E34Forum.nl

 #6331  door Coach
 
Ik heb in korte tijd 3 E34 520i's gehad en het viel mij op dat ze alledrie heel anders sturen. Bij de M20 kan ik me het verschil met de M50 nog wel voorstellen; de motor is anders qua gewicht. Maar mijn 93'er en 95'er, beiden M50M20 sturen ook veel anders. De 93'er stuurt een stuk lichter en directer. Kan dat aan verschillende typen stuurbekrachting liggen of is er iets met bijvoorbeeld het stuurhuis aan de hand?
 #6335  door Frank87
 
- Merk spoorstang, staat van fusees en verbindingen op spoorstang
- Merk spoorstanguiteindes, staat van fusees en verbindingen op spoorstang
- Merk hulppitmanarm, staat van bus in hulppitmanarm
- Merk hardy-schijf op stuuras interieur, staat van hardy-schijf stuuras interieur
- Merk banden en weerstand bij sturen, staat banden en slijtagevorm (schuin, onregelmatig enz.)
- Velgmaat, bandenmaat / breedte en totaal gewicht -> Dit wil jij in beweging brengen en daar is een bepaalde kracht voor nodig
- Bandenspanning
- Staat van stuurolie en type, Pentasin voelt iets anders aan dan normaal ATF.
- Staat van stuurhuis en correctiehoeveelheid. Na correctie stuurhuis is de speling minder maar wordt het sturen iets stroever

Edit:
- Wel of geen servotronic (thx ivo)
- Exacte positie van moer 32 t.o.v. 2 assen bij pedalen

De lijst wordt langer! Succes.
Laatst gewijzigd door Frank87 op 10 mar 2015, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
 #6337  door Coach
 
Dus....
 #6346  door ivo
 
Servotronic of niet speelt ook een rol.
Heb je dat op 1 van die auto's (gehad)?
 #6356  door easy rider
 
@Coach, wat Frank87 bedoeld is dat het aan een aantal zaken kan liggen tot zelfs een combinatie van zaken dat de ene E34 anders stuurt dan de andere. We zitten nu eenmaal aan een type wielophanging met bijbehorende stuurinrichting die erg gevoelig is en bijzonder vreemd in elkaar steekt. Op zich is het een rete goed ontwerp maar je moet er niets aan hebben anders ga je de teil in.
 #6363  door Coach
 
Ik denk dat het servotronic is; dat weet ik nog van de E39's die ik gehad heb waarbij de ene het had en vederlicht stuurde en de ander niet en dat was net een vrachtwagen. Hoe kan ik dat controleren?
 #6374  door epmans
 
Eerste simpele manier is vin uitlezen.
 #6378  door ivo
 
Of onder de auto kruipen en kijken of je op het stuurhuis een relais vindt. Al kun je bij de M50 het waarschijnlijk ook vanaf bovenaf wel zien.
 #6395  door Coach
 
Vin-code geeft volgens mij geen info of is het feit dat het niet apart genoemd wordt juist de info dat er geen servo in/op zit
Afbeelding