Vandaag de auto naar de garage gebracht. Compressie is gemeten en bleek op alle 6 cylinders een waarde van 8 te hebben (ik durf niet te zeggen wat dat betekent, maar het kon er voor een blok met 290.500 km nog mee door). Ook de samenstelling van de koelvloeistof op eventueel aanwezige uitlaatgassen is getest en deze bleek schoon: geen uitlaatgassen. De koppakking is dus niet lek. Ook bleek de radiatordop niet volledig af te dichten. Deze had ik vervangen voor een nieuwe, maar moet dus echt goed afsluiten.
Het walmen van de uitlaat wordt mogelijk veroorzaakt door verhoogd olieverbruik op cylinder 1. Het kan echter ook een andere oorzaak hebben.
Ik kreeg het advies om de komende week/200 kilometer scherp op het koelvloeistofniveau te letten, mocht dat toch (blijven) zakken dan kan er sprake zijn van een scheurtje in de kop. Op de keuze die ik in zo'n geval moet maken broed ik nog even. Nu vooral duimen dat het peil niet (meer) zakt.
Het walmen van de uitlaat wordt mogelijk veroorzaakt door verhoogd olieverbruik op cylinder 1. Het kan echter ook een andere oorzaak hebben.
Ik kreeg het advies om de komende week/200 kilometer scherp op het koelvloeistofniveau te letten, mocht dat toch (blijven) zakken dan kan er sprake zijn van een scheurtje in de kop. Op de keuze die ik in zo'n geval moet maken broed ik nog even. Nu vooral duimen dat het peil niet (meer) zakt.
e91 325i touring (2008)
e34 525i touring ('96, verkocht)
e28 528i (1986)
Honda XBR 500 (1988, 2x)
e34 525i touring ('96, verkocht)
e28 528i (1986)
Honda XBR 500 (1988, 2x)