E34Forum.nl

 #595  door martijn76
 
Het gaat om een M52B28, ligt in een e30, rijdt geweldig maar wordt mijns inziens te (snel) warm.
Als de motor eenmaal op temperatuur is en rij 80 in z'n 5 dan nog loopt de wijzer over het midden (e30 sensor en 88gr thermostaat) tot bijna 3/4.
Bij stationair/stapvoets/filerijden springt de fan bij en koelt ie wel terug. Hierna gaat de temperatuur weer redelijk rap omhoog.
De radiateur is nieuw(grote airco uitvoering), pomp, thermostaat, riem, koelvloeistof, radiateurdop zijn allemaal nieuw. 10-tal keren ontlucht met de kachelkraan op heet en vol bij, ook nog de voorkant een halve meter van de grond.. Geen sludge in de olie, geen olie in de koelvloeistof.
Beide lambda's zijn nieuw, anders zou ie nog te arm kunnen lopen.
Lijkt me niet dat dit normaal is bij een m52, maar weet ook effe niet meer wat het probeem kan zijn.
Oh ja, ik heb de gasklephuis verwarming afgedopt, lijkt me niet dat dit de hele circulatie om zeep helpt maar die kan ik nog verbinden.
 #604  door easy rider
 
kan je es een foto plaatsen hoe de motor in de E30 ligt? Ik heb wel een idee waar je probleem vandaan komt.
 #605  door martijn76
 
ehh, hij ligt dwars :D
Ik zal als ik thuis ben even een foto plaatsen, je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt.
Wat wil je zien op de foto?
 #616  door rolfts
 
Thermostaat al is in een pannetje gegooid? Ik doe dit zelf altijd met een ir thermometer, weet je zeker dat ie bij de goede temp opend.
 #618  door martijn76
 
De radiateur wordt warm net voordat de meter in het midden staat, <90gr.
Hierbij de foto, ben heel benieuwd wat je denkt dat het probleem is ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #619  door Cees
 
als de fan bij springt koelt ie rap terug zeg je
dus tijdens het rijden tekort lucht erdoor heen (rijwind)
misschien een andere fan plaatsen die op 2 standen reageert dus eerder bij springt op een langzamere draai stand
 #621  door martijn76
 
Ik heb zo'n 2 standen temperatuur opnemer gebruikt, de fan springt bij op de laagste stand wat zo'n 3/4 op de meter is.
Het blok raakt dus niet oververhit, maar die hoge(re) temperatuur zit me niet lekker.
De gril en nieren zijn helemaal open, dus meer wind dan dit kan de radiateur niet vangen.
 #623  door Scooby Doo
 
Temperatuursensor wel de goede? Die moet correct communiceren met de meter, moet dus e30 sensor zijn, en niet voor de auto waar het blok uitkomt.
 #628  door epmans
 
Nou ben ik natuurlijk helemaal geen technisch wonder, maar draait de fan wel de goede kant op?