E34Forum.nl

 #13571  door martijn76
 
Zonder lambda gaat ie in noodloop en gaat het verbruik omhoog, zoals je nu eigenlijk al hebt.
De ervaring wat ik met lambda's en BMW heb is dat de sensoren die je bij de dealer koopt, ook al is dat ook door een andere fabrikant gemaakt, de motor net even beter laten lopen. Toch een iets andere spec dan de rest. Bij de m52 waren het sensoren van Siemens.
Hoe mors je trouwens een slok olie in een cilinder?
 #13573  door Machiel
 
Dat is jammer; ik hoopte dat ie bij geen signaal een soort van gemiddeld signaal zou kiezen of zoiets.

Ik bedoelde inderdaad niet in de cilinder. Maar bij het eruit halen van een van die sleuven (weet niet hoe die dingen officieel heten; coils in het Engels in ieder geval) kwam er een flinke slok olie ergens vandaan die op de een of andere manier een lokale zonsverduistering veroorzaakte bij het starten.
 #13587  door Theo
 
Ik snap het olieverhaal niet helemaal, maar heb het vermoeden dat je olie in een bougiegat bedoelt, dat is namelijk een standaard M50 kwaal.

De rubberen klepdekselpakking en de pakkingen rond de bougiegaten worden zo hard als een baksteen na verloop van 20 jaar en dan loopt de olie zo de bougiegaten in. Bougietje eruit en de olie loopt de cilinder in.

Is dat het?
 #13600  door Machiel
 
Dan is dat wat er wellicht gebeurde. Een bougie hebben we er ook even uit gehaald, na het morsen inderdaad. Maar ik stond aan de andere kant, dus ik kon het allemaal niet goed zien.
 #13618  door easy rider
 
Dan heb je geluk dat de zuiger geen olieslag heeft gemaakt met een kromme drijfstang als gevolg.
 #13675  door Frank87
 
Machiel was vandaag naar Zevenhuizen gekomen. Ik had snel een Bosch Lambdasensor laten komen "just in case".

Eerst uitgelezen, geen resultaat. Daarna duidelijk gemerkt dat de auto stationair niet goed liep. Hij liep wel regelmatig stationair maar wisselde steeds van toerental. A/C stond gewoon uit.

Ik zag dat de luchtmassameter aan een zijde niet goed op de luchtbalg zat die naar het gasklephuis loopt. De slangklem zat ook wat los. Tevens had een van de ontluchtingsslangen die naar die balg loopt vlak onder de gasklep een slangklem die met een vinger gewoon rondgedraaid kon worden. De uitsparing op de luchtbalg had ook een grote scheur en wat knoeiwerk met vloeibare pakking / kit was zichtbaar.

We hebben de luchtmassameter verwijderd zodat we ook goed bij die ontluchtingsslang konden. Die slang hebben we even weggehaald en daarna met speciale isolatie/krimptape die we voor elektromotoren en bekabeling hebben, de uitsparing ingetaped als tijdelijke fix. Deze zat toen strak als uitsparing en daar hebben we de slang met het tussenstuk weer op gemonteerd. Slangklem goed aangedraaid.

Vervolgens hebben we de luchtmassameter goed teruggezet waarbij hij zowel aan de filterbak als aan de balg goed vast zat.

Na het starten van de auto, begon hij weer te wisselen van toerental bij het stationair lopen. Toen hebben we de luchtmassameter uitgewisseld met een reserveexemplaar dat ik voor de V8 heb. Met deze LMM weer het wisselen van toerental.

Omdat naast het stationaire gedoe de auto ook enorm verbruikt, zijn LMM en Lambda verdacht. Andere motronic sensoren slijten in de regel niet echt. Misschien soms een koelvloeistoftemp sensor maar dat zou je zien in je instrumentencluster omdat dan je temperatuurmeter raar kan uitslaan.

Omdat we de werking van de LMM eigenlijk wel hadden gechecked met de uitruilLMM, moesten we toch aan de lambda gaan. We hebben de auto op assteunen gezet en even gekeken hoe we het beste de lambda er uit kunnen krijgen. Liggend onder een auto kun je vaak niet goed kracht zetten op een vastgebrande lambda. Ook is dit zo'n M50 met 2 kleine kats i.p.v. 1 grote. Op het Y stuk hiervoor zit de LMM heel onhandig weggewerkt bovenop. Uiteindelijk is het gelukt door de draad van de lambda af te knippen zodat we er een goede ringsleutel op konden krijgen. Er was net genoeg ruimte voor de eerste slag en met 2 man die me tegenhielden, kon ik maximaal kracht zetten. Liggend op de betonnen vloer schuif je jezelf gewoon weg i.p.v. dat je de lambda los draait. Lambda kwam dus los, schroefdraad voorzien van wat koperpasta, nieuwe lambda er goed op en de draad + stekker van de nieuwe lambda netjes weggewerkt in de kabelgoot onder de auto.

We zijn gaan rijden en merkten na 10 minuten rijden dat het verbruik nu enorm gedaald is. Door steeds bij een bepaalde snelheid de boordcomputer te resetten, kregen we een goede indicatie omdat de eerste cijferweergave nog geen gemiddelde is. Dat is namelijk de eerste waarneming. Bij snelheden tussen 100 en 140 werden nette verbruikscijfers gerealiseerd van 7,5-8,5l op de 100km. Zo hoort de 2.5 in de lockup te lopen. Voorheen was dit volgens Machiel op de computer absurd en in de richting van 13 - 15l / 100km

Terug aangekomen in de hal hebben we de auto stationair laten lopen. Met de motorkap open konden we zien en horen dat de auto vele malen beter liep (ook al liep hij niet eens zo slecht). Rustiger, minder geluid, geen gezoek met toeren... alles perfect. Loopt zoals een goede M50 stationair loopt.

Leuk lapje tekst hier maar probleem is gevonden en opgelost. De lambdasensor voornamelijk en mogelijk ook wat klein werk aan het luchttraject.
 #13676  door Machiel
 
We zaten tegelijk een verslagje te typen. Maar de jouwe is mooier, dus ik heb de mijne weer weggehaald hier. Maar mijn dank blijft uiteraard staan! Hulde voor het werk van vanavond!
Laatst gewijzigd door Machiel op 17 mar 2016, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 #13677  door Machiel
 
easy rider schreef:Dan heb je geluk dat de zuiger geen olieslag heeft gemaakt met een kromme drijfstang als gevolg.
Dat had inderdaad zomaar gekund! :?

Maar eind goed, al goed dus.
 #14823  door DDT525
 
Machiel schreef:Helder. Zaterdag krijg ik als het goed is een nieuwe. Heeft het zin om tot die tijd de lambdasonde los te koppelen? Idee daarachter is dat geen signaal beter is dan een fout signaal. Of werkt het zo niet?
lambda sonde kan je trouwens kopen via mister auto. schilt je een hoop geld voor dezelfde sensor als bmw ;)