Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de v-riem van de aircopomp in een E34 535i?
BMW schrijft 2 v-riemen voor;
* 13x835
* 13x855
Eerst heb ik de 13x855 gekocht, deze is gemakkelijk over de poelies te leggen maar krijg ik net niet voldoende opgespannen.
Dan een 13x825 gehaald (zou volgens autoshop ook moeten gaan), maar deze krijg ik bijlange na niet over de poelies.
Dus een 13x835 gehaald (lag er oorspronkelijk ook op) maar deze krijg ik ook niet over de poelies heen! (aircopomp op dichtste stand tegen motorblok aan)
Uiteindelijk geprobeerd de aircopomp te demonteren, de riem erop te leggen (wat wel lukt natuurlijk) maar dan krijg ik de aircopomp weer onmogelijk gemonteerd op de motorbracket!
De oorspronkelijke 13x835 riem opgemeten en deze is +/-1cm uitgerokken tov de nieuwe 13x835 waardoor deze wel vlot te (de)monteren is.
Wat is wijsheid? Een 13x845 riem halen, als deze al bestaat en hopen dat deze er wel op gaat?
Of wordt de riem met een truukje gemonteerd? Riem half monteren en dan motor starter waardoor de riem er hopelijk zelf op gaat. Maar wat als je dan 1 vd 2 andere riemen wilt vervangen, dan krijg je die van de aircopomp er helemaal niet meer af waarschijnlijk?
Of nog iets anders
BMW schrijft 2 v-riemen voor;
* 13x835
* 13x855
Eerst heb ik de 13x855 gekocht, deze is gemakkelijk over de poelies te leggen maar krijg ik net niet voldoende opgespannen.
Dan een 13x825 gehaald (zou volgens autoshop ook moeten gaan), maar deze krijg ik bijlange na niet over de poelies.
Dus een 13x835 gehaald (lag er oorspronkelijk ook op) maar deze krijg ik ook niet over de poelies heen! (aircopomp op dichtste stand tegen motorblok aan)
Uiteindelijk geprobeerd de aircopomp te demonteren, de riem erop te leggen (wat wel lukt natuurlijk) maar dan krijg ik de aircopomp weer onmogelijk gemonteerd op de motorbracket!
De oorspronkelijke 13x835 riem opgemeten en deze is +/-1cm uitgerokken tov de nieuwe 13x835 waardoor deze wel vlot te (de)monteren is.
Wat is wijsheid? Een 13x845 riem halen, als deze al bestaat en hopen dat deze er wel op gaat?
Of wordt de riem met een truukje gemonteerd? Riem half monteren en dan motor starter waardoor de riem er hopelijk zelf op gaat. Maar wat als je dan 1 vd 2 andere riemen wilt vervangen, dan krijg je die van de aircopomp er helemaal niet meer af waarschijnlijk?
Of nog iets anders