Gisteren wou ik even met de M5 gaan rijden na een stilstand van +- 2 weken. Tot mijn grote huiver bleef het oliedruklampje tussen de 5 en 10 seconden branden en kwam ook de melding op de BC van lage oliedruk. Tijdens het rijden is het lampje nog nooit beginnen branden en bij een warme start is er wel altijd onmiddellijk druk. Ook gisteren.
Heb het vandaag nogmaals geprobeerd na langer dan 24u stilstand en nu duurde het ongeveer 3 seconden (wat ook al vrij lang is) en geen melding. Heb dit de laatste tijd nog al ondervonden dat het precies wat langer duurde bij een koude start, maar nog nooit zo lang als gisteren. Als ik de motor 10 seconden na de start daarnet stil legde en direct erna het contact weer aan, bleef er ook gewoon met een niet draaiende motor nog lang druk (het lampje begon dus niet onmiddellijk opnieuw te branden).
De oliedruk is nog geen 500km geleden effectief gemeten in verschillende omstandigheden en toen was alles OK. Gedaan door een specialist ter zake.
Mijn theorie is nu dat de olie terug loopt uit de filter (of pomp), zoals bij een M30 ook een probleem kan zijn, las ik: http://www.bmwe34.net/E34main/Trouble/OilCanister.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hoop echt dat het niet de pomp of drijfstanglagers zijn, want dat is weer €€€. Ik denk enigszins van niet, want dan zou vooral de drukopbouw lang op zich laten wachten bij een warme start door de dunnere olie, als ik me niet vergis? En dat is dus niet het geval. Ik ga eind deze week de filter eens demonteren en kijken hoeveel olie er nog in de behuizing zit, dit zou quasi vol moeten zijn denk ik?
Iemand die meer kan zeggen?
Heb het vandaag nogmaals geprobeerd na langer dan 24u stilstand en nu duurde het ongeveer 3 seconden (wat ook al vrij lang is) en geen melding. Heb dit de laatste tijd nog al ondervonden dat het precies wat langer duurde bij een koude start, maar nog nooit zo lang als gisteren. Als ik de motor 10 seconden na de start daarnet stil legde en direct erna het contact weer aan, bleef er ook gewoon met een niet draaiende motor nog lang druk (het lampje begon dus niet onmiddellijk opnieuw te branden).
De oliedruk is nog geen 500km geleden effectief gemeten in verschillende omstandigheden en toen was alles OK. Gedaan door een specialist ter zake.
Mijn theorie is nu dat de olie terug loopt uit de filter (of pomp), zoals bij een M30 ook een probleem kan zijn, las ik: http://www.bmwe34.net/E34main/Trouble/OilCanister.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hoop echt dat het niet de pomp of drijfstanglagers zijn, want dat is weer €€€. Ik denk enigszins van niet, want dan zou vooral de drukopbouw lang op zich laten wachten bij een warme start door de dunnere olie, als ik me niet vergis? En dat is dus niet het geval. Ik ga eind deze week de filter eens demonteren en kijken hoeveel olie er nog in de behuizing zit, dit zou quasi vol moeten zijn denk ik?
Iemand die meer kan zeggen?