E34Forum.nl

Andere Merken of types
 #13306  door martijn76
 
Gisteren om 11:00uur verzonden vanuit Berlijn, vandaag de postbode aan de deur... Toch bizar?
WP_20160308_11_24_09_Pro.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #13520  door martijn76
 
Gisterenmiddag gestart en vandaag afgemaakt, vervangen stuurtje voor een lederen exemplaar en een ATA ingebouwd, de buitentemperatuur Anzeige.
De sensor zit achter de nummerplaat, het apparaatje krijgt ook een signaal van de snelheidsmeter zodat de tempaanwijzing 'bevriest' bij stilstand ipv op te lopen bij een stoplicht als je achter een warme uitlaat staat bijvoorbeeld; leuk verzonnen van Mercedes.
WP_20160314_13_49_52_Pro.jpg
WP_20160314_14_08_52_Pro.jpg
Had ik nog liggen :D
WP_20160314_13_59_31_Pro.jpg
De kabels trekken was wat gepiel in de zekeringenkast, maar de verlichting aansluiting zit achter de radio; daar kom je pas echt kut bij en er zitten al drie oogjes aan, priegel je met 4 van die dingetjes.
Gelukkig kan je het stekkerblokje lostrekken, kan je er iets beter nèt niet bij..
WP_20160314_13_19_47_Pro.jpg
WP_20160314_13_22_58_Pro.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #13526  door Theo
 
Die Mercedes tellerbakken zijn altijd wel vet om te zien.

Oliedrukmetertje erbij, die mis ik altijd in iedere BMW
 #14332  door martijn76
 
Gisteren 'even' de draagarmen en veren vervangen, dacht dat ik vandaag wel aan de achterkant zou kunnen beginnen maar dat liep dus anders.. Pffffff.
Reden van vervangen zijn de rubbers, de verschillende veren en ik vind hem te hoog staan.

De stance vóór:
voor.jpg

In vergelijking met links ging de rechter draagarm soepel los, maar die bout van de fusee gaf zich niet zomaar gewonnen. De moer was behoorlijk aangevreten, en pas bij de linkerkant kwam ik erachter dat die stuur=stop er uit kon en je er wel een fatsoenlijke sleutel op kan krijgen...
Was het echt nodig? ach..
WP_20160406_12_53_10_Pro.jpg
Verschil oud&nieuw:
WP_20160406_12_56_40_Pro.jpg
Rechterkant was uiteindelijk na drie uur klaar, zat wat te klooien met de (binnen)veerspanner voordat ik er een goed gevoel bij had en die bout van de fusee kostte extra tijd.
Denk je het ergste gehad te hebben, nee dan links, tering.
De bout van het achterste rubber zat muurvast en wat ik ook deed, los kwam ie niet.
Uiteindelijk gisteren een uur met de hamer er op los gegaan en een halve bus wd40 verbruikt, maar het resultaat was er, een halve cm gewonnen :shock:
Spul laten staan en vanmorgen na een nachte weken duurde het nog een half uurtje voordat dat k*tding er eindelijk uit ging. Gewoon vastgerot aan die alu bus, beetje het e30/e34 subframe idee. En ik heb geen brug hè, dus lekker op de grond bezig zijn. Geweldig voor je onderrug en je schouders vinden dat gekruip op je rug ook fantastich :)
WP_20160407_12_31_05_Pro.jpg

Maar goed, vergeven en vergeten, de stance na anderhalve dag kutten met 6 bouten van de draagarmen en 4 moertjes van de stabi.
Nog iets gezakt na het rijden, ik vind hem helemaal goed.
Nu even uitlijnen, ik heb geprobeerd om de draagarmbouten hetzelfde te monteren, maar sowieso leveren de nieuwe rubbers al een andere uitlijning op.
Dan nog een keer de achterkant, verwachtte eigenlijk dat dát de kutklus ging worden..
na.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #14333  door Theo
 
Wat kan een mens zich stuk bijten op een bout hè :mrgreen:

Ik heb vorige week de voorste schokbrekers en een draagarmrubbertje vervangen van mijn Audi. En zoals de meeste Audi / VW modellen heeft ook de A8 twee kleine draagarmen aan de bovenkant van de schokbrekertoren. Die twee zitten met fuseekogels in een aluminium fuseestuk en zijn geborgd met een lange bout. En een stalen bout in een alu huis geeft problemen, want dat lust elkaar niet.

De bout een paar dagen laten weken in èchte kruipolie en aansluitend een kwartier de verfbrander erop en dan pas komt er beweging in die bout. In het Engels heet die bout de pinchbolt en hij wordt in de wandelgangen 'the bitchbolt' genoemd, het hele internet staat vol met horrorverhalen over deze rakker.

Een Mercedes en een Audi zijn geen nog altijd geen BMW hè Martijn ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #14334  door Theo
 
Maar hij staat lekker op zijn veren Martijn, ziet er een stuk beter uit zo. (en het was nodig ook :shock: )
 #14336  door epmans
 
martijn76 schreef:Gisteren 'even'
Dan nog een keer de achterkant, verwachtte eigenlijk dat dát de kutklus ging worden..
na.jpg
Ik begrijp dat je nog wat te wachten staat???
Je krijgt het allemaal wel voor mekaar, das mooi man!
 #14337  door martijn76
 
Zojuist even langs de auto gelopen en ik wordt blij van de nieuwe look, de neus lijkt nu breder en langer, helemaal goed.
De ster zit wel anders in elkaar dan een BMW, maar wel logisch (net als BMW). Dat zo'n kolere bout muurvast zit na 20 jaar da's effe minder.
Ik ben ook wel eens twee dagen met een e30 subframerubber bezig geweest, heb ik ook een paar keer gevloekt, maar de aanhouder wint.
Feit dat ik het goedpraat is goed, blijkbaar is de Mercedes een blijver.

De achterkant probeer ik volgende week te doen, even zin opbouwen. Drie/vier dagen achter elkaar sleutelen op de grond doe ik niet meer, heb ook een dagje rust nodig (ben ook alweer een jaartje ouder :D ) .
 #14348  door Machiel
 
Dat herken ik! Bij mijn W126 laatst in de winterstop de remschijven voor vervangen. Zonder brug, in een smalle garagebox en in de kou. En ook van die bouten op de remklauw die muurvast zaten. Paar dagen spierpijn van gehad.

Op de sleutelmeeting volgende week wil ik graag dempers en veren rondom gaan vervangen. Heeft het zin als ik nu al met kruipolie aan de slag ga?
 #14355  door Theo
 
Machiel schreef: Heeft het zin als ik nu al met kruipolie aan de slag ga?
In principe ga je maar één nare plek tegen komen, de bus aan de onderkant de achterschokbrekers. Bij een E34 zit de schokbreker eerst met een bus in de draagarm geschoven en daarna met een grote bout vastgezet. Die bout is geen probleem, maar die bus kan enorm vastgerot zitten. Je moet er een beetje mazzel mee hebben, in 80% van de gevallen gaat het gewoon goed, maar soms zit het tegen.

Heb je dus kruipolie staan, dan zou je daar wat kunnen spuiten.

Overigens is het raadzaam om de hele achterkant omhoog te gooien als je ze gaat vervangen. Als je slechts één kant opkrikt dan zet de stabilisatorstang behoorlijk wat spanning op de draagarm. Met beide wielen in de lucht is dat niet zo. Geldt ook voor de voorkant trouwens, dan moet de stabilisatorstang los van de poot en is die voorspanning ook irritant.