (remote on)
grijs/zwart: verlichtingsdraad (gaat met de binnenverlichting dimmer mee)
zwart/wit: snelheidssignaal
paars/wit contact plus
rood/wit constante 12v
bruin: massa


Volgens mij hebben vroege e34s ook niet de "standaard BMW" radio stekker maar een losse stekker voor de power en losse stekertjes voor de speakers. Die passen enkel in de originele radio's van die tijd.
 #28389  door 520m20b20
 
johan525 schreef: 27 jan 2022, 16:07 geel/bruin en geel/rode : linker speakers
blauw/bruin blauw/rode rechter speakers
Wat is dan het verschil tussen de gele met streep en zonder? Neem aan dat de één voor is en de ander achter? Of is de één + en de ander -?

Met andere woorden; alle + van de speakers links (of rechts) op 1 draad en alle - van de speakers links (of rechts) op 1 draad? Of zoals bij de meeste auto's LV LA RV RA en 1 draad naar aarde?
 #28390  door johan525
 
Nou gaat er ineens een lampje branden...volgens mij hadden de hele vroege modellen de chasismassa aan de speakers...ik ga even kijken of ik dit ergens fatsoenlijk kan terug vinden...
 #28391  door johan525
 
Ik heb even op het internet lopen spitten omdat ik niet helemaal zeker was:
https://www.bimmerforums.com/forum/show ... it-install
*There are 3 other plugs that have a single wire coming out of the top of the plug that are all your speaker wires. The one that is closest towards the rear of the radio contains your left rear + (solid yellow wire), the next plug towards the front of the radio contains the right rear + (solid blue), the next plug which ihas 2 wires going to it contains the front left + (yellow/black stripe), and the next wire contains the front right + (blue/black stripe). This is all based off of a website I came across that showed a drawing of the top view of the radio and indicated what was what.
Dus:
geel: speaker links achter
geel/zwart: speaker links voor
blauw: speaker rechts achter
blauw/zwart: speaker rechts voor

Ik meen mij ook te herinneren het soortgelijk aangesloten te hebben in mijn toenmalige e32 uit 1987.
Of ik de massa uitgang van de speakers verbonden heb of niet weet ik niet meer.
 #28395  door 520m20b20
 
Nou..
De informatie die je gaf komt 100% overeen met mijn situatie, maar door al het geklooi is mijn accu leeg :roll: .
Ben nu aan het druppelladen, ik laat weten of dit het was.
 #28397  door 520m20b20
 
JA! het is gelukt! Eerst kreeg ik bar slecht geluid waardoor ik dacht dat de AMP overleden was, maar gelukkig met wat geklooi met de fader instellingen KRAAKHELDER. Zo blij mee, bedankt Johan!

*EDIT* Kleine toevoeging; nergens op internet heb ik dit gelezen, maar in tegenstelling tot wat je gevoel zegt moet je de witte draad niet aan de AMP out o.i.d. vastmaken, maar aan de geschakelde plus, anders werkt ie niet. Hij werkt nu ook al staat de auto niet op contact.

Zie hier het resultaat; een radio uit een Dacia Sandero die, al zeg ik het zelf, toch aardig een factory look heeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.