E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #28980  door Theo

Oei, de man met de mooie verhalen gaat zijn E34 verkopen, pijnlijk.

Mijn advies zou zijn: als de portemonnee het toe laat tenminste, hou hem dan nog een jaartje ergens achteraf in een schuurtje. Ooit komt het moment dat je denkt: had ik hem maar nooit verkocht.
 #28981  door Machiel

Uiteraard was het een moeilijk besluit, maar na gisteren weet ik het zeker. Een oude auto betekent of veel geld kwijt zijn aan arbeidsuren, of zelf regelmatig op, onder of in de auto kruipen. Beide opties zijn voor mij momenteel niet aantrekkelijk meer.

Gisteren heb ik de waterpomp en de thermostaat inclusief behuizing vervangen. Vanachter het toetsenbord lijkt dat allemaal niet zo veel werk, maar op locatie viel het me toch weer tegen. Altijd te weinig licht, veel voorover gebogen staan, het onvermijdelijke knoeien en opruimen, de v-snaar in eerste instantie verkeerd terugleggen (zag het gelukkig op tijd)...

Maar goed, de lekkage die ik had is wel opgelost nu. Ik denk dat het de pakking van de thermostaatbehuizing was. Die zag er niet best uit. De oude waterpomp en zijn pakking zagen er wel nog prima uit, maar ik heb deze toch ook maar vervangen. En ook meteen de koelvloeistof ververst uiteraard.
 #28996  door Machiel

Is die nou nog niet verkocht?

Nee, maar het scheelt niet veel meer. Ik heb ruim een maand geleden een geïnteresseerde koper gevonden en met hem een prijs afgesproken. We zijn uitgekomen op 5.100 euro. Ik denk dat ik er in Duitsland twee keer zo veel voor zou kunnen krijgen, maar hier in Spanje is dat veel lastiger. Ze willen allemaal handgeschakeld hier. Het zij zo...

De koper wilde wel nog even wachten op de uitkomst van de Spaanse APK. Dat bleek geen gekke gedachte: afkeur op te hoge lambda waarden (arm mengsel en ook hele lage co-waarden). Oei, want dat kan door veel zaken veroorzaakt worden. Te weinig brandstof, valse lucht, mechanisch, elektronisch. Dus dan begint de puzzeltocht. O ja, zelf had ik gemerkt dat die bij een koude start te laag stationair liep en dat het stationair soms lichtjes ging pendelen bij heuvel af rijden.

Als eerste gezocht naar valse lucht. Meteen zag ik al dat het uiteinde van de slang van de stationairregeling naar dat rubberen deel voor de gasklep niet lekker zat. Slangklem bleek stuk en het bovenste gedeelte een klein beetje ingescheurd. Nieuwe slangklem gekocht en flink wat isolatietape er omheen en dan zou het wel goed komen, toch? Vol zelfvertrouwen naar de garage voor een gasmeting: geen verbetering. Garage begon meteen over kapotte lambda sonde. Dat zou natuurlijk kunnen; de oude was al weer 9 jaar en 80.000 kilometer oud. Dus hen maar een nieuwe laten bestellen.

Maar thuis ben ik toen toch nog een blaastest gaan doen om te kijken of er toch nog anders een luchtlek was. Slangetje gekocht bij de Chino en die slang aangesloten op het inlaatspruitstuk waar normaal de rembekrachtiging zit. En verrek, daar hoorde ik duidelijk lucht ergens in de buurt van de injectoren eruit komen. Maar ik kon het precieze punt maar niet vinden.

Dus ja, dan maar naar de tabakszaak om een vapor te kopen (aloë vera met druif; gadver!). Dat hielp, want meteen zagen we het: lekke pakking van het kleppendeksel. En die staat via de carterventilatie in verbinding met het inlaatspruitstuk. Nieuwe pakking besteld en gemonteerd en weer terug naar de garage (gek genoeg met iets minder zelfvertrouwen) om de nieuwe lambdasonde te monteren en een nieuwe gasmeting te doen. Twee tegenvallers nu: 'ze' hadden de verkeerde lambda sonde geleverd en de lambda zelf was nog steeds te hoog.

