E34Forum.nl

 #13543  door Machiel
 
Afgelopen maandag is mijn VANOS gereviseerd. Dat merk je duidelijk in trekkracht onderin, maar helaas ligt het verbruik (bij gelijke rijstijl) ineens zeker 20% hoger. Dat was nu juist niet de bedoeling. Ook loopt ie stationair niet mooi meer sindsdien. Dat kan natuurlijk allemaal toeval zijn, maar mijn vraag aan jullie is: hoe zou dit allemaal samen kunnen hangen?

Nog wat extra info:

-Bij het uitlezen vlak voor de VANOS revisie gaf die een storing van de lambda sonde. Achteraf zijn we vergeten opnieuw uit te lezen helaas. Daarvoor ga ik vrijdag nog even bij de dealer langs.

-In de buurt van de VANOS unit zat een leiding die hete gassen uit het blok afvoert (of zoiets; niet veel verstand van helaas). Die leiding was in erg slechte staat (en er zat wat sludge in) en is daarom vervangen. Het gaat om de leiding die parallel aan de cilinders (maar met moeite zichtbaar) naar achteren loopt.

-Stationair gaat het toerental nu telkens een beetje op en neer. Als ik heel zachtjes met de hand wat gas geef loopt die wel mooi vlak. Dat zal dus wel iets met de stappenmotor zijn. Maar hoe een en ander nou samenhangt met elkaar?
 #13544  door Bart Jansema
 
Ik vermoed dat je een luchtlekkage hebt en dat er een slang niet helemaal jovel is hierdoor krijg je de symptomen waar jij last van hebt.
 #13547  door martijn76
 
Is het tandwiel op de juiste manier teruggeplaatst, dus met een draaiende beweging?
 #13548  door Machiel
 
Bedankt voor jullie reacties!

@Bart: kan dat dan die slang geweest zijn die we vervangen hebben?

@Martijn: welk tandwiel bedoel je precies? De revisie is gedaan door iemand met veel VANOS-ervaring, dus ik hoop dat dat niet het probleem is.
 #13557  door Bart Jansema
 
Machiel schreef:Bedankt voor jullie reacties!

@Bart: kan dat dan die slang geweest zijn die we vervangen hebben?

@Martijn: welk tandwiel bedoel je precies? De revisie is gedaan door iemand met veel VANOS-ervaring, dus ik hoop dat dat niet het probleem is.

Als je die vervangen hebt voor een nieuwe dan zal het juist goed zijn lijkt me. Je moet de slangen gewoon allemaal even nakijken of er een slechte tussen zit
 #13559  door Machiel
 
Zal ik doen. Wie weet is er toch eentje losgekomen maandag. Jammer hoor, want hij rijdt nu echt heerlijk bij de wat lagere toerentallen! Maar die 1 op 8 bederft het feestje een beetje.

Maar volgens jou is het dus goed mogelijk dat hoog verbruik en schommelen stationair beide verklaard worden door een vacuumlek?
 #13560  door Frank87
 
1 op 8 krijg je niet zomaar door een vacuumlekje of een vanos. Ik denk dat je naar je lambda moet kijken als je die toch al als fout zag. Zou ook logisch zijn want een kapotte lambda kan zorgen dat de motor veel te veel gaat spuiten.

Als je vanos in de lage toeren niet goed zou werken, zou je motor afslaan en zeer slecht lopen omdat de kleppen dan verkeerd bediend worden.

Verder is het zo dat bij een kapotte lambdasensor je het vooral merkt als je geen gas geeft. Bij gasgeven doet de lambdasensor niet zo heel veel en kan de slijtage aan de lambda wegvallen omdat het nog maar een klein % is van de lucht die je toevoegt.
 #13561  door Machiel
 
Thanks. Die lambda sensor is natuurlijk een van de hoofdverdachten. Maar wat ik dan niet snap is dat precies na mijn VANOS revisie mijn verbruik met een kwart is toegenomen. Natuurlijk kan precies op dat moment mijn lambda sonde helemaal de geest hebben gegeven, maar dat zou wel toeval zijn.

Maar misschien toch nog een ding vermelden: we hebben een aardig slokje olie gemorst in een van de cilinders, waardoor het lokaal "even wat minder zonnig werd" toen we hem weer startte. Kan dat wellicht de nekslag voor de lambda sonde gegeven hebben?
 #13563  door Frank87
 
Absoluut. Lamdas zijn vaak na 150.000 roetzwart van jarenlang werken en als er wat olie rechtstreeks de kat in is gelopen.. kan dat je lambdasonde hebben vervuild.

Dit betekent dus dat hij nog niet helemaal stuk hoeft te zijn maar als zijn meting maar 50% is omdat er een oliefilm op zit, heb je dus nog steeds een slecht lopende motor door een slechte meting. Dat luistert heel nauw bij lambda's.

Stel dat ik een kartonnetje om je Luchtmassameternaald heen doe en hij meet nu 90% minder flow omdat het er langs heen stroomt. Hij is niet kapot.. maar je motor loopt voor geen meter.

Haal een lamda van Bosch voor je motor en zet deze er in. Daarna goed warmrijden zodat je een goede nulmeting krijgt.
 #13570  door Machiel
 
Helder. Zaterdag krijg ik als het goed is een nieuwe. Heeft het zin om tot die tijd de lambdasonde los te koppelen? Idee daarachter is dat geen signaal beter is dan een fout signaal. Of werkt het zo niet?