E34Forum.nl

 #10218  door Speedy
 
Hallo,

Vandaag de 5 weer eens uitgelezen. Dit naar aanleiding van de spanningsregelaar welke aan zijn einde was. Ik heb eerst een tank leeg gereden voor ik hem weer uitlas.
De hoop was dat er een aantal storingen weg zouden zijn. Echter is dit niet het geval. We kunnen dus stellen dat er een aantal harde storingen in zit.

Afbeelding

Bovenstaande storing komt voor bij alle cilinders. Schoonmaken van de nokken as en de krukas sensor zou een oplossing kunnen zijn. Echter is er nog een tweetal andere storingen aanwezig en ik vraag me af in hoeverre deze met elkaar te maken kunnen hebben.

Afbeelding

Bovenstaande storing heeft de zelfde aantal keren dat het is voorgekomen als de eerste storing.

Afbeelding

Ook deze storing is aanwezig deze ook 10 maal vast gesteld.

Afbeelding

Bovenstaande foto geeft Dis als oplossings mogelijkheid aan.
Is er bij iemand bekend welke ze bedoelen? Mijn eerste ingave is de massa kabel tussen de regeleenheid (dme) en de massa zijde van de motor. Of moet ik in de ETM er bij pakken en van elke cilinder de massa gaan meten?
 #10226  door ivo
 
Heb je al bobines gewisseld?
Al die meldingen, vooral de eerste is een typisch bobine probleem.

Kun je de melding of fout bewust oproepen? bijvoorbeeld boven een bepaald toerental en onder last?
 #10233  door Speedy
 
Nee ik heb nog niets gewisseld.

Hoe zou ik dat moeten doen? Ik heb ook overleg gehad met Goof (als je hem kent) en deze geeft aan dat ik het in de massa matjes zoals hij dat noemt moet zoeken van de bobines. of in de motor massa kabel die naar het chassis loopt. Echter verdenk ik die niet aangezien er dan meer dingen niet zouden moeten werken.

Het verbruik is ook hoog. aangezien andere sensoren bijsturen.
 #10245  door ivo
 
Verbruik hoog komt omdat ie een misfire/fehlzündung geeft en geen goede ontbranding heeft.
Bij de V8 merk je wat minder dan bij een R6 dat ie slechter loopt.

Ik zou bobines wisselen, makkelijkste om mee te beginnen. De problemen met die massa kabels van bobines kan ook natuurlijk, soms willen ze op dat oogje waar die mee vast zit nog wel eens scheuren/afbreken.
 #10252  door Speedy
 
We gaan op onderzoek uit :D Alvast bedankt voor het meedenken.
 #10288  door Speedy
 
Vandaag de kap er af gehad. En zag dat er maar 1 aardlitze op zat. Volgens mij moeten dit er twee zijn. Dus we hebben er 1 bij geplaatst aan de radiator zijde.
 #10290  door Speedy
 
Storing is nog niet weg. Er is nu enige discussie ontstaan over hoeveel aard kabeltjes er moeten zitten. De een zegt twee. De ander zegt drie. Iemand hier die mij kan vertellen hoeveel het er moeten zijn?
 #10303  door Alex Kroeze
 
Patricio.

Ik dacht ook 2 massakabels maar als je over alle cilinders dezelfde melding krijgt dan zullen het niet de bobines zijn.Dan zouden die allemaal niet goed moeten zijn.

Heb je al een andere DME geprobeerd?Dan sluit je in ieder geval uit of die goed is.

Alex
 #10306  door Speedy
 
Feit wil dat TIS zegt dat ze op bobine 3 en 6 horen. Daar heb ik hem nu net gezet. Kijken wat er nu gaat gebeuren. Ze moeten een weerstandswaarde hebben van rond de 240 ohm volgens dis. Er zat er maar 1 wat dus betekenen zou dat de weerstandswaarde niet klopt en hij daardoor een fout melding genereert. wat mij we bevreemd is dat er 3 aansluitpunten in de kop zitten.
 #10307  door Speedy
 
Net de wagen aan de diagnose gehad voor ik ging rijden. Feedback ontsteking was nu normaal. Zodra ik weer thuis ben. Dan ga ik kijken of de storing is weg gebleven.