Een week later was de goede lambda sonde er wel. Die was binnen no time gemonteerd, waarschijnlijk omdat Frank87 die negen jaar geleden de oude sonde met kopervet erin had gezet. Maar nog steeds: te hoge lambda waarde! Weer terug naar huis, nadenken, googlen, chatgpt-en, en besloten om dan maar een nieuwe LMM van Bosch te bestellen (550 euro; gadverdamme!). Een half jaar geleden had ik een after market van Bremi gekocht en daarvan zegt men dat die niet altijd lekker samen werken met de M50TU motoren.

Weer een week wachten, maar afgelopen vrijdag kwam die dan binnen. Meteen gemonteerd, starten, maar nog steeds te laag stationair en nog steeds dat pendelen. Lambda waarden kan ik natuurlijk zelf niet meten hier thuis, maar iets zei me dat die waarschijnlijk ook nog steeds te hoog zouden zijn. Dus nog een keer zo'n rooktest gedaan (ook op de uitlaat, maar die is potdicht) en nu zagen we toch wat rook ontsnappen bij dat slangetje van de stationairregeling. Ik heb toen de bovenkant eraf gezaagd (makkelijker gezegd dan gedaan trouwens) en ook alle andere vacuümslangen nog eens langsgelopen en vaster gedraaid. Ook de stationairregeling zelf nog even doorgemeten, maar die was ook prima.

En zowaar, toen ik hem daarna koud startte deed die nog nog twee hele korte pendelcycli om vervolgens na een paar seconden ineens perfect stationair te gaan lopen. De ECU blijkt een snelle leerling, gelukkig. Testritje gemaakt, en dat pendelen is die nu volkomen kwijt. Morgen ga ik naar de garage om de lambda waarden opnieuw te gaan meten en hopelijk kan ik dan dinsdag naar de APK voor een stempel van goedkeuring. Fingers (met permanent vieze nagels de laatste tijd) crossed!
 #29023  door johan525

Ik zie dat ik veel vaker forum moet lezen. Mijn kans gemist om een goed onderhouden mooie blauwe 525i te kopen :cry:
 #29024  door Machiel

Dat is spijtig inderdaad. Ik heb alle vertrouwen in de nieuwe eigenaar, die ook een oprechte liefhebber lijkt te zijn, maar het had natuurlijk ook mooi geweest als de 525iA 'binnen de familie' was gebleven.

Hij is ondertussen daadwerkelijk verkocht voor 5.100 euro. Meer kon ik er niet uithalen hier in Spanje. De garage maakte het wel nog even spannend, want de lambda was nog hoger geworden! Maar, zei de beste man, hij maakte wel eens vaker mee dat de lambda bij hen 'fout' was, maar bij de APK zelf prima bleek. Dus ik ben toen de dag erna op hoop van zegen naar de ITV gegaan. En verrek, daar was de lambda afgerond 1,0000000000001! Gelukkig nooit een rekening gekregen van die garage.

Dan nog wat eindcijfers. Kortzichtig bekeken heb ik winst gemaakt: ik heb hem in 2015 namelijk voor 3.500 euro gekocht. Dan zie ik de totale onderhoudskosten van 16.884 euro in tien jaar tijd voor het gemak even over het hoofd.

Dat is best een bedrag, maar als ik aanschaf + onderhoud - verkoop deel door het aantal maanden dat ik van de E34 heb mogen genieten, dan heeft de auto mij per maand iets meer dan 125 euro gekost. Zo bekeken valt het dan wel weer mee. :?

Wel een beetje een Wheeler Dealer rekensommetje natuurlijk: de uren die ik er zelf aan gesleuteld heb niet meerekenen. :lol:
 #29053  door epmans

Ja enerzijds jammer, maar ik begrijp het ook wel weer.
Ben nieuwsgierig wat je sindsdien rijdt.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11