E34Forum.nl

 #11453  door Philippe6
 
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de v-riem van de aircopomp in een E34 535i?

BMW schrijft 2 v-riemen voor;
* 13x835
* 13x855

Eerst heb ik de 13x855 gekocht, deze is gemakkelijk over de poelies te leggen maar krijg ik net niet voldoende opgespannen.
Dan een 13x825 gehaald (zou volgens autoshop ook moeten gaan), maar deze krijg ik bijlange na niet over de poelies.
Dus een 13x835 gehaald (lag er oorspronkelijk ook op) maar deze krijg ik ook niet over de poelies heen! (aircopomp op dichtste stand tegen motorblok aan)
Uiteindelijk geprobeerd de aircopomp te demonteren, de riem erop te leggen (wat wel lukt natuurlijk) maar dan krijg ik de aircopomp weer onmogelijk gemonteerd op de motorbracket! :twisted: :twisted: :twisted:

De oorspronkelijke 13x835 riem opgemeten en deze is +/-1cm uitgerokken tov de nieuwe 13x835 waardoor deze wel vlot te (de)monteren is.

Wat is wijsheid? Een 13x845 riem halen, als deze al bestaat en hopen dat deze er wel op gaat?
Of wordt de riem met een truukje gemonteerd? Riem half monteren en dan motor starter waardoor de riem er hopelijk zelf op gaat. Maar wat als je dan 1 vd 2 andere riemen wilt vervangen, dan krijg je die van de aircopomp er helemaal niet meer af waarschijnlijk?
Of nog iets anders :?: :?: :?:
 #11455  door easy rider
 
Philippe6 schreef:...Of wordt de riem met een truukje gemonteerd?...
'T is niet echt een truukje maar die riem loopt nog over een spanrol en die kan je stellen. Op de spanrol zit een kapje wat je er af kan wippen en dan kom je een bout tegen die je los kan draaien. Je kan dan met een inbussleutel de spanrol verdraaien en de riem op spanning zetten.
 #11460  door ivo
 
Bij de M30 moet je 'm spannen via de pomp zelf, die heeft geen spanrol zoals bij M50 wel heeft. Is een getande riem.
Het verschil in lengte is afh. van welke pomp je hebt. SeikoSeiki of een Bosch .416 pomp. Welke heb je erin?
Montage zou in principe redelijk te doen moeten zijn, pomp helemaal terugzetten en dan riem monteren voor de helft zeg maar en je poelie draaien zodat ie erop floept.
 #11461  door easy rider
 
Ik moet mij ook helemaal niet bemoeien met benzine modellen eigenlijk :oops:
 #11466  door Philippe6
 
ivo schreef:Bij de M30 moet je 'm spannen via de pomp zelf, die heeft geen spanrol zoals bij M50 wel heeft. Is een getande riem.
Het verschil in lengte is afh. van welke pomp je hebt. SeikoSeiki of een Bosch .416 pomp. Welke heb je erin?
Montage zou in principe redelijk te doen moeten zijn, pomp helemaal terugzetten en dan riem monteren voor de helft zeg maar en je poelie draaien zodat ie erop floept.

Dus dan moet je de riem echt over de poelie van de pomp 'forceren'?
De riemen van de servopomp en waterpomp/alternator gaan er anders wel gemakkelijk op en dus ook terug af.
Die van de ac pomp krijg je er op deze manier toch ook nooit meer in één geheel vanaf moest dat nodig zijn? Of rekken deze toch vrij snel?
 #11593  door Philippe6
 
Riem ligt er ondertussen op; riem over poelie AC-pomp gelegd, zover mogelijk over bovenkant krukaspoelie en dan over de poelie getrokken door de krukas via de centrale bout wijzerin te draaien.