E34Forum.nl

 #28636  door Mrnqrv
 
Toch wel een aardige specifieke vraag hoe jullie dit aanpakken. Inmiddels is deze E34 dus ook alweer bijna 30 jaar oud en ruik ik katalysator na een stevige passage. Nu kan dit een te rijk mengsel zijn op een bepaald toerental misschien vind ik wat lastig te beoordelen zelf. Mijn vraag is hoe hebben jullie dit met oude katalysators? Halen jullie die ook wel eens weg? Ik kom zolang de motor maar goed warm is wel gemakkelijk door de CO test, maar twijfel of de flow van de Katalysator nog wel goed is. De temperatuurmeting heb ik zelf gedaan en de katalysators zijn 50 graden heter in de output dus dat is ook goed.
Als de katalysator weg gehaald is mag bij deze auto een hoger CO aangehouden worden bij de APK, maar ik heb geen idee of dat haalbaar is.

Kortom ik zoek wat expertise hierin en ervaringen m.b.t. de Katalysator en wat de mogelijkheden zijn zo op oudere leeftijd.
 #28637  door Theo
 
Voor zo ver ik me kan herinneren mag je de kat verwijderen tot en met 1993 en dan bij de APK werken met de CO waardes van een auto zonder kat. Voorwaarde is dan wel dat alles weg is, ook de lambda sensor. Daar wringt dan de schoen, wat zonder die sensor loopt je motor niet goed, je kan hem niet zomaar weg laten en de stekker afknippen of zo.

De kat leeg halen schijnt een blikkerig rotgeluid te geven, dat wil je ook niet.

Maar dat je de kat ruikt na een beetje hard rijden is nu je 'probleem' dus. Ik zou er maar eens een ritje Duitsland op zondagochtend aan besteden en de auto eens lekker open trappen. Dan brand je je kat ècht lekker schoon en weet je meteen of hij dicht zit of niet. Met een dichte kat haal je de 230 niet meer op de teller. Hoe eenvoudig en leuk kan het leven zijn :-)

Een goeie M50 is beresterk en kan urenlang 6000 toeren aan, daarover geen zorgen, dat vinden ze juist lekker. Ja zal zien dat hij daarna mooier loopt dan ooit.
 #28638  door Mrnqrv
 
Ha dank je wel. Nou het ruiken is meer een symptoom dacht ik, maar ik lees ook wel weer dat dit ook normaal het geval kan zijn. Vroeger rook ik hem niet dus er is wel iets veranderd. Nee het gaat eigenlijk allemaal om het volgende, want hij komt dus nog best door de APK.
Ik vind hem de laatste jaren wat "zwaar" na de 4000 toeren. Zwaar in niet helemaal lekker licht er door heen. Ik dacht dus aan de flow van de kat, maar ik heb nergens geen dippen en hij loopt mooi door ver boven de 6000 toeren. Alleen het voelt allemaal of er na de 4000 toeren een gewicht achter hangt zeg maar. Ik vermoed het mengsel dan, maar kan dat zo lastig controleren. Ik sleutel al wel heel lang en heb best wat mogelijkheden, maar hoe vlieg je zulks aan? Ik denk aan een brandstof/lucht testrit op een bank, maar zijn er nog andere mogelijkheden.