E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #28566  door epmans
 
leuk hoor zon verre rit met de klassieker!

jammer vd condensor ja. Dat is ff een klusje en vullen moet weer bij een bedrijf maar als dat weer in orde is kan je weer 100% genieten.
 #28728  door Machiel
 
De condensor is inmiddels vervangen. Ook meteen de droger vernieuwd en de elektronische ventilator die op de condensor gemonteerd wordt. Vacuümtest doorstond die daarna prima en zowaar stroomde er weer koude lucht de cabine in. Maar toch, in de maanden daarna, viel me op dat de airco erg onregelmatig werkte.

Op weg naar Zuid-Spanje (waar ik inmiddels woon) was dat natuurlijk geen pretje. Dus onderweg een keer de bedrading gecheckt en daar viel me op dat de bedrading van de stekker die naar de temperatuurschakelaar van de ventilator gaat er niet te best bij lag. Maar als ik via de stekker de bedrading kort sloot ging de fan wel degelijk draaien. Dus daar zat het probleem niet. Vervolgens merkte ik dat als ik de stekker weer terug in de temperatuurschakelaar stak en hard drukte, de compressor wel aansloeg. Maar zodra ik de stekker losliet sloeg de compressor meteen weer af.

Omdat ik onderweg was heb ik dit probleem tijdelijk opgelost met, jawel, een tie wrap. 8-) Eenmaal thuis in Spanje eerst bij Epmans Export een vervangende stekker besteld en deze erin gezet (de oude viel van ellende uit elkaar), maar dat loste het probleem niet op. Eergisteren dan maar die temperatuurschakelaar losgedraaid en de contactpunten goed schoongemaakt en zowaar gisteren een volledig werkende airco. En dat is wel zo prettig hier. :lol:

Overigens snap ik nog steeds niet waarom de airco niet aanslaat als die verbinding niet goed is. De schakelaar is dicht tot een kvs-temperatuur van 91 graden. Dan schakelt die, via een relais, naar de lage stand van de ventilator. En bij 99 graden schakelt die op naar het hoge standje. Maar blijkbaar speelt deze stekker ook een rol als de kvs nog koud is. Ook als je hem loskoppelt weigert je airco simpelweg. Zit er dan een soort controle in het systeem die checkt of de kring gesloten is? Maar de kring is toch sowieso onderbroken als die schakelaar dicht is (dus bij een kvs van minder dan 91 graden)? :?

Verder recent ook nog in Nederland, vlak voor mijn vertrek naar Spanje, mijn brandstofleidingen vervangen (zie daavoor https://e34forum.nl/forum/viewtopic.php?p=28679) en die twee pitman armpjes achter.

Inmiddels de eerste Spaanse APK keuring glansrijk doorstaan, maar het echte werk volgt binnenkort als de auto op Spaans kenteken wordt gezet. Omdat het een oudje is, is er geen 'homologatie' beschikbaar. Dus moet er voor de auto hier een soort goedkeuringsattest worden opgesteld door een beëdigde ingenieur. En dan is het de vraag of het nog op tijd lukt, want als je te laat bent moet je invoerrechten over je eigen auto gaan betalen. Hopelijk over de dagwaarde dan maar! :lol:
 #28743  door epmans
 
haha epmans export. inderdaad verzend ik ook over de grens.

Ik verzend ook af en toe naar Portugal. De eigenaar werkt in NL, maar vraagt dan of ik het wil verzenden naar Portugal zodat de auto alvast gerepareerd kan zijn zodra hij in Portugal is. Die terugkerende adressen vind ik toch leuker dan die onbekende enkeling die eens wat nodig heeft en ik daarna nooit meer wat hoor (vaak omdat de auto dan direct (weer) in de verkoop gaat.
 #28746  door Machiel
 
Het werkte prima, deze internationale handelsstroom. Verzendkosten vielen mee (klein onderdeel) en het was ook redelijk snel hier.

Het hoofdstuk AC was echter nog niet afgesloten. Na een tijdje begon het systeem weer te haperen. Wederom de elektrische ventilator getest en die bleef nu verdacht stil bij kortsluiten via de stekker bij de temperatuursensor. Stekker bij de fan beneden los gehaald en er direct stroom op gezet: werkte prima. Dus nog eens goed kijken naar de connector en daar zag ik dat de massa verbinding volledig verroest was. Ik heb er toen voor gekozen om de massa van de fan met een kabelschoen direct te verbinden met de massa van de kabel, dus buiten de de connector om. En sindsdien geen haperingen meer gehad.

Auto is inmiddels door de technische keuring heen en nu is het wachten op toestemming van de RDW aan hun Spaanse collega's voor een verklaring van geen bezwaar. De officiële route is dat je je auto in NL al afmeldt voor export. Je krijgt dan een soort van exportdocument dat je hier nodig hebt om de auto in te schrijven. Maar dat wist ik nog niet toen ik uit NL vertrok. Dus nu de Spaanse RDW maar heel vriendelijk gevraagd of zij contact op willen nemen met de RDW in NL. Fingers crossed. Anders moet ik namelijk met mijn kentekens terug naar NL. Voor één lullig papiertje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10