E34Forum.nl

 #12292  door flash
 
Gisteren wou ik even met de M5 gaan rijden na een stilstand van +- 2 weken. Tot mijn grote huiver bleef het oliedruklampje tussen de 5 en 10 seconden branden en kwam ook de melding op de BC van lage oliedruk. Tijdens het rijden is het lampje nog nooit beginnen branden en bij een warme start is er wel altijd onmiddellijk druk. Ook gisteren.
Heb het vandaag nogmaals geprobeerd na langer dan 24u stilstand en nu duurde het ongeveer 3 seconden (wat ook al vrij lang is) en geen melding. Heb dit de laatste tijd nog al ondervonden dat het precies wat langer duurde bij een koude start, maar nog nooit zo lang als gisteren. Als ik de motor 10 seconden na de start daarnet stil legde en direct erna het contact weer aan, bleef er ook gewoon met een niet draaiende motor nog lang druk (het lampje begon dus niet onmiddellijk opnieuw te branden).
De oliedruk is nog geen 500km geleden effectief gemeten in verschillende omstandigheden en toen was alles OK. Gedaan door een specialist ter zake.

Mijn theorie is nu dat de olie terug loopt uit de filter (of pomp), zoals bij een M30 ook een probleem kan zijn, las ik: http://www.bmwe34.net/E34main/Trouble/OilCanister.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hoop echt dat het niet de pomp of drijfstanglagers zijn, want dat is weer €€€. Ik denk enigszins van niet, want dan zou vooral de drukopbouw lang op zich laten wachten bij een warme start door de dunnere olie, als ik me niet vergis? En dat is dus niet het geval. Ik ga eind deze week de filter eens demonteren en kijken hoeveel olie er nog in de behuizing zit, dit zou quasi vol moeten zijn denk ik?

Iemand die meer kan zeggen?
 #12302  door Bart Jansema
 
Theo schreef:Het zal me niks verbazen als de sensor gewoon sluk is.
Dit bedacht ik mij ook! Maar ik zal dat wel zsm uitsluiten en er niet op vertrouwen ;)
 #12381  door flash
 
Een paar mensen hadden me de tip gegeven dat de oorzaak het terugloopklepje in het filterhuis zou kunnen zijn dat mankeert en de olie uit het filterhuis langzaam laat teruglopen, zoals bij een M30 voorkomt en ik ook al op het net had gevonden. Nu heb ik dat eerst gecontroleerd, maar ik vrees dat ik dat al kan uitsluiten. Heb het dekseltje eraf gehaald, de filter eruit, de lange bout er weer in en gevuld tot boven het klepje. Een paar uur later is het niveau nog identiek hetzelfde dus dat lijkt mij in orde. Ga morgen nog eens kijken voor de zekerheid. Ik veronderstel wel dat ik naar het correcte klepje heb gekeken? Het zit het laagst van de 2 en kan (geveerd) omhoog gewipt worden als je er voorzichtig een schroevendraaier onder steekt. Rood omkaderd op de foto. Groen omkaderd is een ander klepje waarvan de veer een beetje uitsteekt en dat kan je in tegenstelling tot het andere induwen. Het lijkt trouwens dat er vrij veel vuilte in mijn filterhuis zit, maar dat ligt aan de foto. Het viel mij op hoe zuiver alles is.
http://www.bmwe34.net/E34main/Trouble/OilCanister.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://web.archive.org/web/200406040754 ... ix&fixid=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Nu zit ik wel in de knoop met de drukschakelaar. Volgens de ETK zit die bovenaan de basis van het filterhuis en zit links de temperatuursensor. De nieuwe drukschakelaar is er 1 met een vrij grote sleutelmaat en die zit op mijn motor links ipv bovenaan. Het vreemde is wel dat de bekabeling niet lang genoeg is om de pluggen van temp en druk te kunnen omwisselen. Mijn tempmetertje en druklampje in het dash werken, dus ik zou denken dat de tekening in de ETK verkeerd is. Ik moet wel zeggen dat de vorm van het filterhuis zich meer leent naar zoals het in de ETK staat. de ruimte waar de linkse sensor in zit is langwerpig, wat zich leent voor een een langere pen-temperatuursensor. Heb naar 2 personen met een E34 M5 gestuurd om eens te controleren bij hun motor, dus hopelijk weet ik morgen meer. Ik vraag me wel af in welke mate de locatie van de sensor/schakelaar in dit geval een groot effect kan hebben? Mijn filterhuis is alleszins een origineel dat bij de motor hoort, heb de nr gecontroleerd.
http://www.realoem.com/bmw/nl/showparts ... Id=11_1267" onclick="window.open(this.href);return false;
 #12610  door flash
 
Danny///M5 schreef:Bij mijn M5 na 3sec uit,bij warm en koud.
Maar bij mijn M,is de oliepomp en krukas lagerschalen vernieuwd.
Wat is je km.stand.
Dit is normaal opgelost, gaat nu na een dikke 1.5 seconden uit koud en warm nog geen second (zoals ervoor)
Zit een nieuw filterhuis op met een nieuwe drukschakelaar en heb in het deksel een aftermarket druksensor getapt voor een metertje, zal het vanavond eens uitgebreid posten. Weet jij toevallig wat de drukwaarden horen te zijn koud, warm en op verschillende toerentallen?
Kmstand is 223000
 #12672  door flash
 
Even dit afronden zoals ik beloofd had.

