-> 22 december 2015
Midden oktober heb ik de kleppen ook nog gesteld tijdens het algemene onderhoud (olie, oliefilter + bougies), bewust met meer kleppenspeling dan voorgeschreven; 0,33mm ipv 0,3mm om te testen of dit een gunstig effect zou hebben op het rijgedrag. Wat dus niet het geval is, enkel tikken de kleppen nu wat harder dan normaal.
Aangezien ik vakantie heb, vandaag de kleppen terug op 0,3mm willen stellen.
De luchtinlaat, viscokoppeling met fan en kleppendeksel gedemonteerd, ondertussen al bijna routinewerk!
En nu we toch zo ver waren, ook eens gecontroleerd of de timing van de nokkenas tov de krukas nog wel goed is.
Dit kan je nagaan door de krukas zo te verdraaien dat de markering op de trillingsdemper overeenkomt met de markering op het onderste distributiedeksel, dus als de 2 onderstaande groene lijntjes gelijk staan. Dan staat cilinder 1 in zijn bovenste dode punt.
En als dat is, zou het tandwiel van de nokkenas als volgt moeten staan.
2 Bouten van het nokkenastandwiel moeten parallel staan tov de cilinderkop en de dowel moet in het 3e kwart staan.
Maar aangezien het bovenste distributiedeksel bij mij nog gemonteerd is, kan ik niet naar de stand van de bouten kijken. Ik heb een merkteken op de nokkenas gebruikt.
_____________________________________________________________________________________________
Ik ben omgekeerd tewerk gegaan, eerst de nokkenas goed gezet zodat ik naderhand kan kijken of de 2 streepjes van de krukas overeen komen.
En dan moet het platte vlak vooraan op de nokkenas ook naar boven wijzen.
Dan terug naar de markeringen op de trillingsdemper / distributiedeksel gekeken..
+/- 3,5cm Verschil tussen de streepjes dus de nokkenas loopt na op de krukas.
Dit heb ik nog enkele keren gedaan om te controleren of het wel zo is, want dit is redelijk veel toch wel!
De ketting zou wat rek kunnen hebben, maar 'nooit' zoveel en de ketting en het nokkenastandwiel zien er op zich nog goed uit.
Als een kettinggeleider gebroken zou zijn, had ik het waarschijnlijk wel gehoord aan de motor en zou ik het misschien zelfs al kunnen zien van bovenuit.
Nu is het wel zo, dat in juni 2012 de cilinderkop gedemonteerd is geweest (tijdens het bezit van de vorige eigenaar) omdat er iets mis was met de cilinderkop. Vermoedelijk is de ketting toen verkeerd gelegd?
Om zo een offset te krijgen, moet de ketting al 1 à 2 tanden zijn versprongen op een tandwiel wat straf zou zijn.
(totaal een factuur van €1638,14! )
Dit zou ook wel kunnen verklaren waarom de gasrespons niet super is, de motor iets inhoudt en er stationair te weinig vacuüm aanwezig is!? Vanaf dat ik de wagen had, zeiden mensen al dat de motor wat 'tam was gereden' maar omdat ik van een E28 520i kwam en omdat ik nog nooit met een andere 535i heb gereden, leek me dit waarschijnlijk normaal.
Deze namiddag al enkele onderdelen besteld zodat ik het bovenste distributiedeksel kan demonteren om het nokkenastandwiel te demonteren en juist terug te monteren. Tevens kan ik dan hopelijk wat beter in de distributie kijken om te zien of voor de rest alles nog goed is. De Gehele distributie demonteren en vernieuwen is nu nog wat overdreven.
Zo gaan we ons deze vakantie toch alweer niet vervelen.