E34Forum.nl

 #10801  door Vincent
 
Op internet circuleren verschillende stappenplannen en ik weet dat ontluchten een secuur klusje is.

M'n kachel wordt pas warm als ik de temperatuur flink hoger zet dan ik gewend ben, in de meeste omstandigheden is het te koud voor mijn gevoel en met de airco aan kan ik m'n vriezer net zo goed buiten werking stellen. Bij de hoogste stand met een flinke aanjager wordt het interieur een sauna.

Nu is het systeem open geweest door vervanging van de kachelunit en heb ik onlangs de kachelkraan vervangen, dus ik heb het idee dat er aardig wat lucht in het systeem zit.

Hoe haal ik dat op de juiste wijze eruit?
 #10806  door Icebrain
 
Het vergt echt wat geduld en tijd kan ik je verzekeren,want buiten de onluchtingsnippel op de radiateur die je open moet zetten kan je ook nog de vuldop open laten.
En dan is het knijpen geblazen in de slang tot er alle lucht is uitgeknepen op zich een makkelijk klusje maar zo tijdrovend.
Ik ben zeker een 45 minuten bezig geweest om alle lucht eruit te krijgen na de plaatsing van de nieuwe radiateur en het vullen van het systeem.
 #10807  door danny-ex-touringE34
 
Kan natuurlijk een luchtbelprobleem zijn. Heb enigszins hetzelfde probleempje, maar verdenk eigenlijk dat sensortje dat in de middeconsole achter die sleufjes tussen de snelheidsregelaar en de rechter temp.regelaar zit. Groeten, Danny
 #10809  door Cees
 
auto voor iets hoger neer zetten
stoeprand ofzo
dan kachel op heet en kachel fan op 4
ontluchtings nippel los en vuldop los
en dan met draaiende motor bijvullen
neem de tijd maar komt goed zo
 #10827  door Vincent
 
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Heb het opgevolgd met dien verstande dat ik de auto gewoon op een parkeerplaats heb gezet die naar iets naar boven loopt (uiteraard dat de voorkant van de auto op het hogere punt stond).
Ben wel vergeten de auto tijdens weer bij te vullen.

Onder de ontluchtingsnippel kwam een bak lucht vandaan en op een gegeven moment kwam er ineens een flinke luchtbel uit "knallen", dus er zat denk ik aardig wat in het koelsysteem.
Naderhand tankje natuurlijk leeg, dus bijgevuld.

We gaan zien of het beter is, in ieder geval had ik de temperatuurinstelling op een "acceptabele" stand (23 graden) en er kwam lekkere warme lucht in de voetenruimte, dit was eerder niet het geval.
 #10864  door JerunK
 
Wat nog goed is om te weten is dat de bodem van het reservoir tijdens het ontluchten/vullen niet "droog" mag vallen, anders zuigt het systeem daar alsnog lucht aan....
Lucht moet er - ik benadruk het nog maar even - helemaal uit, een klein beetje lucht kan bij een langere belasting (Duitse Autobahn) voor problemen - lees: kokende motor - zorgen: ik spreek uit ervaring. En daar merkte ik bij huis-tuin-en-keuken gebruik echt helemaal niets van, niet warm lopen, mooi op temperatuur, kacheltje perfect; verradelijk dus. Op aanraden van de Wegenwacht heb ik het koelsysteem onder druk laten ontluchten en bijvullen door mijn garage en nu is alles ok.
 #10875  door Theo
 
JerunK schreef: Lucht moet er - ik benadruk het nog maar even - helemaal uit, een klein beetje lucht kan bij een langere belasting (Duitse Autobahn) voor problemen - lees: kokende motor - zorgen: ik spreek uit ervaring.
Een paar jaar geleden reden twee kameraden van mij allebei een E39 528i en hadden allebei bovenstaand probleem. Ze konden weken / maanden probleemloos rond rijden, totdat ze een flinke (vakantie-) rit gingen maken. Dan stonden ze ineens langs de kant van de weg met een temperatuurmeter in het rood en een motor die liters koelvloeistof uitkotste. Om gek van te worden.
 #10877  door Bart Jansema
 
Theo schreef:
JerunK schreef: Lucht moet er - ik benadruk het nog maar even - helemaal uit, een klein beetje lucht kan bij een langere belasting (Duitse Autobahn) voor problemen - lees: kokende motor - zorgen: ik spreek uit ervaring.
Een paar jaar geleden reden twee kameraden van mij allebei een E39 528i en hadden allebei bovenstaand probleem. Ze konden weken / maanden probleemloos rond rijden, totdat ze een flinke (vakantie-) rit gingen maken. Dan stonden ze ineens langs de kant van de weg met een temperatuurmeter in het rood en een motor die liters koelvloeistof uitkotste. Om gek van te worden.
De motoren waren wagenziek? ;)
 #10881  door Vincent
 
Alex Kroeze schreef:Gewoon een V8 kopen...
Volgens goed "Theotaans"-gebruik: been there, done that.