E34Forum.nl

 #10308  door Alex Kroeze
 
Ik doe het uit mijn hoofd he......Maar het heeft toch zoals het zat ook gefunctioneerd?Dan zou het toch raar zijn dat dit een storing veroorzaakt?Wat noem jij overigens hoog verbruik? Tussen de 12.5 en 13.5 per 100 km in gecombineerd verkeer of veel hoger?

Alex
 #10310  door Speedy
 
Hij heeft een verbruik bij gecombineerd van 1 op 8,68. Ben net weer terug van een ritje Honselaarsdijk en alle storingen zitten er weer in helaas. Dus zal toch aan controle van bobines moeten gaan denken. Ook Wordt er een Klem 4a op gegeven?
 #10341  door Alex Kroeze
 
Je hebt dan ongeveer hetzelfde verbruik als ik en dat lijkt me voor een 540IA ook normaal.Maar dit probleem is begonnen toen je de spanningsregelaar vervangen hebt?Of was het daarvoor ook al.Wat waren dan de klachten dat je daarop gekomen bent.

Alex
 #10344  door Dimitri
 
Alex Kroeze schreef:Je hebt dan ongeveer hetzelfde verbruik als ik en dat lijkt me voor een 540IA ook normaal.Maar dit probleem is begonnen toen je de spanningsregelaar vervangen hebt?Of was het daarvoor ook al.Wat waren dan de klachten dat je daarop gekomen bent.

Alex
Ik heb de indruk dat dit over Speedy zijn 520 gaat. Dan is dit verbruik toch niet meer zo normaal..
 #10347  door Speedy
 
Het gaat idd over de 520. De 540 staat te wachten op restauratie. Maar ook de 540 legt meer kms per liter af.
 #10373  door Alex Kroeze
 
Ja dan is het duidelijk teveel........

Dit kan tig oorzaken hebben.Je hebt toch nog wel aardig wat onderdelen liggen?Als je de BDP sensor en de LMM eens wisselt en dan eens kijken?

Alex
 #10385  door Speedy
 
Feit wil dat de storingen inderdaad kunnen duiden op vervuilde sensoren. Echter is er ook nog een storing aan de gang in de feedback van de ontsteking. Dit kan volgens ingewijden ook te maken hebben met de massa van de bobines. Er is dus een combinatie van storingen aan de gang. Ook heb ik het idee dat de storingen pas ontstaan wanneer de motor op bedrijfs temperatuur is. Dit mede om dat DIS er zelf ergens over begint. Ook is er volgens mij een restrictie in het aantal keer dat de storing kan worden opgeslagen. Aangezien het elke keer wanneer ik het uitlees het 10 keer voor is gekomen. Ik heb ook iets gelezen over klem 4a. Ik denk dat ik deze nu op de motor gevonden heb. En ga deze morgen los nemen en even blank schuren.

De LMM lijkt mij goed te zijn. Als ik heb los koppel met draaiende motor dan valt deze uit. Ook de vanos werkt naar behoren als ik deze binnen DIS test doet hij wat er van hem verlangt word.
 #10388  door Cees
 
kijk is in de gaten bij de bougies of die niet vol olie liggen
 #10390  door Rob
 
De reden dat hij maximaal 10x aangeeft komt waarschijnlijk doordat hij dan wel eens zeker weet dat de fout erin zit, is immers al 10x waargenomen.
In ieder geval universele uitleesapparatuur werkt in cyclussen van 10.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een foutcode die erin komt.
Een keer de fout waarnemen binnen starten en afzetten betekent een pending (wachtkamer) foutcode.
Als de fout nogmaals voorkomt binnen 10x starten en afzetten, dan vormt het een opgeslagen foutcode.
Mocht de fout zich voordoen in elke 10x dat de auto wordt gestart en afgezet, dan wordt dit gezien als een permanente foutcode.

Goed, even wat meer on topic dan:
Uiteraard zijn sommige storingen vrij lastig op te sporen.
Ik zou in ieder geval de krukaspositiesensor en nokkenaspositiesensor even met rust laten.
Meestal zitten deze er al zo lang in dat je ze eerder beschadigd dan repareert bij het loshalen en/of schoonmaken.
Beginnen bij de bobines is uiteraard het makkelijkste en daarmee sluit je alvast iets uit eventueel.

Waar veel mensen ook niet van op de hoogte zijn, is dat de lambdasonde en lmm vervangingsartikelen zijn (slijtagedelen).
Deze dienen beide eigenlijk elke 160.000km vervangen te worden.
Ik heb dit reeds eerder vermeld op dit forum en werd toen geloof ik nog net niet voor gek verklaard.
Feit is dat 75% van de verbruiksproblemen bij de lmm/lambdasonde vandaan komt, zeker bij BMW's.
Dit hoef je zeker niet altijd te merken aan het gedrag van de motor!
Een niet goed functionerende lmm is nog altijd iets anders dan een kapotte lmm.
 #10443  door Speedy
 
@Rob. Ik gebruik DIS van BMW zelf.

@Cees. Vandaag bobines los gehd en idd. alleen cilinder 3 was droog. Dus er moet ook een nieuwe kleppen deksel pakking komen.


Okay,

Vandaag weer even bezig geweest. Heb de bobines los gehad en een 5 tal zaten onder de olie. Met wat toiletpapier zoveel mogelijk olie verwijderd.
Ook heb ik een 6 tal andere bobines gestoken. En heb de aardlitz van de motor naar de cassis los gehad en opgeschuurd. Ook heb ik de twee aardlitzen bij de bobines wat op geschuurd. Echter allemaal niet mogen baten. Bij het starten meteen weer storing feedback dus ergens tussen dme en cilinderkop of tussen klem 4a (middelste amp bobine stekker ben ik nu achter) gaat er iets niet goed. Ook was na de rit naar huis de storing langevonk ook weer aanwezig. (Ik denk zelf dat zit bij elke rit op alle cilinders maar 1 keer gebeurd). Ik moet iets van een weerstand meten. Echter ben ik er nog niet uit waar ik deze meten moet. één uitgangspunt weet ik wel en dat is klem 4a. Ik heb nog geen bougies gewisseld. Dit ga ik doen zodra ik de kleppendeksel ontvangen heb.

Dus ik moet even uitzoeken waar ik de weerstand van ongeveer 240 Ohm meten moet. Ik denk dat ik dan verder ga komen. Hiermee kan ik ook mogelijk de DME zelf uitsluiten.