E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #28999  door Brunoe34

Het is ondertussen al meer dan 10 jaar geleden sinds de voorstelling van mijn 3,6 uit '89 en hij is er nog altijd. Hij komt jammer genoeg niet vaak meer buiten door een probleem met de motor. Ik denk dat ik hem beter naar de 'Projecten' zou verhuizen want er is ondertussen behoorlijk wat werk aan om hem opnieuw in goede conditie te brengen.

Ondertussen is er een 2de M5 bijgekomen. Eentje die wel de weg op kan zonder zorgen. Het is een 3,8 van december 1993 in Avusblau en een leuke uitrusting ;

- Zwart lederen interieur
- Schuifdak
- Servotronic
- Airbag chauffeur + passagier
- Shadowline
- Koplampreiniging
- M Kontur sportstuur (het lelijke vrachtwagenstuur)
- Nürburgring onderstel
Enz ...

Zoals bij vele 3,8'en had de vorige eigenaar het EDC systeem deels verwijderd. Bij aankoop stond de wagen vooraan op standaard veerpoten en waren de achterste (originele) losgekoppeld. Ik heb de wagen ondertussen op regelbare Koni's met H&R veren gezet. Op de foto's staat hij nog op de originele vering. Ik ben alle ontbrekende onderdelen aan het opsporen maar ik heb nog niet beslist of ik het systeem weer wil herstellen. De Koni/H&R ophanging doet het eigenlijk echt goed.

De wagen rijdt prima maar zoals bij iedere E34 is er een to-do lijst. De vrijloop is iets te hoog (gaskleppen worden binnenkort gecontroleerd) en de airco doet het niet helemaal zoals het hoort. Ik wil ook het lelijke airbagstuur vervangen door een ander maar de mogelijkheden zijn erg beperkt. Daarnaast moet ik de hoedenplank ook eens opnieuw bekleden. Die is door verkleuring eerder paars/blauw dan zwart.

AA_DSCF6585_2.JPG
AA_DSCF6585_2.JPG (1.19 MiB) 134 keer bekeken
AA_DSCF6646._2JPG.JPG
AA_DSCF6646._2JPG.JPG (621.37 KiB) 134 keer bekeken
 #29001  door Gert

Mooie wagen.

Stationair afwijken kan vele oorzaken hebben, zeker met deze oude auto's.

Ik betwijfel of het helpt al laat je de zes gaskleppen opnieuw afstellen. Eerder zou het probleem kunnen zitten in de vacuumslangen of de slang van de stationairklep, die was bij mij ook al eens gescheurd.
Als stationair verder stabiel is, dan is de hoogte van het toerental ook af te stellen via de zes afstelschroeven van de gaskleppen.

Eerst alle zes helemaal dicht draaien (voorzichtig), anderhalve slag open en dan checken met een vacuumtester. Staan ze alle zes gelijk, en het toeren is goed, dan zo laten. Moet het toerental hoger dan wel lager, alle zes de schroeven aanpassen. Wel de vacuummeter aangesloten houden zodat ze alle zes gelijk staan.
 #29003  door Brunoe34

Hallo Gerrit,

Bedankt voor de tips. Die worden erg geapprecieerd. Ik ga ermee aan de slag. De vacuumslangen en het circuit van de stationairklep lijken in orde. Die werden niet zo lang geleden ook al eens vervangen. Ik ontmoette tijdens recente rondrit toevallig de vorige eigenaar van mijn M5 en die vertelde dat hij het probleem niet opgelost kreeg. Hij heeft toen alle leidingen vervangen.

Ik ga de test met de vacuummeter zowiezo ook uitvoeren maar er is nog iets vreemd. Een kennis die zelf 20 jaar met een S38 rally rijdt heeft onlangs 'op het gevoel' de 3 regelschroeven van de gaskleppen iets meer dichtgedraaid. Tja, I know ... maar ik heb gelukkig nauwkeuring de originele stand gemarkeerd. Het viel me op dat het toerental dan inderdaad netjes onder de 1000rpm ging maar bijna onmiddellijk steeg het weer terug naar 1100 rpm. Daarom zit ik ook te denken aan de sturing van de stationairklep (sensoren, bekabeling, ...) maar daar moet ik me nog meer in verdiepen.

Ik volg jouw M5 verhaal trouwens al een hele tijd. Respect ! Sorry als ik niet onmiddellijk reageer. Ik zit niet dagelijks op fora.