E34Forum.nl

 #12035  door Machiel
 
Al vanaf het moment dat ik mijn auto heb komt er af en toe een raar geluid van achter het instrumentpaneel, in de buurt van de stuurkolom. Soms tikt het met de regelmaat van de klok, een andere keer klinkt het als een wat een knisperend geluid. En bij het uitzetten van de motor en de sleutel uit het contact nemen blijft het nog een paar seconden doorgaan. Alsof een motortje of een schakelaar iets probeert wat niet lukt. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?
Laatst gewijzigd door Machiel op 21 dec 2015, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 #12036  door ivo
 
Lijkt me als een stelmotor van het kachelhuis die de kleppen sluit.
 #12037  door Machiel
 
Bedien je die met het knopje om de lucht toevoer van buiten af af te sluiten? En gaat die standaard dicht als je de motor uitzet en het contact verbreekt?
 #12051  door Machiel
 
Ok, dan ga ik daar eens wat verder onderzoek naar doen. Voor de zekerheid: hier hebben jullie dus geen last van? Of bromt die bij jullie ook altijd een paar seconden na het afsluiten van het contact nog even na?

Ik vind trouwens ook dat de temperatuur binnen soms even best frisjes wordt bij constant ingestelde binnenthermostaat. Temperatuur koelvloeistof lijkt echter zeer constant. Zou dit kunnen samenhangen met de stelmotor van het kachelhuis? Lijkt me van niet, maar ik vraag het toch maar even.
 #12053  door epmans
 
Ja ik hoor ook nog even nazoemen etc.
Niet goede circulatie zal eerder komen door niet meer goed functionerende kachelventielen. Die zit onder de motorkap vlak boven de remcilinder. Check ook vloeistofnivo!
 #12069  door Machiel
 
Het is inderdaad de stelmotor. Als ik de recirculatie aan en uit zet krijg ik hetzelfde geluidje. Het openen en sluiten klinkt ook niet erg soepel allemaal. Alsof die niet geleidelijk, maar na een tijdje in één keer open of dicht knalt.

Wat ik raar vind is dat je het ook tijdens het rijden af en toe hoort. Of is dat normaal en opent en sluit die de kleppen al naar gelang de binnentemperatuur? Ik dacht altijd dat alleen het kachelventiel voor het reguleren van de binnentemperatuur zorgde, maar misschien worden kleppen en ventiel beide aangestuurd door de temperatuurregeling? Dan zou er dus ook zo maar een link kunnen zijn met die op en neer gaande binnentemperatuur bij mij.

Ik hoop trouwens niet dat de hele boel achter het schutbord weer open moet om dit te fixen. :(
 #12094  door Machiel
 
Nog even verder gezocht. Ik weet nu dat een E46 de kleppen bedient afhankelijk van de snelheid. Weten jullie of een E34 dat ook doet?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #12100  door Bart Jansema
 
Doet de e39 ook e34 weet ik niet
 #12103  door Machiel
 
Ok, bedankt. Vandaag 300 km lang extra goed opgelet wanneer de verwarming kuren vertoont. Dit viel mij op: eerste twee uur niks aan de hand. Niet dat rare geluid, noch die koude lucht uit de middelste en bovenste roosters. Pas na vertrek bij forumlid MV525i waren zowel geluid als koude lucht weer aanwezig. Luchtstroom bij beenruimte bleef echter warm. Als ik echter de temperatuur flink omhoog draai wordt de luchtstroom boven wel weer warm.

Het lijkt er dus op dat er een verband is tussen geluid en te koude lucht. Mijn simpele theorie: af en toe hapert er een stelmotor waardoor een klep niet goed bediend wordt en de mengeling van koude / warme lucht niet meer optimaal is. Zou dit kunnen volgens jullie? Of werkt het verwarmingssysteem zo helemaal niet?