E34Forum.nl

 #10115  door martijn76
 
De M52 had al een tijdje last van een ratel wanneer het toerental snel zakte, zoals bij schakelen, rond +-3100rpm klonk er een geluid wat vergelijkbaar is met versleten tandwielen/kettingspanner, maar dan iets lichter.
Steeds maar uitgesteld nu dus opgepakt en eigenlijk stel het niks voor, mits je het juiste gereedschap gebruikt. Nokkenas blokkeer set, had ik destijds voor een m42 aangeschaft, komt nu weer van pas en een 'tandwiel-heen-en-weer-haal-ding'..
Dat sommige dit even doen in 2,5 uur vind ik erg rap, op m'n gemak heeft het toch snel 6 uurtjes gekost, wel incl motorkap verwijderen en weer monteren ;)

De nokkenasblokkering paste net niet, accubak gemodificeerd...
WP_20150902_16_04_37_Pro.jpg
WP_20150903_13_17_49_Pro.jpg
Vergeten om een fotootje te maken van de spullen die je er uit moet halen om bij het dikke ringetje te komen welke het geratel veroorzaakt(op 1 na rechts). Dit is het spul wat er in zit:
vanos.jpg
Natuurlijk ook de O ring en Teflon ring vervangen, geen foto's gemaakt.

Montage, het gereedschap met rode handvat heb je echt nodig om het tandwiel te kunnen bewegen.
WP_20150903_17_33_15_Pro.jpg
Geen herrie bij het starten, dus vandaag maar eens testen op de weg.
WP_20150904_13_55_23_Pro.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #10116  door martijn76
 
Omdat de gaten om het nokkenastandwiel los te maken vrij klein zijn, heb je eigenlijk 3/8 gereedschap nodig. Het is een torx en kan ook met een doppie 10 1/4 los, maar ik vond het een uitgelezen moment om een nieuw setje aan te schaffen 8-)
Eigenlijk komt het door Theo dat ik vond dat ik 3/8 nodig had, na aanschaf van zijn Lidl setje is dit de maat die hij het meest gebruikt en nu ik het zo zie kan dat hier ook zomaar gebeuren.

Gewoon omdat het er zo mooi uit ziet:
WP_20150904_17_10_56_Pro.jpg
Zonde om te gebruiken...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #10133  door JerunK
 
Nuttige how-to. Hoeveel km's heeft het blok gelopen (meer om een indicatie te hebben of wanneer mijn m50-blok aan de beurt kan zijn) en zijn de speciale tools alleen bij BMW te koop of zijn er meer aanbieders? Onderdeelnummers?
 #10140  door Theo
 
Goed bezig Martijn en erg mooi speelgoed dat 3/8ste spul.
 #10141  door martijn76
 
Km stand is zo'n 2 ton, maar dat geratel kan al veel eerder beginnen.
Het asje van de Vanos had erg veel speling, veroorzaakt door slijtage van die dikke ring.
WP_20150903_13_27_22_Pro.jpg
BMW verkoopt dit niet los, Beizan wel. 40 euro voor een metalen ringetje van 50 cent is idioot, maar altijd nog stukken goedkoper dan een hele unit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #10844  door rick.dejong
 
Nou soms zijn de dingen die je zoekt, recht onder je neus verstopt.
Ik ben al een hele poos op zoek naar het verschijnsel dat hier beschreven wordt, namelijk die ratel bij het plotseling inzakken van het toerental. (m.n. bij het schakelen)
En dan vind je het ineens. Het is idd een nuttige how-to. Alleen de foto's geven mij niet echt een duidelijk beeld wat wanneer uit elkaar gaat etc. (step-by-step)
Daarnaast beschik ik niet over alle speciale gereedschappen die nodig zijn voor deze klus en ik vraag me af of het de moeite is om voor iets dergelijks een set special aan te schaffen.
Op internet zag ik diverse 'specialisten' die de klus aanbieden voor c.a. 310 euro all-in. Wat vinden jullie van die prijs? Het Revisie-set incl. de 'anti-ratel' kit kost zo'n 160 euro los.
Is dat reeel? Of is er op of via dit mooie Forum iemand te bereiken die dit aandurft voor een schappelijke prijs?
Ben benieuwd...
 #10846  door danny-ex-touringE34
 
Interessante topic; kan ik er op letten bij de aanschaf van een volgende auto, die vanos heeft.
Heb je een automaat of handbak? En gaat het om de 2.5 of 2.8 motor?
Kan deze slijtage ook aan hogere toerentallen liggen of is dit soort slijtage bij deze km-stand normaal? En is het ook zo, dat het b.v. bij een zwaardere motor meer voorkomt? Groeten, Danny
 #10852  door martijn76
 
Handbak of automaat maakt niks uit voor de slijtage, al zal je het waarschijnlijk eerder opmerken bij een handbak omdat het toerental bij het schakelen sneller terugvalt.
Ik vind 310 voor een bedrijf niet duur, zoals gezegd nam ik de tijd voor de klus, alles netjes schoongemaakt voordat het weer in elkaar ging bijvoorbeeld maar veel vlotter dan 2 uur zal het niet zijn.
Het dure gereedschap had ik al liggen van een m42, dus het koste me alleen een revisie- en antiratelset van 100 euro, geen 160 ;) (tenzij je een dubbele vanos hebt) .
Als je wilt dat ik het doe dan geef je maar een gil.