E34Forum.nl

 #717  door Coach
 
Voor de 520i van mijn zoon heb ik een paar nieuwe schokbrekers voorzijde gevonden voor een zacht prijsje. Vraag is of deze door amateurs zelf te monteren zijn of dat dit echt door profs gedaan moet worden. Als dat laatste het geval is; kan iemand deze voor mij monteren tegen vergoeding? Liefst onder het niveau van de garage uiteraard, anders kan ik het net zo goed daar laten doen.
 #718  door easy rider
 
Als de amateur het juiste gereedschap heeft wel. Je zal minstens moeten beschikken over een set veerklemmen.
 #720  door Speedy
 
Montage is geen probleem.

Neem aan dat de poten die ik heb staan niet meer doorgaan?
 #722  door Coach
 
@Speedy: Ik kon deze voor 80 euro nieuw kopen, dus dat leek me een goede aankoop. Als ze passen, uiteraard. Volgens de verkoper wel. Door het verloren gaan van E34.nl ben ik jullie ook uit het 'oog' verloren, dus ben ik verder gaan zoeken.
Monteren kan eventueel wel door jou gebeuren?
 #723  door Frank87
 
Ik heb alle dempers en veren aan mijn 520i gedaan. De volgende foto toont hoe ik startte:
Afbeelding

Je hebt nodig:
- Doppenset
- Ring & Steeksleutel
- Overige tangen aanwezig in een standaard gereedschapskist
- Veerklemmen

Op de vooras trek je 'm compleet met naaf, remschijf en al er af. Zie foto:
Afbeelding

In vogelvlucht, doe je het volgende:
- Wielbouten losdraaien
- Auto opkrikken en bij voorkeur op assteunen plaatsen
- Wiel er af halen
- Remklauw demonteren en onder de auto wegleggen op een kratje o.i.d.
- Zoek de drie bouten waarmee de poot aan de naaf zit en spray ze goed met WD40 in. Kijk op de volgende foto. Waar de draagarmen samenkomen, zie jedrie open gaten. Daar zit de veerpoot op. Je ziet tevens dat ik de remklauw heb weggelegd op een emmer (links)
Afbeelding

- Draai de drie bouten los maar verwijder de poot nog niet
- Draai nu de drie bouten die je onder de motorkap aantreft los
- Verwijder de hele poot
- Plaats de veerklemmen en klem de veer korter zodat het domlager er af kan
- Verwijder de bout bovenop het domlager en verwijder het domlager
- Verwijder de veer en alle overige delen zoals rubbers en afdekkingen.

Bewaar al het rubber. Het kan zijn dat je moet recyclen. Montage is het omgekeerde.
 #726  door bmw4love
 
Tip: probeer eerst de grote moer bovenop de schokbreker een beetje los te draaien als hij nog op de grond staat.
Ik heb het probleem gehad dat als hij eronderuit is deze moer niet los wil en met inbus niet tegen te houden is.
 #734  door Theo
 
Coach schreef: Als ze passen, uiteraard.
Let op dat er meerdere soorten dempers zijn voor een E34. Het verschil zit hem in de lengte van het schroefdraad en de dikte daarvan.

Er bestaan twee soorten toplagers en één van die twee is weer onderverdeeld in 'dik' en 'dun' schroefdraad.

Goed uitzoeken of ze echt passen voor je gaat starten. Niks zo irritant als halverwege ze zooi weer terug moeten bouwen.
 #735  door Theo
 
Oh ja, standaard veren van een E34 zespitter zijn op zijn Hollands gezegd 'retestugge motherfuckers'.
Je moet de veerspanners altijd weer verder indraaien dan je onderbuikgevoel eigenlijk wil.
 #736  door Frank87
 
Je moet vooraf inderdaad de draad van je demper checken. Het kan metrisch fijn zijn. Dan moet je bij een Fabory of Mastermate goede bevestigingsmaterialen halen.
 #737  door Coach
 
Theo schreef:
Coach schreef: Als ze passen, uiteraard.
Let op dat er meerdere soorten dempers zijn voor een E34. Het verschil zit hem in de lengte van het schroefdraad en de dikte daarvan.

Er bestaan twee soorten toplagers en één van die twee is weer onderverdeeld in 'dik' en 'dun' schroefdraad.

Goed uitzoeken of ze echt passen voor je gaat starten. Niks zo irritant als halverwege ze zooi weer terug moeten bouwen.
Omg, nou dat weer. Volgens de verkoper waren ze geschikt, maar ik voel de bui alweer hangen. Breng de auto naar de garage, ik ga zelf niet lopen tobben. Hope for the best, expect the worst....