E34Forum.nl

 #12438  door Jgpeggeman
 
Ik heb een hele domme vraag... Maar vanochtend vroeg ik mij toch echt af, waar het officiele massapunt zit onder de motorkap bij een e34...

De PLUS is makkelijk te vinden, maar ik heb echt geen idee waar de MASSA op moet?! Ik gebruik zelf altijd de bouten van de veerpoot, maar dat kan nooit de bedoeling zijn!

(en ja, heb gelijk de accu maar vervangen door een dik 100ah exemplaar!)
 #12439  door epmans
 
bedoel je voor startkabels?

ik zet m altijd op ding waar de motorkap in glijdt, lekker groot dus pakt em goed vast.

ik heb geen detailfoto maar je ziet ze hier beide nog net aan op de foto staan. Die zwarte bak met de stuurapparaten zit er naast, dus dichtbij je pluspunt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #12530  door MV525i
 
First of all: Dit is geen domme vraag en je vraag heeft meerdere factoren (als ik het goed inschat).

Bij o.a. BMW ligt de min (van de accu) aan massa, daarmee zou elk punt geschikt zijn zolang dit (met weinig of geen weerstand) de stroomkring sluit tussen min en plus. Hoe verder beide punten van elkaar liggen hoe beter.
BMW zelf en o.a. de ANWB adviseren een van de bouten/moeren van de veerpoot te nemen als massa. Spot-on dus.

Verder: Als je met startkabels gaat klooien is het sowieso verstandig om niet direct de min van de accu te gebruiken én om (van de auto met volle accu) zoveel mogelijk grote stroomvreters aan te zetten voordat je de startkabels weer verwijderd. De mogelijkheid is namelijk aanwezig dat je anders je computer verneukt.

Ook nog: Meer AH is niet hetzelfde als een grotere startcapaciteit. De startcapaciteit wordt uitgedrukt in A (ampère), hoelang er een bepaald vermogen (watt of kilowatt) geleverd kan worden in AH (ampère per uur). 100 AH zegt dus bijvoorbeeld iets over hoelang je de verlichting kan laten branden terwijl voor het starten een andere waarde van belang is namelijk het aantal ampères dat direct geleverd kan worden (A, zonder tijdfactor). Normaal gesproken staat de startcapaciteit ook op een accu. Ik moet effe opzoeken wat de minimale capaciteit moet zijn..

Als laatste: Accu's zijn grofweg onder te verdelen in start, semi-tractie of tractie. Voor een personenwagen, zeker benzine altijd een startaccu kopen (veel startcapaciteit en weinig 'stamina'). Simpel gezegd: na het starten neemt de dynamo het over dus hoeft de accu niet lang stroom te leveren maar juist kort en heel veel.
 #12577  door Jgpeggeman
 
Mijn vraag was dus inderdaad niet zo dom...

Ik vind de bouten op de veerpoot altijd wel een gekloot, omdat de meeste startkabels hier niet heel goed op aangrijpen. Vind de tip van epmans wel een goede, om de vangers van de motorkap hiervoor te gebruiken. Hier heb je tenminste wat grip op...

Wat betreft de accu... Kon deze voor weinig overnemen, komt uit een transporter. Deze was net nieuw geplaatst, en is nu totall loss.