E34Forum.nl

 #11590  door Machiel
 
In mijn voorsteltopic heb ik het al over een resonerend geluidje gehad dat je vooral hoort bij gas terugnemen en loslaten. Soms ook bij stationair. Het lijkt erger te worden. Of in ieder geval stoort het me meer.

Frank87 opperde de middendemper of katalysator als mogelijke bron. Is dit met het oog te controleren? Donderdag gaat mijn 525i op de brug en kan ik voor het eerst eens goed aan de onderkant kijken.
 #11596  door JerunK
 
Is het koetsgerelateerd of komt het uit het blok?
 #11598  door ivo
 
Bij mijn wagen was het een hitteschild van de uitlaat, vlakbij de bak. Geluid kon je reproduceren door met het toerental te spelen bij een bepaald toerental.
Bij sommige M50's zit er een 3-hoek achtig verbindingsstuk/plaatje tussen de voorpijpen van de uitlaat. Die zat bij mij ook los en trilde lekker mee, opnieuw vastgelast met 2 kleine laspuntjes en klaar.
 #11599  door Machiel
 
Het komt van onderen, voor mijn gevoel net iets achter me als ik achter het stuur zit. En ik vermoed dat het inderdaad toerental gerelateerd is. Maar het is er niet altijd, dat zou het speuren wel eens wat lastiger kunnen maken.

Ik zal eens goed kijken naar dat verbindingsstuk donderdag. Zou mooi zijn als het iets eenvoudigs is.
 #11607  door Theo
 
Hitteschild wat om je katalysator zit is ook verdacht. Bij de meeste kats die ik gezien heb is dat er afgehaald / gevallen.
 #11610  door Machiel
 
Dus als het hitteschild van de katalysator de oorzaak is kan ik die er gewoon afhalen, bedoel je? Is die in feite wat overbodig dan?
 #11612  door Bart Jansema
 
Machiel schreef:Dus als het hitteschild van de katalysator de oorzaak is kan ik die er gewoon afhalen, bedoel je? Is die in feite wat overbodig dan?
Mwoa overbodig is die niet maar als die eraf is rijdt die net zo goed alleen kan je komende zomer niet met je vrouwtje het korenveld in met je bmw want dan wil het koren wel eens gaan fikken ;)
Laatst gewijzigd door Bart Jansema op 25 nov 2015, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
 #11626  door Machiel
 
Gisteravond de wagen op de brug gehad. Gelukkig zag het er allemaal heel redelijk uit.

Afbeelding
Al vrij snel zagen we echter dit:

Afbeelding
Zonder overleg ;) hebben we die resoluut verwijderd. Op weg naar huis leek het lek boven, maar vanochtend hoorde ik toch weer dat rammeltje :( . Omdat de winterbanden eronder gingen stond die vanochtend weer op een brug. Toen bleek het hitteschild tussen uitlaat en stuurinrichting ook los te zitten.

Afbeelding
Een van die boutjes waarmee die vast hoort te zitten was dolgedraaid. Iets dikker boutje erin gezet en voorzichtig vastgedraaid. Resultaat: lijkt weer een stuk minder te rammelen, maar nog steeds is het niet helemaal weg. Maar lang niet meer zo irritant, voorlopig laat ik het maar even zo.