E34Forum.nl

 #13507  door Speedy
 
Naar aanleiding van de levendige discussie die is ontstaan in het topic mijn bimmers van Coach hierbij de verschillen tussen de dme kabelboom welke mij zijn opgevallen binnen de ETM van de beide modellen.

Pen nummer x6000 stekker e34 --> pen nummer x6000 stekker e36

Pen 16 is bij e34 voor de Crankshaft RPM sensor + signal. bij de e36 is deze voor de crankshaft position/RPM sensor + signal. op de e36 lijkt er dus meer op deze pen te zitten. Echter kan het ook zo zijn dat het gewoon het zelfde is.

Pen 62 is bij de e34 voor de trottle valve angle position signal. Deze verwijst vervolgens naar de slip control module (ABS/ASC+T). bij de e36 zit op deze pen niets.

Pen 82 is bij de e34 voor de trottle valve angle reduction. Deze verwijst vervolgens naar de slip control module (ABS/ASC+T). bij de e36 zit op deze pen niets.

Pen 83 is bij de e34 voor de trottle valve angle incease. Deze verwijst vervolgens naar de slip control module (ABS/ASC+T). bij de e36 zit op deze pen niets.


Bij de e34 hebben de volgende pennen een verwijzing naar de EGS (automaat) computer, Pen 11 en pen 57. Echter als ik het schema van de lijkt het er ook op dat pennen 87 en 88 (diagnose) ook met de EGS verbonden te zijn. Binnen ETK wordt de indruk gewekt dat de motorkabelboom voor automaat en schakel gelijk zijn. Ik heb nog geen kabelboom open gemaakt. Maar volgens mij gezien de fotos van de kabelbomen die ik gezien heb en kabelbomen die ik in mijn handen gehad heb. Lijkt het er op dat deze verbindingen gesoleerd zijn. Echter heb ik nog geen materiaal welke mijn onderbouwing daar in ondersteunt. Ik heb de gelijkheid van de beide kabelbomen ook terug gehad van verkopers via marktplaats. Echter durf ik de uitwisselbaarheid in twijfel te trekken