E34Forum.nl

 #13052  door Ruck
 
Ik heb sinds kort een E34 Touring in mijn bezit, heb al verschillende versies types and uitvoeringen gezien.
Veel verschillende opties gezien, nu zag ik laatste ook de losse achterraam die open kon.

Nu heb ik wel al 2 (hendels, knoppen, druk handvaten dingense) gevonden.
de middelste lijkt voor de achterklep, maar degene aan de zijkant reageert nergens op?

Is dit nu een "dummy" of zou wellicht het mechanisme stuk zijn. of kan deze niet geopend worden als de klep open is?
Helaas blijft niet "open" want hij werkt niet op mn CV.
Laatst gewijzigd door Ruck op 29 mar 2016, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
 #13055  door MV525i
 
Is een 525i touring, toch? Dan zou glasplaat normaal gesproken afzonderlijk open moeten kunnen.

De rechter drukknop is voor het openen van de achterruit. Als die niks doet is de kans op een kabelbreuk in de achterklep erg groot (op het punt waar de kabels van de achterklep naar de d stijl gaan).

Schema met kabelkleuren en functie vind je hier: viewtopic.php?f=43&t=11

Mogelijke boosdoeners:
Rechter kabelboom: wit-blauwe en wit-groene draad
Linker kabelboom: rood-zwarte en bruin-gele draad. Eventueel nog bruin (massa).
 #13056  door Ruck
 
Daar was ik al bang voor :roll: Van het weekend maar eens aan de klus dan.
Nou zal ik het niet heel vaak gebruiken, maargoed het is wel fijn als het werkt natuurlijk!

Bedankt voor je reactie en je link! Heel bruikbaar!
 #13061  door Speedy
 
werkt ook de middelste knop niet? zo nee kijk even rechts achter de bekleding hoeveel relais er zitten.
Het horen er twee te zijn.
 #13064  door easy rider
 
Als je een draadbreuk hebt aldaar dan krijg je dat raam nooit open en kom je ook nooit bij de kabelboom. Ik heb een gaatje geboord in de kap aan de binnenkant en als ik een draadbreuk heb dan steek ik een kleine schroevendraaier in dat gat en kan ik de plaat handmatig openen en zo kan ik dan de kappen verwijderen aan de zijkant en dan kan ik de draden fixen.

Als je even geduld hebt dan maak ik aanstaande Zaterdag even wat foto's voor je dan kan je zien waar je dat gat moet boren.
 #13068  door MV525i
 
easy rider schreef:Als je een draadbreuk hebt aldaar dan krijg je dat raam nooit open en kom je ook nooit bij de kabelboom.
Je kan altijd spanning zetten op de betreffende draad als je de kabelboom in het interieur, ter hoogte van de achterlichten, opzoekt. Met het schema er bij is de juiste draad heel snel gevonden.

Beter dan boren denk ik...
Speedy schreef:kijk even rechts achter de bekleding hoeveel relais er zitten
Ehh? Waar precies moeten die zitten bij een touring? In de achterklep, d stijl?
 #13071  door easy rider
 
Dat gaatje boren valt reuze mee hoor Marco. Ik heb er een echt BMW plastic dopje van de binnen deurgreep in zitten, lijkt net origineel :mrgreen:
 #13074  door Speedy
 
MV525i schreef:
easy rider schreef:Als je een draadbreuk hebt aldaar dan krijg je dat raam nooit open en kom je ook nooit bij de kabelboom.
Je kan altijd spanning zetten op de betreffende draad als je de kabelboom in het interieur, ter hoogte van de achterlichten, opzoekt. Met het schema er bij is de juiste draad heel snel gevonden.

Beter dan boren denk ik...
Speedy schreef:kijk even rechts achter de bekleding hoeveel relais er zitten
Ehh? Waar precies moeten die zitten bij een touring? In de achterklep, d stijl?
Je kan aan de rechterzijde boven in bij het zijraam een zwarte knop indrukken dan komt er een paneel los. hierachter zit het reservoir voor de ruitensproeier. het paneel er naast wat blijft zitten daar achter zitten twee modules meen een zwarte en een blauwe. de zwarte is voor de aansturing van de achterklep en het achter raam. De andere is voor de ruitenwisser. als de zwarte er niet zit dan zal de ontgrendeling nooit werken. Bij mij was deze module weg. Dit bleek na het herstellen van de kabelboom. ik had de werking van de schakelaars al bevestigd via een diodemeting met een Multi meter. Let wel je kan beter naar een tweede hands module (meen dat deze h.k.w. heet) want de dealer rekent voor deze module een kleine 95 euro excl btw. Ik heb hem toen via epmans verkregen.
 #13081  door epmans
 
Natuurlijk zou ook het motortje om het ruit te openen stuk zijn gegaan.

Wat betreft het opzoeken van een draadbreuk: als er een draadbreuk is, zit deze toch bij het scharnierpunt? Dan helpt het toch niet om de draad bij het achterlicht op te zoeken omdat de kabelboom daar in de D-style omhoog gaat naar het scharnierpunt.

Alvast even aandachtspunt bij demontage:
Om de bekleding van de achterklep zelf weg te halen moet je raam eerst open want daar zit 1schroefje bij de wissermotor. Het is jammer als je de moet breken. Breken doet dit punt heel makkelijk dus begin bij voorkeur met deze om los te draaien en daarna pas achter de gereedschaphouder.

owja, Speedy bedoelt gewoon op de wielkast achter de binnenbekleding.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8