E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #12293  door stef
 
Hallo iedereen ;)

Ik ben Stefaan afkomstig uit Beernem (brugge) Belgie.
43j jong en opzoek naar mijn eerste bmw en mijn oog is gevallen op een ,e34.Dus ik denk dat ik hier op het juiste adres ben.
Al bijna altijd en nog met jappen gereden vooral Toyota ,starlet ,corolla,celica,Mr2 . Mr2 was de leukste wagen jammer van de roestduvel die er een eind heeft aangemaakt.
Waarom nu een bmw,ik vind het een mooi model en altijd onderdelen te vinden zeker ,en de 6cil.
Als dagelijks vervoer rij ik met een avensis 2.0d4d met 320500km op de teller.
Maar nu ben ik opzoek naar een oldtimer e34 moet 25jaar zijn, van het bouwjaar 89,90 .Laag in taks 34euro per jaar . Mijn budget rond de 2500euro.
Het zal waarschijnlijk een M20B20 worden denk ik ,maar zijn deze motors zou lui en geen power ??,al ergens gelezen dat ze toch sneller zijn dan een M50 wel zonder vanos.
De bedoeling van de wagen is ,genieten van de 6cil en omgeving waar ik het liefst rij in heuvelachtig gebied.
Morgenavond zal ik naar een e34 gaan kijken ,ik zal de link hier plaatsen ,prijs is wel aan de hoge kant . Er staat geen roest en dit is al een pluspunt,
http://www.2dehands.be/autos/bmw/5-seri ... 72818.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Morgen zal ik jullie wel meedelen als het de moeite was.

Gr Stef .
 #12294  door Machiel
 
Welkom Stef! Ik ben zelf nog maar twee maanden eigenaar van een E34, maar het bevalt mij uitstekend! Hieronder een link van een landgenoot van je met daarin wat aankooptips. Ook op dit forum staat uiteraard een en ander. Succes met je zoektocht!

http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=45808.0

viewtopic.php?f=12&t=163
 #12295  door easy rider
 
Welkom Stef,

Veel plezier op het forum.
 #12296  door Speedy
 
Welkom op het gezellige e34 forum :)
 #12303  door epmans
 
hallo stefaan,

een M20B20 heeft 130pk
een M50B20 heeft 150pk
een M20B25 heeft 170pk
een M50B25 heeft 192pk

Dan mag jij zeggen welke het snelst zal zijn in een auto van meer dan 1350kg.
Iedere motor heeft zn eigenschappen en die zal ieder voor zichzelf wel of niet kunnen waarderen. Ik denk dat de M20B20 als oldtimertje erbij een heel leuke motor is, voor het snelste rijgedrag neem je de M50B25.

Veel plezier op dit forum, leuk dat je er bij bent.
 #12307  door stef
 
Alvast bedankt voor de verwelkoming. ;) ;)

Vandaag deze van 2dehands gaan bekijken.

Zeer vuil!!! Wielranden achteraan vol met gedroogd slijk, Maar geen roest.

Radiator stuk.

Er ligt wel een m50b20 zonder vanos erin,veel olie op de uitlaten .(dichting kleppendeksel)?

Ook veel olie druppels tussen ,motor en versnellingsbak. (dichting krukas)?

Motor gestart direct draaien,toerenteller werkt niet en de temperatuurmeter slaat direct in het rood (printplaat stuk) Kan dit hersteld worden?

Kriksteunen redelijke staat ,wel de deur kant passagier redelijk veel roest.

De e34 was origineel licht blauw nu donker blauw ,hier en daar pelt de verf af zeker aan de ramen.

Ongeval gehad lv (deur en spatbord vooraan kloppen niet)

Vooruit stuk ,in iedere hoek, raar.

De vraagprijs is 2000 euro,en wilt er niet zakken van de prijs.

Dit is mijn éérste e34 die ik bezichtigd heb,maar ik heb niet toe gezegd ,ik heb er geen goed gevoel bij. zeker met die kleur toestanden.
Dus mijn zoektocht gaat verder , ik hou jullie op de hoogte.

Gr Stef.
 #12309  door Machiel
 
Dat klinkt niet best, zeker niet voor 2000€. Hoge vraagprijs wellicht vanwege zijn oldtimer status in België? Zou het niet de moeite waard kunnen zijn om in Nederland of Duitsland te zoeken?
 #12310  door Dimitri
 
Mooi laten staan! Dat klinkt als een grote bak ellende.
 #12311  door stef
 
Zal ik zeker doen,

Al een paar keer naar de marktplaats en autoscout gekeken , en deze vallen wel in mijn smaak.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/28 ... asrc=st|as" onclick="window.open(this.href);return false; , 236km rijden.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/28 ... asrc=st|as" onclick="window.open(this.href);return false; , 340km rijden.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false; , rond de 200km .
 #12312  door Frank87
 
Ik denk dat je goed moet uitrekenen wat nu precies je voordeel met een belastingsvrije is.

De oude M20 heeft meer nodig dan de M50. M50 motoren zijn sterker en makkelijker te onderhouden. Worden ook aan de lopende band gesloopt dus spare parts kom je zo tegen. M50 motoren zaten ook in de E36 dus de onderdelenvoorziening is breed.

Dat "belastingsvrij" gedoe was hier in Nederland ook zo een paar jaar terug. Daarmee werden hele vloten van oude kut auto's opgehyped naar hoge prijzen.

Ik zal je een voorbeeld geven, met Nederlandse variabelen:

M20B20 belastingsvrij, 300 kilometer per maand - Aanschaf + opknappen 3.500 (zit je makkelijk aan door hypefactor, een wrak is blijkbaar al 2.000 euro)
M20B20 verbruik gemiddeld: 1 op 10
M50B20 300 kilometer per maand - Aanschaf 1.800 (er staat een bijna perfecte te koop op het forum)
M50B20 verbruik gemiddeld: 1 op 12

Onderhoudskosten houden we gelijk i.v.m. bijna dezelfde auto. Deze rekenen we dus niet mee.

TCO Kostenformule M20B20 = 3500 + 35x (Verzekering) + x((300/10)*1,45) (Brandstof)
TCO Kostenformule M50B20 = 1800 + 67x (Belasting) + 35x (Verzekering) + x((300/12)*1,45) (Brandstof)

Wat is het snijpunt van deze formules? Dat ligt rond x = 28. Je kunt dus 28 maanden rijden voordat je M50 E34 duurder wordt in TCO termen.

Rij je meer kilometers, gaat de M50 in het voordeel zijn en zal het snijpunt verder opschuiven.

Kijk zelf maar wat slim is. Beter koop je een 1993 auto die precies op zijn snijpunt belastingvrij wordt. Dan "gooi je met 2 dobbelstenen 13" zoals de Belg het zou zeggen. Voordeel van late modellen is ook dat ze vaak voller zijn qua opties. Er zijn maar weinig M20 E34 auto's met dikke opties.

O en, heb je er na een jaar genoeg van en dump je de auto..... ben je goedkoper uit met je M50 omdat je nooit op het snijpunt bent gekomen.