Machiel was vandaag naar Zevenhuizen gekomen. Ik had snel een Bosch Lambdasensor laten komen "just in case".
Eerst uitgelezen, geen resultaat. Daarna duidelijk gemerkt dat de auto stationair niet goed liep. Hij liep wel regelmatig stationair maar wisselde steeds van toerental. A/C stond gewoon uit.
Ik zag dat de luchtmassameter aan een zijde niet goed op de luchtbalg zat die naar het gasklephuis loopt. De slangklem zat ook wat los. Tevens had een van de ontluchtingsslangen die naar die balg loopt vlak onder de gasklep een slangklem die met een vinger gewoon rondgedraaid kon worden. De uitsparing op de luchtbalg had ook een grote scheur en wat knoeiwerk met vloeibare pakking / kit was zichtbaar.
We hebben de luchtmassameter verwijderd zodat we ook goed bij die ontluchtingsslang konden. Die slang hebben we even weggehaald en daarna met speciale isolatie/krimptape die we voor elektromotoren en bekabeling hebben, de uitsparing ingetaped als tijdelijke fix. Deze zat toen strak als uitsparing en daar hebben we de slang met het tussenstuk weer op gemonteerd. Slangklem goed aangedraaid.
Vervolgens hebben we de luchtmassameter goed teruggezet waarbij hij zowel aan de filterbak als aan de balg goed vast zat.
Na het starten van de auto, begon hij weer te wisselen van toerental bij het stationair lopen. Toen hebben we de luchtmassameter uitgewisseld met een reserveexemplaar dat ik voor de V8 heb. Met deze LMM weer het wisselen van toerental.
Omdat naast het stationaire gedoe de auto ook enorm verbruikt, zijn LMM en Lambda verdacht. Andere motronic sensoren slijten in de regel niet echt. Misschien soms een koelvloeistoftemp sensor maar dat zou je zien in je instrumentencluster omdat dan je temperatuurmeter raar kan uitslaan.
Omdat we de werking van de LMM eigenlijk wel hadden gechecked met de uitruilLMM, moesten we toch aan de lambda gaan. We hebben de auto op assteunen gezet en even gekeken hoe we het beste de lambda er uit kunnen krijgen. Liggend onder een auto kun je vaak niet goed kracht zetten op een vastgebrande lambda. Ook is dit zo'n M50 met 2 kleine kats i.p.v. 1 grote. Op het Y stuk hiervoor zit de LMM heel onhandig weggewerkt bovenop. Uiteindelijk is het gelukt door de draad van de lambda af te knippen zodat we er een goede ringsleutel op konden krijgen. Er was net genoeg ruimte voor de eerste slag en met 2 man die me tegenhielden, kon ik maximaal kracht zetten. Liggend op de betonnen vloer schuif je jezelf gewoon weg i.p.v. dat je de lambda los draait. Lambda kwam dus los, schroefdraad voorzien van wat koperpasta, nieuwe lambda er goed op en de draad + stekker van de nieuwe lambda netjes weggewerkt in de kabelgoot onder de auto.
We zijn gaan rijden en merkten na 10 minuten rijden dat het verbruik nu enorm gedaald is. Door steeds bij een bepaalde snelheid de boordcomputer te resetten, kregen we een goede indicatie omdat de eerste cijferweergave nog geen gemiddelde is. Dat is namelijk de eerste waarneming. Bij snelheden tussen 100 en 140 werden nette verbruikscijfers gerealiseerd van 7,5-8,5l op de 100km. Zo hoort de 2.5 in de lockup te lopen. Voorheen was dit volgens Machiel op de computer absurd en in de richting van 13 - 15l / 100km
Terug aangekomen in de hal hebben we de auto stationair laten lopen. Met de motorkap open konden we zien en horen dat de auto vele malen beter liep (ook al liep hij niet eens zo slecht). Rustiger, minder geluid, geen gezoek met toeren... alles perfect. Loopt zoals een goede M50 stationair loopt.
Leuk lapje tekst hier maar probleem is gevonden en opgelost. De lambdasensor voornamelijk en mogelijk ook wat klein werk aan het luchttraject.