E34Forum.nl

 #11721  door Philippe6
 
Ik ben deze week afgekeurd op de (belgische) keuring voor de staat en afstelling van mijn linker koplamp.
Het beeld van licht is 'bolvormig' in plaats van 'plat - lijnvormig'.

Beide koplampen branden even hard, enkel lijkt het glas van de linker koplamp iets doffer te zijn.
Heeft iemand ervaring met het reinigen van een koplamp en heeft dit nut?
Of worden die reflectoren slecht en zoek ik beter een 2ehands exemplaar?
 #11722  door Alex Kroeze
 
Een andere er in afstellen en opnieuw naar die zeikerd om te keuren ;) Epmans heeft er vast een hele stapel koplampen liggen.

Alex
 #11727  door epmans
 
bij epmans liggen niet zo heel veel lampen hoor, vaak zijn ze al slecht!

Kijk overigens na of je van het merk Hella of Bosch moet vervangen, daarna wil ik best kijken of ik je kan verder helpen.
 #11730  door Machiel
 
Je kunt koplampen ook (laten) polijsten, maar of dat ook bij de onze kan (en of het heel zinvol is), dat zou ik niet weten.
 #11731  door Philippe6
 
epmans schreef:bij epmans liggen niet zo heel veel lampen hoor, vaak zijn ze al slecht!

Kijk overigens na of je van het merk Hella of Bosch moet vervangen, daarna wil ik best kijken of ik je kan verder helpen.
Ik heb koplampen zonder de 'smiley's', zie foto.
Zal ook eens kijken van welk merk.

Afbeelding
 #11733  door ivo
 
Die lampen van de eerste types zijn veelal Bosch. Is het glas dof of is de lens zelf dofgeslagen?
De Bosch units hebben lenzen die je nog goed kunt reinigen, bij de Hella's kan je dat vaak vergeten.
Makkelijkste is uitwisselen voor een setje andere. Ik heb nog wel een setje liggen, alleen dat zijn de units van Hella.
 #11737  door Philippe6
 
ivo schreef:Die lampen van de eerste types zijn veelal Bosch. Is het glas dof of is de lens zelf dofgeslagen?
De Bosch units hebben lenzen die je nog goed kunt reinigen, bij de Hella's kan je dat vaak vergeten.
Makkelijkste is uitwisselen voor een setje andere. Ik heb nog wel een setje liggen, alleen dat zijn de units van Hella.
Op de glazen staat dus toch 'HELLA'.
Ik zie niet goed wat er mis is, glas of reflector die slecht is.
Maar kan maar proberen te reinigen met water?
Moest het niet lukken, kan ik nog andere steken..
 #11738  door ivo
 
Op de foto kan je niet veel bijzonders zien. Met water reinigen zal niet veel helpen ben ik bang dan, zit de lamp zelf goed in de bevestiging?
Heb je een lampje erin van een goed merk, soms zie je nog wel eens dat die goedkope rommel voor een slecht lichtbeeld zorgt.
 #11739  door epmans
 
Even schoonmaken is de moeite vast wel waard. Als je uiteindelijk moet vervangen, ik heb allen met 'smiley' en kan dus niet helpen.
 #11783  door Philippe6
 
ivo schreef:Op de foto kan je niet veel bijzonders zien. Met water reinigen zal niet veel helpen ben ik bang dan, zit de lamp zelf goed in de bevestiging?
Heb je een lampje erin van een goed merk, soms zie je nog wel eens dat die goedkope rommel voor een slecht lichtbeeld zorgt.
Ivo, je had gelijk..
Vandaag de koplamp gedemonteerd (wat een vervelend karwei trouwens op een E34! :twisted: , vooral om de grill los te krijgen) om deze te reinigen.
Ik ging er dus van uit dat de lamp binnenin dof zou zijn waardoor het beeld niet meer goed is.
Tijdens het lostrekken van een stekker van de koplamp, zei er iets 'krak'.

Afbeelding

En erna tot de vaststelling gekomen dat het lampje inderdaad niet goed in de opname zat. De 2 gebogen draadjes hadden hun veerkracht verloren waardoor het lampje waarschijnlijk los is getrild.

Nu dus op zoek naar zo een koplamp vanop de foto, linkse HELLA met het 'kattenoog' met BMW-nummer 63 12 1 390 275 .


Nieuw te verkrijgen voor €50 maar is dat merk 'spilu' wel wat?
http://www.mister-auto.be/fl/koplamp/sp ... 04023.html