E34Forum.nl

 #11486  door ElektroNick
 
Vandaag ben ik maar eens gaan proberen ontluchten.
Ik heb de voorgeschreven procedure gevolgd met de dop van de radiator en het ontluchtingsschroefje eraf.
Na een tijdje kwam er een straal koelwater uit, nadien niet meer. Ik heb dan terug wat koelwater bijgevuld en een paar keer in de retourleiding geknepen.

De verwarming binnenin wordt wel lekker warm en in een redelijk snel tempo.

Wat de viscofan betreft, deze draaide vanaf het begin, dus ook bij koude start.
Na 20 minuten stationair draaien was de temperatuur van het koelwater op peil, maar ik kan de ventilator nog steeds heel eenvoudig tegenhouden met een opgerolde krant. De fan lijkt even snel te draaien bij koude start als bij bedrijfstemperatuur.

Betekent dit nu dat de viscokoppeling inderdaad kapot is? Dit zal ik waarschijnlijk wel bij de garage moeten laten vervangen?

Ik moet de eerste dagen geen lange afstanden afleggen of op de autosnelweg, dus ik kan niet direct testen of het probleem nu opgelost is door het ontluchten.
 #11488  door Frank87
 
Hier kun je een visco van een goed merk bestellen:
http://www.besteonderdelen.nl/hella-949845.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier zie je hoe het vervangen van een visco kan:
viewtopic.php?f=43&t=627" onclick="window.open(this.href);return false;

Als die waterpomp nog nooit gedaan is, is dat wel een aanrader om mee te nemen. De eerste generatie waterpompen hadden een zwak plastic schoepenrad wat makkelijk kon afbreken. Dan neemt de vloeistofverplaatsing af en koelt de pomp de motor dus minder effectief. Als dat echt erg wordt, krijg je dit (Rechts):

Afbeelding

Als het vervangen van je visco (wat dus blijkbaar sowieso mag) het niet oplost en je kunt echt geen water bijvullen. Zijn direct al je waterpomp en thermostaat verdacht.

Als je het meteen goed wilt doen, bestel je een waterpomp en thermostaat bij je visco. Dan neem je al bijna alle probleemveroorzakers in 1 keer mee. Je radiateur zal het niet zijn want een radiateurlek zou je al meteen gevonden hebben.
Ik heb even gekeken en op beste-onderdelen zit je dan op +\- 125 euro. Dan heb je een pomp van SKF (beste lagerfabrikant) een thermostaat die opent op 88 graden, een visco van een A-merk en een klein pakkingkje wat erbij moet.
 #11491  door JerunK
 
Als je toch bezig bent en omdat je de viscofan eraf hebt en de waterpomp eruit, kun je ook meteen je multiriem en je spanners checken en evt. vervangen. Je hebt de voorzijde van je blok dan weer zeker enkele tienduizenden kilometers op orde.
 #11493  door flash
 
Frank87 schreef:Hier kun je een visco van een goed merk bestellen:
http://www.besteonderdelen.nl/hella-949845.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier zie je hoe het vervangen van een visco kan:
viewtopic.php?f=43&t=627" onclick="window.open(this.href);return false;

Als die waterpomp nog nooit gedaan is, is dat wel een aanrader om mee te nemen. De eerste generatie waterpompen hadden een zwak plastic schoepenrad wat makkelijk kon afbreken. Dan neemt de vloeistofverplaatsing af en koelt de pomp de motor dus minder effectief. Als dat echt erg wordt, krijg je dit (Rechts):

Als het vervangen van je visco (wat dus blijkbaar sowieso mag) het niet oplost en je kunt echt geen water bijvullen. Zijn direct al je waterpomp en thermostaat verdacht.

Als je het meteen goed wilt doen, bestel je een waterpomp en thermostaat bij je visco. Dan neem je al bijna alle probleemveroorzakers in 1 keer mee. Je radiateur zal het niet zijn want een radiateurlek zou je al meteen gevonden hebben.
Ik heb even gekeken en op beste-onderdelen zit je dan op +\- 125 euro. Dan heb je een pomp van SKF (beste lagerfabrikant) een thermostaat die opent op 88 graden, een visco van een A-merk en een klein pakkingkje wat erbij moet.
Radiator kan natuurlijk ook verstopt zitten, maar dat zal het in dit geval wel niet zijn.
 #11500  door ElektroNick
 
Bedankt heren! En vooral Frank87 voor de uitgebreide tips.
Ik heb zo'n visco koppeling van Hella besteld, het vervangen lijkt inderdaad goed mee te vallen.

Ik heb het even bij mijn vader nagevraagd (de vorige eigenaar van de wagen) en hij denkt dat de waterpomp ongeveer 10 jaar geleden al vervangen werd.
De radiateur was toen lek en waarschijnlijk hebben ze de pomp toen ook wel vervangen.

Voorlopig ga ik dus enkel de visco koppeling vervangen. Ik kijk er naar uit :D
 #11517  door flash
 
Na 10 jaar kan een waterpomp natuurlijk wel alweer eens stuk zijn...
Maar hopelijk is het opgelost met de visco
 #11633  door ElektroNick
 
Daarnet de nieuwe visco gemonteerd. Dat ding zat behoorlijk vast zeg...
Maar met een grote moersleutel een dikke schroevendraaier om de as tegen te houden is het toch gelukt.
Ben daarnet met de auto naar de winkel gereden (slechts een zestal km) en de motor was na dat ritje net op temperatuur gekomen.
Naderhand de kap nog eens opengedaan en hij lijkt toch wel meer lucht te verplaatsen dan de vorige.

Vanavond en morgen moet ik in totaal zo'n 400km autosnelweg afleggen, dus ik ben heel benieuwd.
Na het weekend kunnen we dus met zekerheid zeggen of de visco inderdaad de dader was.

Ik ben benieuwd! :D
 #11635  door Bart Jansema
 
Geloof er niks van dat het de visco is want die ben je echt niet nodig met deze temperaturen!
 #11715  door ElektroNick
 
Zoals beloofd even een update.
Vorig weekend heb ik zo'n 400km in totaal afgelegd en is de wagen nooit in het rood gegaan.
Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat ik gedurende die afstand ook niet in de file heb gestaan.

Ik ben benieuwd of hij het ook uithoudt in de eerstvolgende file, maar voorlopig ziet het er goed uit. 8-)