E34Forum.nl

 #11544  door flash
 
Hoorde gisteren dat er hier in de buurt een dyno staat, dus ben daar vanavond eens langs geweest voor een vermogensrun :mrgreen:

Ze braakt 274rwhp uit, wat zeer goed is als ik dat vergelijk met ander resultaten online voor een stock B36, maar 301bhp, wat ik eerlijk gezegd maar een klein verschil vind? Als ik wederom vergelijk met andere metingen, dan hebben die soms veel grotere verschillen? Wordt het verlies in de aandrijflijn met een formule berekend of wordt er ook iets gemeten?

Heb het ook gefilmd, maar ze spuwde geen vuur en het geblaas van de ventilator en de afzuiging erbij bederven de uitlaatsound een beetje.

Mogelijks is ze ooit al eens gechipt geweest. De limiter lag precies wel iets hoger dan stock. Als ik het zo online lees valt er met een goede chip alleszins veel te winnen voor een atmo benzine te zijn. Ik weet trouwens ook niet of er nu een K&N inlegfilter in ligt of een OEM filter, kan ook al wat schelen (in het voordeel van OEM dan meestal). Eerst was ik met die 301bhp niet super tevreden, maar 274rwp blijkt dan wel weer dik in orde te zijn dus ik ben content. De ene dyno is de andere ook niet etc etc. Vriendelijke man verder en heeft niet veel gekost. Heeft me nog wat tips gegeven voor mijn 324td ook :evil:

235rwhp: http://www.m5board.com/vbulletin/e34-m5-discussion/111224-b36-dyno-results.html
244rwhp: https://you tu.be/EhvOjdfdU2I (eventjes aaneen plakken)
266rwhp, 325bhp met chip: http://forum.roadfly.com/threads/5276685-E34-M5-Dyno-Results-aka-Mark-D-Sylva-is-a-Pimp
269 en 279rwhp: http://www.m5board.com/vbulletin/e34-m5-discussion/125462-dyno-day-results.html

Afbeelding

Afbeelding
 #11553  door Cees
 
helle nette cijfers
gezond motoretje
houden zo

auto ziet er ook goed uit
 #11554  door flash
 
Bedankt, ik doe er alles aan om ze top te houden :)

Ivm de 324td ging het vooral over de pomp. Ik dacht dat het niet ging om van die pomp de kop ietsjes te verschuiven, maar dus wel! Heb het net eens geprobeerd en het mag echt maar een fractie van een mm zijn om al goed voelbaar vermogen te winnen én om het stationair enigszins normaal te houden. Dat is nu ergens tussen de 750 en 800, wat toch hoorbaar hoger ligt dan ervoor maar de fabrieksopgave is 750 dusja. Herneemt zo veel beter nu en veel sterker tussen 2 en 3000 toeren. Heb ze ook eens een mm of meer verschoven maar dan ging stationair naar 1100 en was er niet goed mee te rijden (turbolag enzo), wel veel vermogen.
Zoals verwacht lekt de pakking nu lekker, maar heb nog 2 complete pakkingsets liggzn :)

De turbodruk zou niet mee mogen verhogen omdat de wastegate al gestuurd wordt door een drukomvormer maar als ik de pompkop dan een dikke mm verschoof zag ik de druk wel bokkesprongen maken richting 1 bar ipv 0.8 om dan direct opnieuw te zakken. Heb een drukmeter in de inlaat zitten trouwens. Heb wel nog een turbo liggen met de aansluiting voor de wastegate op het slakkenhuis en dus een overdruk gestuurde wastegate. Misschie n dat ik die wel eens probeer om de druk lichtjes te laten meestijgen. Kan natuurlijk ook allemaal met een chip, maar dit is leuk, leerrijk en gratis :) Heb trouwens nog een paar werkplaatshandleidingen en cursussen (met geschreven notities!) liggen over de DDE 1 en 2 en over de m21.

Tot zover mijn dieselgeraas is een compleet verkeerd topic :P
 #11572  door flash
 
Er werd me nogmaals op gewezen dat er inderdaad nogal weinig verlies zit op de aandrijflijn, minder dan 9% als ik eens even reken.
15% zou eerder een normaal percentage zijn en daarmee zou ik toevallig(?) op 315pk zitten. Hmm..