E34Forum.nl

 #28444  door 520m20b20
 
Een tijd terug merkte ik dat mijn 520i uit 1988 bij het starten een toerental van ~2000 had en bleef klimmen. Deed ik de auto uit en vervolgens weer aan, deed ie dat niet meer. Vreemd dacht ik. Dit probleem deed zich sporadisch voor, maar steeds frequenter, totdat hij een paar week terug elke keer dit gedrag vertoonde.

Bij het starten doet de auto nu het volgende;
Toerental begint tussen 1100-1700 (willekeurig waar hij mee start), vervolgens klimt het toerental naar 2000-2300.
Wanneer ik het koppelingspedaal loslaat en de auto laat rijden, zakt het terug naar ~1100 toeren.
Wanneer de auto op bedrijfstemperatuur is, is het toerental ongeveer 900-1300.
Voor de rest, de auto heeft het volledige vermogen, reageert uitstekend en loopt afgezien van het stationair gedeelte nog fantastisch.

De symptomen zijn zo vreemd dat ik veel dingen geprobeerd heb, zoals;
1. Nieuwe temperatuur sensoren
2. Vacuümtest
3. Gasklephuis gecontroleerd of deze goed sluit
4. Stationair klep verwisseld met een andere (geen resultaat)
5. Lambda sensor vervangen (was toch al nodig)

Vervolgens heb ik alle sensoren die met het stationair toerental te maken heeft losgemaakt om te zien wat het verschil was.
Throttle position sensor; geen verschil
Stationair klep los; motor ging direct dood
Temperatuur sensoren los; nauwelijks verschil
Luchtmassameter los; constant en snel schommelend toerental, tussen 1000-1800 toeren
Brandstoftank damp ding; geen verschil

Toen ik het één en ander loshaalde, merkte ik wel dat er wat olie in het hele inlaatkanaal lag, tot aan de luchtmassa meter toe. Zou de olie het één en ander aan elektronica hebben kunnen kapotmaken?

Ik begin steeds meer te denken dat de ECU kapot is, wat zou jullie oordeel zijn? Ik schaam mij al weken dood als ik de parkeergarage inrijd :oops:
 #28446  door JerunK
 
Ik heb al een tijdje geen e34 meer, maar dit komt me wel vaag bekend voor. Check voor de zekerheid via de zoekfunctie even op dit onderwerp. Je noemt de stationairklep. Bedoel je daarmee de klep die tijdelijk een dip in je toerental moet voorkomen? Bijv. wanneer je de verlichting aanzet of de airco? Die wil wil nog wel eens de geest geven namelijk.
 #28450  door 520m20b20
 
Bedankt voor de tips, ik heb na veel denken het probleem kunnen vinden; de throttle position sensor.
Bij deze motor is dat een schakelaar die de ECU maar 2 verschillende waardes kan geven; stationair of vol gas. Doordat deze schakelaar niet goed in zijn beugel was afgesteld klikte deze nooit meer terug in de 'stationair modus', waardoor ik waarschijnlijk altijd maximale inspuiting kreeg.

Inmiddels met een hamer en tang de sensor weer tot bezinning weten te brengen. Nu loopt ie stationair weer als een zonnetje en is ie een stuk minder dorstig. Helaas is ie hierdoor wel wat pit verloren.

Hele a-typische klachten voor een dergelijk probleem, maar bedankt voor het meedenken iedereen.
 #28451  door Gert
 
Ja, dom dat ik dat niet gezien heb. Je zegt zelf al in je opening:
Throttle position sensor; geen verschil
Dat is niet goed, normaal krijg je wel een verschil, denk ik. Maar dat kun je nu mooi even testen :-)