E34Forum.nl

 #12731  door JerunK
 
Vandaag de auto naar de garage gebracht. Compressie is gemeten en bleek op alle 6 cylinders een waarde van 8 te hebben (ik durf niet te zeggen wat dat betekent, maar het kon er voor een blok met 290.500 km nog mee door). Ook de samenstelling van de koelvloeistof op eventueel aanwezige uitlaatgassen is getest en deze bleek schoon: geen uitlaatgassen. De koppakking is dus niet lek. Ook bleek de radiatordop niet volledig af te dichten. Deze had ik vervangen voor een nieuwe, maar moet dus echt goed afsluiten.
Het walmen van de uitlaat wordt mogelijk veroorzaakt door verhoogd olieverbruik op cylinder 1. Het kan echter ook een andere oorzaak hebben.

Ik kreeg het advies om de komende week/200 kilometer scherp op het koelvloeistofniveau te letten, mocht dat toch (blijven) zakken dan kan er sprake zijn van een scheurtje in de kop. Op de keuze die ik in zo'n geval moet maken broed ik nog even. Nu vooral duimen dat het peil niet (meer) zakt.
 #12737  door ivo
 
8bar is niet bijster hoog, daarentegen is de waarde wel gelijk op alle cilinders.
In de beginfase heeft BMW een andere dop voor het koelsysteem gemonteerd, die kon een andere druk aan, weet de exacte waarde niet meer zo. Is toen een recall voor geweest, mijn 525iA heeft toen zelfs in 2008 nog onder garantie een nieuwe dop gekregen bij de dealer. Dus die schijnbaar simpele dop is wel erg belangrijk.

Walmen doen alle E34's bij koud(er) weer is mijn ervaring, de E39 kan er ook wat van trouwens. Soms leek het wel een stoomtrein voor een stoplicht ondanks dat je al minstens 40km had gereden en alles lekker warm was geworden.
 #13470  door JerunK
 
Inmiddels zijn we een maand en 1100 km rijden verder. Na 2x hebben moeten bijvullen in de eerste 500 km na de compressietest (beide keren 200-300 ml) is het vloeistofpeil nu al enkele honderden kilometers stabiel. De ellende zal dus door het gescheurde thermostaathuis zijn veroorzaakt en was na het vervangen ervan opgelost. Het warmlopen van het blok heeft blijkbaar geen verdere gevolgen gehad, mazzel :)