E34Forum.nl

 #12452  door JerunK
 
mijn Touring heeft het te pakken: de rokeritis. Overdreven veel koelvloeistof gebruiken (een liter op 20 km), ook bij warme motor extreem grote witte rookpluimen. Waarschijnlijk een overleden koppaking agv te lang doorijden met een gescheurd thermostaathuis. Ook 2x kortstondig oververhitte motor gehad dus dan weet je het wel. Het thermostaathuis is nu vervangen en eerst dacht ik nog dat de problemen over zijn, maar dan merk je dat het vloeistofgebruik niet zakt en komt de vertwijfeling. Ik trek de bougies er nog wel af, maar denk dat ik het al wel weet: de koppakking dus.

Wie weet in de regio Apeldoorn - Deventer - Zutphen - Arnhem een goed revisiebedrijf dat ervaring heeft met BMW-motoren (M50) en kan vlakken en een koprevisie kan doen voor redelijke prijzen?
 #12454  door ivo
 
Mijn BMW monteur kan dat voor je laten doen. Als je wat meer info zoekt dan meld je je maar en hebben we even contact.
 #12455  door Frank87
 
Jeroen,

meteen doorpakken en ze een vanos revisie set laten installeren. De set zelf kost niet veel.

Als de kop er toch af moet, is het reviseren van de kop zelf ook zo gedaan. Kleppen reinigen en op de zittingen inslijpen, klepsteelrubbers / klepseals... dat soort dingen. Die rubbers en seals is allemaal massaproductie.. de kleppen kan je gewoon hergebruiken na het ultrasoon reinigen en het handmatig inslijten met magnesiumpoeder o.i.d..

Ook een goed idee is een nieuwe ketting en spanner. Ook die kosten niet veel en dat zorgt met een nieuwe kop voor een fris blok.
 #12456  door Theo
 
Ik ben erg nieuwsgierig naar het cijfertje wat er onder de streep komt te staan als de reparatie achter de rug is.

Bij mijn E28 535i heb ik twee jaar terug de gok genomen om alleen een pakking te laten monteren en verder helemaal niks. Niet vlakken, niet afpersen, gewoon kop eraf, nieuwe pakking ertussen en weer opbouwen. Ik was toen al 300 euro kwijt. Blok loopt weer als een zonnetje.

Met inslijpen van de kleppen, vanosrevisie, nieuwe ketting en spanners en het gebruikeleijke vlakken en afpersen ga je denk richting de 1000 euro.

Hoop geld.
 #12457  door JerunK
 
Mijn broer is automonteur en heeft onlangs precies hetzelfde gedaan op zijn Saab 9.3 turbo 156pk met 320.000km. Alleen koppakking. Heb er mee gereden, niets van de ingreep te merken, goed oppakken, starten etc.
Hij schatte de kosten voor een sec koppakkingwissel rond de €400,- en nog eens dat bedrag voor een koprevisie zonder vanosrevisie. Dat laatste zal de wereld niet kosten, alles ligt toch open, maar doe ik ook nog de ketting de spanner en afhankelijk van de staat ook de tandwielen, zal ik wel richting de €1000,- ex btw gaan.
Ik ga in ieder geval de koppakking laten vervangen, ik weet wat er aan de auto is gedaan en hij rijdt verder ok. Mocht ik naar een andere auto gaan kijken, is het maar afwachten of je voor hetzelfde bedrag iets goeds krijgt en een goede e34Touring met de specs van mijn auto zal daar zeker niet tussen zitten.
 #12458  door Frank87
 
Een betere touring vind je sowieso niet. Ziet er al goed uit ook van binnen. Ik zou het hele verhaaltje aanpakken. Dan krijg je een echt frisse motor terug en met nieuwe afdichtingen zou dat olieverbruik kunnen verlagen.
 #12459  door Bart Jansema
 
Wat een onzin!

Waarom de ketting en spanner vervangen? Dit gaat levenslang mee bij een m50....... er zijn m50 motoren die 6 ton gedraaid hebben en nog de eerste ketting hebben. ik zie dit echt als geld door de plee spoelen. Ook de vanos set zal ik niet vervangen alleen als die lawaai maakt, als die stil is mooi laten zitten is makkelijk te vervangen met cilinderkop op de motor...........

Hoe ik het zal doen is kop eraf nemen even vlakken omdat die heet geweest is (dus kan krom zijn) en nieuwe pakking er tussen en weer gas geven!
 #12460  door Theo
 
JerunK schreef: Ook 2x kortstondig oververhitte motor gehad
Uiteraard kan ik een mooi verhaal ophangen over alleen de koppaking vervangen en verder niks. Maar als de kop gescheurd is, en dat is goed mogelijk na oververhitting, dan zou het wel eens een verkeerd advies van mij kunnen zijn...

Lastig verhaal. Het zou lullig zijn als de zooi vanwege een gescheurde kop opnieuw open kan na vervangen van alleen de koppakking.
 #12461  door JerunK
 
We weten het pas als -ie open is, maar ik ben er bang voor: bij oververhitte motor moet je namelijk juist NIET de motor uitzetten, maar laten draaien zodat het beetje vloeistof dat er inzit de boel nog kan koelen evt. i.c.m. kachel vol open. Dat is beter voor een geleidelijke temperatuurverdeling in het blok. Als je de motor uitzet, zeker met te weinig vloeistof, stopt uiteraard de vloeistofpomp en zakt de resterende vloeistof naar beneden, weg van de oververhitte kop: dat wil je niet!! Wat je wel moet doen is met lopende motor met handschoenen aan de radiatordop er af draaien en geleidelijk gaan bijvullen met water of vloeistof tot het gewenste peil.

Dit is allemaal wijsheid achteraf en heb ik dus verzuimd te doen. Ik ben gestopt en heb de auto uitgezet om te kijken wat er aan hand was, vervolgens ben ik gaan vullen - 3 liter ging er zo in - en starten maar weer. Met de wijsheid van nu de verkeerde aanpak, maar misschien heb ik geluk.
 #12465  door Frank87
 
Bart Jansema schreef:Wat een onzin!

Waarom de ketting en spanner vervangen? Dit gaat levenslang mee bij een m50....... er zijn m50 motoren die 6 ton gedraaid hebben en nog de eerste ketting hebben. ik zie dit echt als geld door de plee spoelen. Ook de vanos set zal ik niet vervangen alleen als die lawaai maakt, als die stil is mooi laten zitten is makkelijk te vervangen met cilinderkop op de motor...........

Hoe ik het zal doen is kop eraf nemen even vlakken omdat die heet geweest is (dus kan krom zijn) en nieuwe pakking er tussen en weer gas geven!
Hier zat laatst een gast die een 2.0 moest vervangen i.v.m. gebroken ketting... Komt wel eens voor.

Vanos later vervangen kan ook prima.. maar nu moet toch de klepdeksel al er af.. En de revisieset met ringen kost niet veel. De uren die je normaal voor een vanosrevisie betaalt, gaan nu omlaag omdat een deel van de werkzaamheden toch al moeten gebeuren voor de koppakking.

Alleen als een auto minder dan 200.000 heeft zou ik alles niet zomaar laten doen. Boven de 200.000 en je kop is lek, dan doe ik meteen alles. Het verschil tussen 300 euro en 1000 euro is 700 euro. Die 700 euro "geniet" ik er in een jaar zo uit als de koprevisie me een net iets betere motor geeft.