E34Forum.nl

 #9724  door Speedy
 
Als je de ETM volgt is het na 08-1993 geweest.

Onderstaand schema is van wagens gebouwd in 1993/1994 (niet echt duidelijk bij E34.de staat het voorblad van de etm er niet bij)

Afbeelding

Daar hoort de volgende steker verbinding bij. Figuur nummer 3

Afbeelding

Onderstaand schema is van een wagen uit 1992

Afbeelding
Hierbij horen dus de gele stekkers Figuur 5 op de foto. Echter kan ik van x84 geen afbeelding van de stekker vinden. Maar deze zal gelijk zijn aan figuur 5 op onderstaande afbeelding.

Afbeelding

Het verschil zit hem dus in het feit dat ze van twee stekers naar één steker gedaan zijn. en vervolgens een andere module ontworpen hebben.
Alex had het schema van een 93/94er gevonden op e34.de
 #9726  door epmans
 
de wagen waarmee ik rijd is 15 juni 1993, dus ook te jong.
 #9728  door Speedy
 
Kan zijn dat het eerder gebeurd is. Echter bazeer ik me op wat op het voorblad van de ETM staat.
 #9739  door Alex Kroeze
 
Je hebt dus de gele stekkers of de relais vorm.Anders is er niet.Op de gele stekkers komt dus echt een unit op en bij de relaisvorm is het dus een relais en die versie moet het dus zijn.Ik zal die fotos van Patricio nog eens bestuderen.Moet ze even zien te vergroten en dan zal het hopenlijk wel duidelijk worden.De fotos van Eric maken in ieder geval de kleuren die gebruikt worden en waar die op het relais moeten komen.

Ik heb ook nagedacht over de plaats van het relais.Origineel dus achter de luidspreker links in de voetenruimte.Ik denk omdat er toch niets ligt het ook wel mogelijk is om het relais in de relaisbak aan de linkerkant in de motorruimte te zetten?Dus niet in de zekering bak maar in het kastje wat iets verder naar voren zit.Daar zit ook het relais van de SWRA.Dan zou je alleen het snelheidssignaal naar buiten moeten brengen en niet de stroomkabel van de zekeringskast naar binnen en ook nog eens de kabels vanaf het stuurhuis.

Wat denken jullie?

Alex
 #9761  door Gert
 
Zo spannend is het niet. In mijn auto ging de servo stuk en in de zoektocht naar de oorzaak eerst de makkelijkste dingen verwisseld.
In de mijne zat ook zo'n relais met 1 stekker. Via Ivo kreeg ik een unit met twee van die gele stekkers. Ik heb de draden doorgeknipt en er een eigen stekker tussen gezet zodat ik makkelijk kan wisselen tussen unit (of relais, net hoe je het noemen wilt.)
De Servo werkte overigens met beide componenten, dus het nieuwe relais en de oude blauwe unit.
 #9776  door Alex Kroeze
 
Hallo Gert.

Spannend in die zin dat alle kabels er bij mij nog in moeten en ik toch geen fouten wil maken zodat ik direct om een ander relais moet wat als ik het zo een beetje lees iets van 160.- kost bij BMW.Er worden op Ebay etc etc ook wel van die dingen verkocht maar schijnt dat je ook veel kapotte aantreft.

Ik heb een foto van Eric gekregen die helpt al wel aardig verder.
Servotronic.jpg
Servotronic 1.jpg
Groen-Wit zou de + moeten zijn.
Bruin de -
Zwart wit snelheidssignaal
Rood geel zwart -->Stuurhuis
Wit geel zwart -->Stuurhuis

Op het relais staat als ik het goed lees W1 & W2.Ervan uitgaande dat de W voor het duitse woord "Wandler" staat zijn dat de draden waar het stuurhuis op aangesloten moet worden.Dan blijft er nog 1 kleinere pool over op het relais.Die zie ik op de fotos van Erik ook niet aangesloten?Zou dit iets voor diagnose kunnen zijn?

Dan zou het wel mooi zijn als iemand een foto heeft hoe de draden op het stuurhuis moeten zitten.Dan zou alle info compleet zijn.

Alex
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #9782  door Gert
 
Alex Kroeze schreef: Groen-Wit zou de + moeten zijn.
Bruin de -
Zwart wit snelheidssignaal
Rood geel zwart -->Stuurhuis
Wit geel zwart -->Stuurhuis
De blauwe unit is als volgt:

Stekker 1:
Groen/wit = inderdaad 12 volt
Bruin (bij mij met zwarte streep) = massa
Zwart/wit = snelheidssignaal

Stekker 2, deze gaan inderdaad naar het stuurhuis:
Zwart/wit met gele ringen en zwart/bruin met gele ringen. De derde pool is niet benut.
Dan zou het wel mooi zijn als iemand een foto heeft hoe de draden op het stuurhuis moeten zitten.Dan zou alle info compleet zijn.
Dat is een magneetventiel, en volgens mij heeft deze geen polariteit:

Afbeelding

Ik heb er hier eentje liggen en ik meet geen continuïteit tussen één van de polen en het huis.
Zo'n ding heet overigens: koppelomvormer-servotronic, voor als je wat na wilt zoeken.
 #9802  door easy rider
 
Gert schreef:...Dat is een magneetventiel, en volgens mij heeft deze geen polariteit...
Soms wel, dan zit er een blusdiode in (moet je eigenlijk altijd op een spoel hebben vind ik). Vaak staat dan op de aansluiting weer gegeven wat de + en wat de - is.
 #9975  door epmans
 
vandaag een cruise control uitgebouwd uit een 520i en daar haal ik dus nog meer stekkers tevoorschijn.
2015-08-31 13.54.36.jpg
dus toen gaan zoeken in de motorruimte en na eea aan slangen weg te halen zag ik dan dit stekkertje liggen. Deze moet het zijn Alex want hij lag naast het stuurhuis. Ik hoop dat je er wat aan hebt, ze komen jouw kant op.
2015-08-31 14.00.57.jpg
2015-08-31 13.59.26.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

 #9990  door Alex Kroeze
 
Erik.

Top man daar ben ik dus echt blij mee!!!!Laat maar even weten wat je er voor nodig hebt ;)

Nu moet het dus wel lukken om het aangesloten en werkend te krrijgen :D :D :D

Alex
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7