E34Forum.nl

 #12375  door Frank87
 
Een van de laatste kleine dingen aan de E34 is een vaag geluid wat aanwezig is bij het wegrijden of bij het uitrollen op lage snelheden. Geluid treedt dus op boven de 600 toeren en onder de 1500 toeren. Het klinkt als een pomp / lager wat hard moet werken niet als een pomp / lager dat constant jankt.

Dus i.p.v. een constant geluid zoals "ghoeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee"

Is het meer protesterend zoals "ghoeewoeeWOEEoeeoeOEEeoe" en dan is het weg (1500+ rpm).

Het geluid is er niet altijd, bij stationair in N of P niet op te wekken

Het komt definitief voor uit de motorruimte. Ik stond laatst onder de auto terwijl iemand hem op de brug startte en hoorde het van voor het blok komen. Cardanlager pak ik binnenkort sowieso even mee maar dat is hem dus niet.

Wat is al gedaan:
- Waterpomp
- Rollen, spanner
- Riemen
- A/C compressor (voor de zekerheid ga ik een maand zonder riem rijden)
- Revisie omvormer
- Revisie bak (alle lagers nieuw)
- Ontluchtingsblok achterop spruitstuk

Wat kan geluid maken:
- Visco? Vervangen voor een aftermarket dus zal een keer een rit zonder visco rijden
- Dynamo? Wordt binnenkort vervangen door een exemplaar dat ik zelf gereviseerd heb
- Stuurpomp
- ASC mechanisme? Ik heb volgens mij een vacuüm gestuurd mechanisme. Als dat systeem niet actief is, kan het dan toch geluid maken?
- Rembekrachtiger (maken die geluid?) zit bij mij achter de koplamp dus in de verdachte zone
- Vacuumregeling, realoem: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_4953" onclick="window.open(this.href);return false;
Die dikke canister zie ik zitten achter mijn koplamp maar ik zou niet weten waar ik de pierburg pomp kan vinden.

Nog meer tips of onderdelen die lawaai kunnen veroorzaken hoor ik graag.
 #12379  door stef
 
Eens de riemen demonteren en starten en luisteren als er nog geluid is ,(ik denk lagers alternator )

Gr
 #12380  door JerunK
 
ASC lijkt me eerder elektronisch. Werkt met een extra gasklepbediening via een stappenmotor die lijkt op de cruisecontrolemotor. Is althans bij de M50 zo.