Alex Kroeze schreef:Raymond.
Ik zie daar in jouw overzicht weer heel andere dingen staan. Jij hebt niet het gevoel dat een E39 kwalitatief minder is dan een E34?
Alex
Hoi Alex,
Laat ik het als volgt verwoorden; De E39 is een complexe auto en er gaat wel eens wat stuk, maar de jongste E39's zijn nu ook twaalf jaar en mag je dan verwachten dat je dan nog steeds een probleemloze auto hebt? Die verwachting heb ik i.i.g. niet en in dat opzicht valt de lijst die ik heb meegemaakt mij nog wel mee, dus naar mijn eigen ervaring gemeten denk ik dat de E39 kwalitatief gezien een goede auto is.
De E34 is alleen wat eenvoudiger en daardoor ook wat makkelijker te repareren als er wat mis gaat, maar datzelfde geld ook voor de E28. Maar maakt dat de E28 kwalitatief gezien tot de betere auto?
De E39 is denk ik het laatste model dat volgens de pi-maal duim engineering standaarden zijn ontwikkeld. Alles wat daarna kwam is veel meer doorgerekend op lean productiemethodes hetgeen al bij de pre-LCI E6x te zien is. De LCI E6x is interieur technisch echt wel wat beter, maar technisch meteen complexer en daarmee ook moeilijker om zelf wat aan te doen, maar ik realiseer me heel erg goed dat ik niet eindeloos mijn E39 dagelijks kan inzetten zonder op enig moment voor heel hoge kosten te komen staan. En die vallen t.o.v een E34 wel wat hoger uit. De mooie achterwielophanging van mijn touring zorgt voor een geweldige wegligging, maar er zit voor ruim 700 Euro aan (Lemforder) draagarmen en rubbers in. Met een E34 ben je met 200 Euro aan rubbers en stabilinkjes wel klaar. Zo hebben beide modellen zo hun specifieke voor-en nadelen.
Verder maak ik echt niet de fout door mijn ///M's met de E39 te vergelijken. Beide ///M5 jes kosten een veelvoud van mijn E39, al was het alleen maar omdat ik vooor de ///M5 jes alleen maar originele BMW onderdelen wil gebruiken. Voor de E39 ben ik niet zo kieskeurig. Daar mag het ook gewoon OEM zonder BMW logo zijn. Lemforder kan je ook via
http://www.car-parts24.com/" onclick="window.open(this.href);return false; krijgen en dat scheelt al gauw de helft t.o.v. de dealer.
Mvrgr,
Raymond