E34Forum.nl

 #10108  door looney
 
Alex,

Van welk bouwjaar is jou auto?
Als ik me niet vergis heb jij dus de 94er.

Het inbouwen van dit alles is niks
Heb het zelf ook gedaan.
Wat wel handig is, is dat de wel de draaiboom heb.

Aangezien je de facelift uitvoering heb van de E34 zou daarin dus de relay uitvoering moeten komen zoals Epmans op de foto's laat zien.

Ik heb deze uitvoering ook.
Alleen ik zou naderhand nooit die plek kiezen waar die origineel fabrieksaf ingebouwd is.
Teveel werk voor niks.
Mocht je het biet zelf kunnen bouwen dan heb ik ook wel een mogelijkheid voor je.
Ik verneem het wel.
 #10113  door Alex Kroeze
 
Die van mij is van 1992.

Ik heb van Erik behalve de stekker op het stuurhuis ook de oude aansluitingen gekregen die achter de speaker zitten.Ik zit dus te denken deze er ook in te zetten en dan een aftakking te maken voor de relais vorm.Dan kan ik beide systemen gebruiken.Het is niet zo moeilijk dus ik krijg het zelf wel aangesloten daar ben ik niet zo bang voor.

De plaats van inbouw ben ik nog even niet aan uit.Nu ik dus het oude systeem naast het nieuwe wil kunnen gebruiken denk ik dat het wel achter de speaker moet.Het is wel een slecht bereikbare plek dus als je nog een idee hebt?

Als je alleen de relaisvorm gebruikt kan ie ook in de zekeringkast onder de motorkap?

Alex
 #10134  door looney
 
Alex Kroeze schreef:Die van mij is van 1992.

Ik heb van Erik behalve de stekker op het stuurhuis ook de oude aansluitingen gekregen die achter de speaker zitten.Ik zit dus te denken deze er ook in te zetten en dan een aftakking te maken voor de relais vorm.Dan kan ik beide systemen gebruiken.Het is niet zo moeilijk dus ik krijg het zelf wel aangesloten daar ben ik niet zo bang voor.

De plaats van inbouw ben ik nog even niet aan uit.Nu ik dus het oude systeem naast het nieuwe wil kunnen gebruiken denk ik dat het wel achter de speaker moet.Het is wel een slecht bereikbare plek dus als je nog een idee hebt?

Als je alleen de relaisvorm gebruikt kan ie ook in de zekeringkast onder de motorkap?

Alex

Ik heb de relay uitvoering en heb deze inderdaad ingebouwd in de zekeringkast in de motorruimte.
Dit is dan ook echt de makkelijkste plek om snel het relay te wisselen, dan zoveel te moeten uitbouwen, wanneer deze achter de linker voor speaker ingebouwd is.
Maar waarom zou je beide systemen willen inbouwen?
Aangezien je toch al de relay heb, zou ik die maar gewoon behouden.
Scheelt je heel veel gezeik overigens.
 #10135  door epmans
 
is er misschien ook nog ruimte in die kleine relaiskast op het linker wielhuis? mmm... dat heeft de V8 toch ook of heb ik die in t hoofd uit de M50??? nou ik moet dat morgen maar eens bekijken.
 #10148  door Alex Kroeze
 
Je bent aan het rommelen met spullen die meer dan 20 jaar oud zijn en het lijkt me wel makkelijk om zowel het oude als het nieuwe systeem te kunnen gebruiken.Als zo een relais kapot gaat en dat schijnt toch wel voor te komen heb ik op E34.DE gelezen dan kan het wel eens makkelijk zijn dat de oude aansluitingen er ook liggen.

Waar heb je het snelheidssignaal vandaan gehaald?Ligt dat ook nog ergens in de motorruimte?

Er zit bij de V8 inderdaad nog een tweede behuizing voor relais bij de veerpoot links.

Ik denk dat als het volgende week goed weer is dat ik dan eens een poging ga wagen om de bedrading aan te brengen.

Alex
 #10565  door Alex Kroeze
 
De bedrading zit er in :D Is toch nog wel even een klusje.Die zekeringkast liet zich niet zo eenvoudig verwijderen.Er zit nog een 5e schroef aan de kant van het spatbord buiten de zekeringkast.Ook lopen er wat kabels over dat stuk waar je niet zo eenvoudig omheen komt en de vergrendeling van de motorkap moest er ook af.

Ik had van Erik nog een relaisaansluiting gekregen en die heb ik dan opnieuw bedraad.

Massa heb ik van een ander relais gepakt en de stroom afgetakt van de groen witte draad achter de zekering 28.Het snelheidsignaal heb ik van binnen bij de cruise control unit weg gehaald.Daar ben ik zelf niet zo gelukkig mee want eigenlijk was de bedoeling de draad van de radio te pakken maar die bleek geen signaal te hebben.Ik hoop maar dat dit geen negatieve invloed heeft.

Het relais zit dan gewoon in de zekeringkast in de motorruimte en niet zoals het origineel hoort achter de luidspreker.Voor de bereikbaarheid van het relais makkelijker alleen als je bij de bedrading moet is het toch wel lastiger.Nu maar hopen dat ie het gaat doen.

Binnenkort een afspraak maken om het stuurhuis om te wisselen ;)

Alex
 #10567  door epmans
 
He mooi om te lezen dat het tot dusver is gelukt. Fijn te lezen dat ik je toch heb kunnen helpen met wat elektradingetjes.
Handige rakker dat je bent!
 #10672  door Alex Kroeze
 
Aankomende woensdag is het dan toch zover en gaat het servo stuurhuis er onder.Ik hoop dat alles goed gaat,Ik heb nu bijna een jaar rond gereden met een krakend stuurhuis en dat is de irritatie ten top kan ik wel zeggen.

Dus ik houd jullie op de hoogte ;)

Alex
 #10744  door Alex Kroeze
 
Het stuurhuis is gemonteerd en ik kan niet anders zeggen dat dit het geld dubbel en dwars waard is 8-) 8-) 8-) Vanuit stilstand en achteruit inderdaad met 1 vinger te draaien en als je dan harder begint te rijden wordt ie bijna onmerkbaar zwaarder.een super optie waar je echt "Freude am Fahren" van hebt.Of je in een totaal andere auto rijdt

Als je het elektrische deel zelf kan doen en dat valt best wel mee dan kan ik dit in ieder geval een ieder aanraden.

Alex
 #10745  door Bart Jansema
 
Alex Kroeze schreef:Het stuurhuis is gemonteerd en ik kan niet anders zeggen dat dit het geld dubbel en dwars waard is 8-) 8-) 8-) Vanuit stilstand en achteruit inderdaad met 1 vinger te draaien en als je dan harder begint te rijden wordt ie bijna onmerkbaar zwaarder.een super optie waar je echt "Freude am Fahren" van hebt.Of je in een totaal andere auto rijdt

Als je het elektrische deel zelf kan doen en dat valt best wel mee dan kan ik dit in ieder geval een ieder aanraden.

Alex
Tof man dat het werkt!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7