E34Forum.nl

 #1933  door Theo
 
Bij mijn E34 stopt de blowermotor en af en toe ineens mee, alle standen werken gewoon, maar van het een op het andere moment valt hij gewoon uit en op een niet te voorspellen moment floept hij ineens weer aan. Blower zelf draait mooi soepel zonder bijgeluiden.

Ik kwam zojuist de onderstaande link tegen op het world wide web en weet voor 99,9% zeker dat dat bij mij de clou is:

http://www.nmia.com/~dgnrg/page_15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tot een maandje geleden reed ik met een Audi A8 waarvan de electrische ramen er van het een op het andere moment mee stopten, om een tijdjs later als bij toverslag weer perfect te werken, een kopie van het blowerprobleem van mijn E34 maar dan op een ander vlak. Bij die auto zat de oplossing in een losgetrild soldeercontact in het relais van de elec. ramen. Even de soldeerbout ertegen et voila, problem solved bij de A8.

Wordt vervolgd eerdaags.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #1969  door epmans
 
sorry, mijn english is not 100%.

heeft hij nou 2 dingen gedaan?
1. extra soldeer op die vijf punten op het zwaard en
2. ook nog koolborstels van de blowermotor vervangen?

Theo, kijk ook even aandachtig naar je ruitenwisserstelsel. Als je dat zooitje er uit haalt, ben je er bijna om ook je wisserstelsel te wisselen als die ook last heeft van veel ruimte.
 #1970  door Theo
 
Het gaat om het zwaard en die is bereikbaar via het voetenruim van de passagier, de blower is oké. Mijn ruitenwissermechaniek heb ik jaren geleden al eens vernieuwd, die gaat nog wel effe mee.

Waar het om draait in het verhaal is dat de soldeerverbindingen los trillen in de loop der jaren, met een brilletje op zou je het moeten kunnen zien, het zijn een soort haarscheuren in de soldeerpunten.
 #4853  door edgarpiet55
 
Ik zou hier graag nog een beetje op verder gaan.

Ik had dit voorjaar een blowermotor die het alleen nog op stand 4 deed. Ik heb toen de kachelweerstand vervangen en een tijdlang deed hij het weer prima. Nu piept hij op lage standen, dus dat klinkt alsof hij in ieder geval gesmeerd moet worden, maar ook lijkt het alsof hij op de hoogste stand niet zo hard blaast als vroeger. Ik ga hem dus demonteren en nieuwe koolborstels installeren om te kijken of dat gaat helpen. Koolborstels heb ik besteld bij koolborstelsonline (http://www.koolborstels-online.nl/node/3768" onclick="window.open(this.href);return false;), deze zijn van Bosch en komen in ieder geval qua lengte/breedte maat overeen met wat er nu in zit. Als ik ze binnen heb zal ik laten weten of dit past en werkt of niet.

Toch nog een vraag over dat zwaard, want dat zie ik toch vaak terugkomen, niet alle e34's hebben een zwaard toch? Ik heb zelf een 525i touring uit 1992 en ik heb hem niet kunnen vinden. Klopt dat of zie ik hem over het hoofd?

grt.

Edgar
 #4854  door ivo
 
Dat kachelzwaard zit bij de wagens met automatische airco (IHKA) en in enkele eerste bouwjaren.
Hiermee kun je de blower traploos instellen ipv in vaste standen 1-4

Jouw touring heeft waarschijnlijk gewoon een normale weerstand, te vinden aan de linkerkant van het kachelhuis.
Te benaderen vanaf de kant van het gaspedaal, de bekleding die aan de zijkant zit even wegschroeven en dan kijk je er tegenaan.

http://www.bmwe34.net/E34main/Maintenan ... /Sword.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
 #4857  door Gert
 
Even terugkomend op dit draadje. Ondertussen hebben we weer een hele rits zwaarden tot leven kunnen wekken.
Bij het eerste project de Mosfets en de IC vervangen. Tot mijn verbazing deed het zwaard het daarna nog niet zoals het hoort, wel aardig goed, maar nog niet perfect.
Vervolgens alle zwakke soldeerpunten doorgelast. Daarna deed ze het wel goed.

De daarop volgende patiënten heb ik louter en alleen een beetje schoongemaakt en doorgelast. Dat was voldoende om deze zwaarden weer tot leven te wekken.

Mocht iemand problemen hebben met zijn zwaard en hij/zij kan niet solderen dan melden ze zich maar, dan probeer ik dat wel voor u te fixen. Mocht dit niet helpen, dan heb ik hier nog een hele rits aan mosfets en ic'tjes om een eventueel probleem te kunnen tackelen.

Voor een ieder die wel een soldeerwapen heeft, hier kun je zien wat er zoal gesoldeerd wordt. Persoonlijk heb ik meer gesoldeerd dan deze vier omcirkelde lassen, maar misschien waren deze vier punten wel voldoende geweest.

http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... st17680223" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding