E34Forum.nl

 #11080  door Alex Kroeze
 
Dat maakt ook niet uit en ik weet na nu bijna 9 jaar een E34 hebbende dat het geld kost maar ik heb er dan ook plezier van.Dat moet met die E39 nog gaan blijken dat plezier bedoel ik dan.

Als ik de kosten van die andere motor er bij tel dan is de balans wel aardig naar de verkeerde kant doorgeslagen.Maar als de fouten er uit zijn en het is voor de rest normaal onderhoud en hij rijdt net zo lang als de E34 dan vindt ik het best.

De toekomst zal het leren......

Alex
 #11098  door Bart Jansema
 
Je hebt gewoon pech gehad met de e39
 #11110  door Alex Kroeze
 
Bart.

Nou als je eens goed de topics doorloopt op het duitse E39 forum dan heb ik schijnbaar nog niks aparts gehad wat een ander nog niet meegemaakt heeft.Ik denk dat de E39 met het Can Bus systeem gewoon storings gevoeliger is dan een E34.Dat was toendertijd allemaal nieuw en moest misschien nog wel vervolmaakt worden.

Dat verhaal met die "waskom" en de hoofdremcylinder is gewoon iets wat BMW niet openbaar wilde maken en dat met die ruitensproeiers hetzelfde.Diegenen die braaf hun auto naar de BMW brengen voor onderhoud die komen er goed af en diegene die het niet doen en de kennis ook niet hebben of naar een garage brengen die deze zaken ook niet weet krijgen de kous op hun kop want BMW is dan niet thuis.

Zo zou ieder merk wel iets hebben maar ik vindt dat een BMW die zulke constructiefouten heeft inferieur.Je verwacht een kwaliteitsproduct maar dat is het gewoon niet.Jij kan dan geluk hebben dat je nog niet iets groots hebt gehad maar er zijn vele anderen die met een verstopte afvoer even door de wasstraat gaan en dan afgesleept kunnen worden.Dat zie je bij een E34 toch niet gebeuren.Evengoed dat je je contactslotschakelaar moet gaan vervangen omdat de contacten vervuilen oid.

Het model vindt ik nog steeds mooi en ik zet me er voor in dat het wel goed komt.Maar het is geen E34 en kwalitatief wordt het dat ook gewoon niet.

Ik heb ondertussen INPA ter beschikking want Carsoft doet het toch niet zo goed op een E39 en ja hoor er is weer wat kapot waar ik me dan vanaf vraag waarom nu weer.Er zit links bij de veerpoot een "Zusatzwasserpumpe" en die ligt aan de massa volgens INPA en doet het dus niet.Wat doet deze pomp nu?Wel op de kachel zit een knop met de tekst "Rest" en als je die indrukt met de sleutel op contact 1 dan gaat de kachelmotor draaien en kan je dus als je in de file staat bijvoorbeeld de motor uitzetten en toch dan gebruik maken van de kachel.Leuke optie maar ja het is kapot.Die pomp is niet goedkoop in ieder geval.Deze melding is volgens het duitse forum ook niks aparts net als de melding "Oliepeil controleren" en dus de sensor in het carter kapot is.

De enige sensor in bijna 9 jaar tijd die kapot is gegaan in de E34 is de BDP Sensor.Er zitten gelukkig niet zoveel sensors op de E34.

Er komen vast als het allemaal gerepareerd is wel positieve berichten hoor :mrgreen:

Alex
 #11115  door Bart Jansema
 
Ook wel weer een uitdaging natuurlijk als je hem straks goed hebt. Niks nadelig naar jou hoor maar denk ook dat we het ook over een hele andere prijsklasse hebben waar jij hem in hebt gekocht en waar ik hem mee heb gekocht. En wat misschien ook nog wel verschil uitmaakt is dat ik de facelift heb en jij de prefacelift. Overigens dat met het blokje bij het contact dat heb ik ook al kapot gehad ;)
 #11123  door Alex Kroeze
 
Bart.

Nou dat maakt niet uit hoor wat je er voor betaald hebt.Dat zou zich dan moeten uiten in een slechtere staat van de auto qua lak en roest etc etc maar op de spiegelkappen na is het voor het oog een nette auto.Ik heb er (nog) geen leer in en er moeten nog een paar fatsoenlijke velgen onder maar dan is het een acceptabele auto.Mijn E34 ziet er niet zo goed uit.

2 Liter is wat onder gemotoriseerd naar mijn mening en misschien ook niet zo populair.Maar dat was de keuze van Jenny en die moest ik maar respecteren :mrgreen:

Waar zit overigens de sticker met de kleur code (naam) bij een E39?

Maar het cosmetische is even ondergeschikt aan het technische.Ik kom er wel zeker nu ik INPA kan gebruiken want die is toch gedetailleerder als Carsoft.Zaterdag ga ik hem maar weer uitlezen en kijken wat er dan nog aan fouten in zit en die proberen te verhelpen.Het is niet zo dat ik er een hekel aan heb hoor.Ik lees s'avonds heel dat duitse forum door om er maar zoveel mogelijk over te leren.Zo heb ik het toen ik de E34 net had ook gedaan en daar steek je toch het meeste op.

Alex
 #11128  door epmans
 
Geen idee waar je die sticker vinden kan, maar probeer anders: http://www.bmwvin.com" onclick="window.open(this.href);return false; en dan invullen en je komt van alles aan deweet hoe je wagen uit de fabriek is gerold.
 #11129  door raymondw
 
Ik rij sinds november 2011 een E39/2 530i Touring van 11/2003, een van de allerlaatste dus. Destijds met 139k km gekocht van een voormalige Duitse BMW dealer die nu in klassiekers handelt (o.a. 507, M1, GT40, W198 e.d.). Daar hebben we nu 60k km bij opgereden. Die zijn zeker niet probleemloos geweest, maar niets wat niet opgelost kon worden en zeker geen drama.

- 6/2012: Slotmechanisme achterklep vervangen (microswitch defect)
- 9/2012: Nieuwe radiator, waterpomp, expansievat, multiriemen en bijbehorende mechanische spanrollen.
- 11/2012: Vacuumslangetjes vervangen (oude waren uitgedroogd)
- 4/2013: Airbag-detectie systeem rechter voorstoel gerepareerd (connector kapot getrapt door kind)
- 5/2013: Karter ventilatie (PCV) vervangen (slangen + klep)
- 6/2013: DISA klep gerepareerd (revisieset van German Automotive Solutions)
- 7/2013: Voorste remklauwen gereviseerd (nieuwe zuigers, afdichtingen)
- 8/2013: Nieuwe ontluchtingsnippel van het koelreservoir (kosteloos vervangen door BMW Mobile services in Ulm)
- 10/2013: Klepdekselpakking vervangen (plus bijhorende kleinkraam)
- 11/2013: Stabilisator linkjes voor en achter en draagarm linksachter vervangen
- 11/2013: Druksensor remsysteem vervangen.
- 11/2013: ABS/DSC+T control unit gerepareerd (AC-tronix)
- 12/2013: Oliefilterhuis + bijbehorende druksensoren vervangen (defecte terugslagklep)
- 3/2014: Premium service van de 5HP19 @177k km bij ZF-Dortmund
- 8/2014: Kachelkraan, thermostaat, temp. sensoren + waterslangen vervangen
- 12/2014: PAS-reservoir en bijbehorende slangen naar de koeler vervangen
- 10/2015: Airbag-detectie systeem rechter voorstoel gerepareerd (connector kapot getrapt door kind)

De motor zweet wat olie bij de karterpan, maar zolang het verbruik zo laag is als het nu is (0,1ltr / 1000km) laat ik dat mooi voor wat het is. Aankomende vrijdag gaan we wel een andere draagarm linksachter vervangen.

Verder veel onderhoud, bijvoorbeeld iedere 10000km verse motorolie, bougietjes, diverse remblokjes, een set zomerbanden, een tweetal achterbanden, de nodige filters en wat al niet meer)

Al met al niet echt schokkend vindt ik zelf. Ben er ook heel blij mee en als het mogelijk is houdt ik hem nog een jaar of tien. De E61 is geen verbetering (zeker het interieur niet) en de F11 heeft alleen maar fluitjes blazende viercylinders waar ik niet op zit te wachten. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door raymondw op 04 nov 2015, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
 #11130  door Frank87
 
0,1 op de 1000... 1 liter per duizend km.. holy shit dat is veel. Er moet wat serieus mis zijn intern. Dat zweet niet door een pakkingkje weg.

De V8 doet nu 1 liter op 9000-10000.... constant.. +\- 300.000 gelopen.
 #11131  door raymondw
 
Frank87 schreef:0,1 op de 1000... 1 liter per duizend km.. holy shit dat is veel. Er moet wat serieus mis zijn intern. Dat zweet niet door een pakkingkje weg.

De V8 doet nu 1 liter op 9000-10000.... constant.. +\- 300.000 gelopen.
0,1 op de 1000 staat gelijk aan 1:10000, dus vergelijkbaar. :D

De de olieanalyses die ik altijd laat uitvoeren tonen aan dat de motor heel gezond van binnen is.

Afbeelding
 #11133  door Theo
 
raymondw schreef: De motor zweet wat olie bij de karterpan, maar zolang het verbruik zo laag is als het nu is (0,1ltr / 100km) laat ik dat mooi voor wat het is.
Ik lees 0,1 op 100 hierboven, geen 1000.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7