- Tekening in de ETK is verkeerd, tempsensor en drukschakelaar zitten IRL andersom.
- Nieuw filterhuis, drukschakelaar, filter en dichtingen gemonteerd.
- Druk bij een koude start is nu OK, lampje ging vandaag na 8 dagen stilstand uit tussen de 1 en 1.5 seconden na start, gemeten met een timer bij een filmpje.
- Om de oliedruk in de toekomst goed op te volgen ben ik dus een metertje aan het inbouwen, waarbij de druksensor reeds gemonteerd is. Voor het metertje zelf zoek ik nog een geschikte locatie. Zal ook spanning kunnen meten en olietemp, maar olietemp zit al in het dash, dus misschien dat ik de inlaattemp ga meten. Ben evenwel nog steeds op zoek naar de standaard drukwaarden voor een S38.

Ook nog eens de posts kopiëren:
Stukjes zijn gearriveerd. Wel 2x filter en dichtingen, had niet verwacht dat die er al bij zouden zitten, maar soit, zeker niet verloren.
Huis is gemaakt in 2008 en deksel reeds in mijn geboortejaar, 1993 :) Deze week alles steken. Als het nog steeds niet opgelost is, zal het waarschijnlijk de regelklep zijn op de oliepomp zelf naar ik lees. Het zuigertje daarvan kan alleszins bij een M30B35 slecht of vast lopen waardoor de olie deels weer rechtstreeks in het carter wordt gepompt. Dit is dan wel ineens een nieuwe oliepomp.

Super topic: http://e34forum.nl/forum/viewtopic.php?f=36&t=1304&start=20
http://m.blog.daum.net/uropal/7556394

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nieuw filterhuis zit gemonteerd met verse filter en drukschakelaar (en alle dichtingen). Enkel luchtfilterhuis met LMM en inlaatbalg moeten verwijderen om er goed bij te kunnen. De 4 bouten waarmee het gemonteerd zit waren allemaal nét te doen met een kniestukje. Ook weer netjes geborgd met loctite zoals origineel. Ineens een OEM luchtfilter gestoken ipv de K&N.

Afbeelding

Afbeelding

Met enkel de starter kan ik niet voldoende oliedruk creeëren, ook niet na meermaals 10s te starten. Maar dit is misschien normaal voor een grotere motor? Starter doet misschien ook maar 2-300 toeren? Om enkel de starter te doen rondgaan heb ik trouwens zo een resettooltje aangepast, super handig. Dat heeft een volle pinbezetting dus je kan daar aan toevoegen wat je wil. Wel opletten dat het contact niet aan staat als je dat doet, want dan start ze dus wel vermoed ik.

Afbeelding

Afbeelding

Ben nog een stukje gaan rijden en alles was ok zoals gewoonlijk. Morgenochtend nogmaals starten en kijken hoe lang het lampje brandt...
Ik ben inderdaad van plan om eens een oliestaaltje op te sturen. Ik denk evenwel niet dat er veel schade berokkend is, was er nogal snel bij :)

Heb het lampje eens gefilmd na een koude start na +- 15 uur stilstand. Heb er nu net eens een timer naast gezet en dit gaat maar een dikke 1.5 seconden zijn, lijkt me niet verkeerd? Lijkt altijd veel langer als je er in de wagen op zit te kijken.
Temperatuursensor moet trouwens nog altijd vervangen worden en die andere "check control" melding heb ik al eens naar gegoogeld en blijkt een of andere module te zijn, vaak voorkomend en kan weinig kwaad.

https://youtu.be/XbimpdONwGM

Deze foto is 26 januari en de oude foto was 12 januari, 2 weken dus en het niveau was toch aardig gezakt. Weet zelfs niet of het nog verder zou zakken, stel dat het klepje bv enkel bovenaan slecht afdichtte.

Afbeelding
We zijn vandaag weer 8 dagen later en het lampje ging uit tussen de 1 en 1.5 seconden na start, weer getimed met een filmpje. :thumbsup:

En dit ligt ondertussen klaar om in de toekomst de druk goed in de gaten te houden:

Afbeelding

Afbeelding