E34Forum.nl

 #12231  door Machiel
 
In het midden van je dashboard aan de voorkant zitten twee roostertjes met daartussen in een draaiwieltje. Daarmee kun je de verhouding tussen koude en warme lucht boven en beneden instellen, dacht ik (BMW wil graag dat de chauffeur wakker blijft dmv frisse lucht op hoofdhoogte). Bij mij wil dat wieltje altijd terug naar de middenstand. Alsof een veermechanisme verhindert dat het wieltje naar boven of naar beneden staat. Hoort dat zo?

Ik vraag dit omdat ik aanvankelijk dacht dat dat wieltje verbonden zou moeten zijn met een staalkabel. Zo zit het namelijk bij mijn nieuwe dashboard. Maar bij mijn oude dashboard blijkt het gewoon een soort van elektronische schakelaar te zijn. Er loopt daar vandaan een stekker naar de draadboom.

Wellicht is er dus helemaal niets mis met mijn schakelaar, maar dat wou ik graag even zeker weten. Nu is immers de kans nou die toch open ligt. Dus nogmaals: blijft bij jullie dat wieltje in het standje staan dat je hebt gekozen, of springt hij bij jullie ook op basis van veerkracht altijd terug naar het midden?

Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #12235  door Machiel
 
Klopt, er lopen inderdaad twee verbindingen naar de draadboom. Een voor het lampje, en een voor de temperatuurscheiding.
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #12236  door Icebrain
 
Plaats je die terug of zet je de 'nieuwe' erin en soja is die ook verlicht......??

Wat betreft je vraag het middelste draaiwiel moet in principe traploos verstelbaar zijn van koud naar warm en vice versa en dan ook op de stand van instelling blijven staan
 #12239  door Machiel
 
Ik plaats mijn oude terug. De nieuwe heeft een afgeknipte staalkabel (Bowden) er los aanhangen. Ik vermoed dat deze bij een ander type kachelhuis hoorde, waarmee je dus de temperatuurscheiding (ik neem aan een van de luchtkleppen) mechanisch bediende. En de nieuwe heeft sowieso geen lampje erin.

Dus ik zet mijn oude terug, maar uit jouw antwoord maak ik op dat die dus waarschijnlijk niet goed functioneert. Omdat die oude waarschijnlijk elektronisch een van de stelmotoren van het kachelhuis aanstuurt, vraag ik mij dus af of dit toevallig ook de stelmotor is die ik af en toe zo'n raar geluid hoor maken.

Je zou dus zeggen: gewoon uit voorzorg vervangen, of permanent los koppelen. Vraag me bij dat laatste dan wel af in welk standje de temperatuurscheiding dan staat: koud, neutraal, of warm? Misschien kan ik dat uit een van de elektrische schema's uit mijn Bentley manual halen. Of weet een van jullie dat heel toevallig?

Edit: wellicht een nuttige link voor wie ooit tegen hetzelfde mogelijke probleem oploopt. http://www.nmia.com/%7Edgnrg/page_37.htm
 #12244  door ivo
 
De verstelling in veel van mijn wagens voelde ook altijd beetje raar aan, lees zoals jij beschrijft. De touring die ik nu heb staan heeft hetzelfde effect als jij beschrijft.
 #12246  door Machiel
 
Ik heb nog wat zitten zoeken op internet. Dat wieltje is blijkbaar een potentiometer, waarmee je de weerstand kunt instellen. Die willen wel eens vies worden na verloop van tijd, maar zijn zelden de oorzaak van het koude lucht probleem in het midden. Dat wordt meestal veroorzaakt door een stappenmotor die er bijvoorbeeld losjes bijhangt. Of die los is geschoten van de klep die hij zou moeten bedienen. Ik zal mijn bevindingen in mijn oorspronkelijke topic (die over het vreemde geluid uit mijn dashboard) melden; mijn licht dringende vraag is inmiddels ruimschoots beantwoord. Allen bedankt!
 #12251  door epmans
 
ik herken het niet, bij mij kan het alle kanten op bewegen zonder weerstand en blijft ook staan waar ik m positioneer.

geldt voor deze verwarming/ airco:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.