E34Forum.nl

 #12732  door flash
 
Voor de S38 kenners, hopelijk weet er iemand raad mee:

Van in het begin dat ik ze heb gedraagt de M5 zich nogal nerveus als je op kruipsnelheid in eerste moet rijden, in de file bv. Telkens als je net gas geeft of lost (dus volgens mij als je de TPS "laat klikken") volgt er een klein schokje. Niet zo aangenaam.
Kleppen zijn gesteld, ITB's gesynchroniseerd, alle vacuumleidingen vervangen... Moet ik het zoeken bij de TPS zelf of zijn er nog andere mogelijke oorzaken? Is het trouwens een sensor of een ouderwetse schakelaar, maw toe-deellast-vollast?

Alvast bedankt.
 #12734  door Cees
 
misschien is de S38 wel helemaal niet bedoeld om files te rijden
maar meer om gas tegeven
 #12735  door Theo
 
Ik heb ooit een M5 gehad en die was ook niet gecharmeerd van korte stukjes rijden. Om het blok weer op orde te krijgen maakt ik af en toen een ommetje van een kilometer of 40. Eerst 15 kilometer mak aan, daarna de overige 25 kilometer 'alles uit de kast'.

Ik zeg niet dat het de oplossing is, maar een M5 sportmotor moet af en toe serieus uitgelaten worden, waarbij je zeker het gebied tussen de 6000 en 7000 toeren niet moet vermijden. Daar zijn ze voor gemaakt en dat vinden ze lekker, die van mij knapte er altijd lekker van op.
 #12738  door Bart Jansema
 
Theo schreef:Ik heb ooit een M5 gehad en die was ook niet gecharmeerd van korte stukjes rijden. Om het blok weer op orde te krijgen maakt ik af en toen een ommetje van een kilometer of 40. Eerst 15 kilometer mak aan, daarna de overige 25 kilometer 'alles uit de kast'.

Ik zeg niet dat het de oplossing is, maar een M5 sportmotor moet af en toe serieus uitgelaten worden, waarbij je zeker het gebied tussen de 6000 en 7000 toeren niet moet vermijden. Daar zijn ze voor gemaakt en dat vinden ze lekker, die van mij knapte er altijd lekker van op.
Net vrouwen Theo daar ga je ook zo mee om :mrgreen: :mrgreen:
 #12741  door Bart Jansema
 
Theo schreef:Dan is het 39 kilometer mak aan en 1 alles uit de kast Bart.

Dat zal ons leeftijdsverschil wel zijn :D :D
 #12753  door Gert
 
flash schreef:Voor de S38 kenners, hopelijk weet er iemand raad mee:

Van in het begin dat ik ze heb gedraagt de M5 zich nogal nerveus als je op kruipsnelheid in eerste moet rijden, in de file bv. Telkens als je net gas geeft of lost (dus volgens mij als je de TPS "laat klikken") volgt er een klein schokje. Niet zo aangenaam.
Kleppen zijn gesteld, ITB's gesynchroniseerd, alle vacuumleidingen vervangen... Moet ik het zoeken bij de TPS zelf of zijn er nog andere mogelijke oorzaken? Is het trouwens een sensor of een ouderwetse schakelaar, maw toe-deellast-vollast?

Alvast bedankt.
Een 3.6 heeft een TPS met aan/uit en een 3.8 niet. Overigens is deze TPS een slijtage deel, dus als je niet weet hoe oud deze is: vervangen!
Een M5 is nu eenmaal nerveus. Bij mijn 3.8 merk ik dat ook. Bij de mijne heb ik ook alle slangen nieuw, gaskleppen zelf afgesteld, injectoren gericht en vervangen, verse lambda sonde en zelfs een nieuwe luchtmeter. Desondanks blijft ze ietwat nerveus maar best mee te leven. Mijn meisje rijd eigenlijk het meeste met de auto en die heeft het nergens over.
Het is dus persoonlijk hoe nerveus je een auto vindt. Dat kan ik van uw auto vanaf hier niet beoordelen.
 #12755  door flash
 
Dus enkel een schakelaar zogezegd en geen potentiometer? Als die uitgemeten schakelt is die toch nog gewoon goed of is dat te kortzichtig?
Wat bedoel je precies met injectoren "gericht"? En wat was het kostenplaatje van een nieuwe LMM als ik dat mag weten?
Alvast bedankt
 #12759  door Gert
 
Excuses, de TPS bij de 3.6 is een aan/uit bij gas los/stationair. Daarboven is het een potentio.

Ik begrijp dat u een 3.6 heeft, die heeft andere injectoren. Bij de Lucas injectoren van de 3.8 kun je de straal richten:
http://www.e34m5.de/board/attachment.ph ... 1092603916" onclick="window.open(this.href);return false;

LMM was fokking duur, dat weet ik nog. Als ik u was zou ik eerst eens iemand vragen met dezelfde auto of je dit deel eens mag wisselen. Dan weet je meteen of ze goed is of niet. Kun je ook meteen bij elkaar testen of beide auto's "schokken" bij deellast ofzo.

Bij Ekris is ie slechts 1.800 euro, zie ik.
https://bmwshop.ekris.nl/47385-bmw-m5-3 ... id=13_0340" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier is ie 1.350
http://bmwfans.info/parts-catalog/E34-S ... ow_sensor/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de mijne is ie inmiddels ook zo duur, zie ik. Maar deze heb ik in 2011 gekocht, toen was ze 600 euro. Niet normaal wat ze met die prijzen gedaan hebben!!!!
 #12771  door flash
 
TPS is nummer 12 veronderstel ik? Natuurlijk niet leverbaar... http://www.leebmann24.de/bmw-ersatzteil ... =1918&vin=" onclick="window.open(this.href);return false;
Het vreemde is wel, dat het op RealOEM (en op BMWFans) een ander onderdeelnummer is dat blijkbaar ook op bv een e30 M20 gebruikt werd. En daarvan ben ik vrij zeker dat dat enkel een schakelaar is en geen potentiometer? http://www.realoem.com/bmw/nl/part?id=H ... 3621273277" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je die nummer van Leebmann (13631726591) opzoekt komt je zelfs niet bij e34 uit, maar bij bv e36 en e39 M52 blokken!

BMWfans is met de prijzen ook niet altijd mee vrees ik, bij leebmann is het al 1600 euro voor een LMM :shock:
Laatst gewijzigd door flash op 12 feb 2016, 20:16, 3 keer totaal gewijzigd.