E34Forum.nl

 #738  door Speedy
 
Coach schreef:@Speedy: Ik kon deze voor 80 euro nieuw kopen, dus dat leek me een goede aankoop. Als ze passen, uiteraard. Volgens de verkoper wel. Door het verloren gaan van E34.nl ben ik jullie ook uit het 'oog' verloren, dus ben ik verder gaan zoeken.
Monteren kan eventueel wel door jou gebeuren?

Uiteraard kan dit.
 #924  door looney
 
En nog een gouden tip.
Gezien je toch de demper gaat vervangen, controleer de tussen rubbers ook even.
Deze kunnen mogelijk versleten zijn.
Ik raad je dan aan deze nieuw erop te zetten, want niets is zo irritant, dat wanneer je dit gedaan hebt, je na verloop van tijd krakend geluid kan gaan waarnemen. Tevens zou ik de toplagers ook meteen nakijken en na dat het allemaal vervangen is de wagen ook maar eens weer gaan uitlijnen.

Succes ermee.
 #929  door Theo
 
We hebben het over low-budget Looney, er zijn maar weinig mensen met een schatkist zo diep als de jouwe.

Rubbers in de veerschotels kun je prima nog een keer gebruiken als ze nog heel zijn. De bumpstops zijn vaak verrot, maar als ze er nog goed uitzien ook gewoon weer terugmonteren. Als je nu geen rammelende voortrein hebt, zijn je toplagers nog prima.

En lasty but not least: uitlijnen is niet nodig na vervangen van de dempers, je verandert niks aan de wielstanden.

Centen lekker in je zak houden en opmaken in de kroeg of op een terrasje.
 #998  door Coach
 
De schokbrekers zijn inmiddels vervangen en wat bleek: inderdaad de verkeerde. De diameter aan de bovenkant was M14 ipv M13, zoals bij de oude schokbrekers.
Theo schreef:
Let op dat er meerdere soorten dempers zijn voor een E34. Het verschil zit hem in de lengte van het schroefdraad en de dikte daarvan.

Er bestaan twee soorten toplagers en één van die twee is weer onderverdeeld in 'dik' en 'dun' schroefdraad.

Goed uitzoeken of ze echt passen voor je gaat starten. Niks zo irritant als halverwege ze zooi weer terug moeten bouwen.
En je had dus gelijk, Theo, want daarna begon de grote zoektocht naar de goede. De schokbrekers die ik had gekocht bleken voor o.a. de 520i Touring te zijn vond ik op merk en onderdeelnummer via internet, dus zwaarder. Om de juiste te vinden is er via leveranciers, internet en uiteindelijk de dealer een speurtocht geweest, waarbij er inderdaad vele soorten dempers voorbij kwamen, maar geen enkele overeen kwam met de oude! :o
Ook de dealer kwam niet verder dan: "Volgens mij moeten deze wel passen...". Uiteindelijk heeft de monteur toch maar de door mij gekochte dempers gemonteerd, met het bevestigingsmateriaal van mijn Touring die daar op de bijbehorende sloop ligt... Hoe het technisch precies zit weet ik niet, maar volgens de monteur, die ik blindelings vertrouw, zit het nu allemaal goed op zijn plaats en kunnen we weer veilig rijden.
 #1001  door Theo
 
Dan heeft hij de bijbehorende toplagers opgezocht, dan past het gewoon en rij je weer safe in de rondte.

Ik heb nooit begrepen waarom ze bij BMW die verschillen hebben gecreëerd.
Net als 45mm en 51mm veerpoten bij een E30, zet gewoon alles op 51mm en iedereen is blij, qua fabricagekosten maakt dat geen fluit uit.
 #1075  door Coach
 
Theo schreef:Dan heeft hij de bijbehorende toplagers opgezocht, dan past het gewoon en rij je weer safe in de rondte.
Klopt, de toplagers van mijn oude touring bleken dus te passen.
 #1076  door Frank87
 
Verschillende dempers en hun toplagers kunnen onderling gewoon uitgewisseld worden.

Als je dus "verkeerde" dempers heb besteld, moet je gewoon zorgen dat je "verkeerde" toplagers en bevestigingsmateriaal erbij besteld.
 #5336  door Maik
 
Misschien een zeer domme vraag maar hoe krijgen jullie de: "strut cardridge retaining collar" (de dop waarmee de schokdemper opgesloten zit in de behuizing) eraf? Ik heb wel eens wat lopen ****** bij een E30 maar met onze zelf gemaakte tool was dit geen succes... Het Haynes handboek doet er niet erg interessant over (net als het Bentley handboek) en ik hoor jullie er ook niet specifiek over.

Ik hoor het graag.
 #5337  door Frank87
 
Jij bedoelt de soort van dop met bovenop 4 uitstekende lipjes.

Je kan op maat iets draaien / vijlen. Wat ik heb gedaan, is eerst de poot ondersteboven houden en daar waar de dop op de poot zit, inspuiten met WD40.. dat trekt daar wel doorheen.
Daarna met een hamer en een doorslag tegen een lip aangetikt totdat de zaak losser kwam te zitten.

Een alternatief is een exact formaat waterpomp of de zaak warm stoken met een inductor.
 #5338  door ivo
 
Ik heb gewoon daarvoor zo'n speciale steeksleutel die precies in die bevestigingen past.
Lang geleden gewoon bij BMW gekocht, staat misschien nog wel in de ETK bij speciaal gereedschap. Dacht dat Bilstein ook die dingen had.

De manier zoals beschreven door Frank87 werkt ook goed. Probleem is dat ze vaak vastgerot zitten en dus moeilijk los komen.