E34Forum.nl

 #14349  door epmans
 
Ik heb ook van die mooie sproeiertjes maar ze doen het niet.
P1010249.JPG
Recent ben ik aan een spareparts gekomen dus ik wil met goede moed uitzoeken waaraan het ligt.

De ruitensproeier en de intensiv pompen doen het beide. Daar is geen probleem.

Hoe zit het in elkaar in deze V8:
Er is een groot vloeistofreservoir met een intensiv reservoir (niet voor de verlichting) voor de veerpoot en onder de koplamp is nog een reservoir voor de koplampen en mistlampen.
Door het normale reservoir te vullen met water, loopt er via een slangaansluiting automatisch vloeistof naar het onderste reservoir voor de verlichting.
Aan dit tweede reservoir zit weer een (grotere) pomp met twee slangaansluitingen die zorgen voor water naar 1. de mistlampen en 2. koplampen.

Het onderdeelnr van die grotere pomp is 1382085. Eigenlijk gaat het hier om.

Ik heb deze dus ook extra achter de hand en die aangesloten ipv de pomp die nu er in zit. Dan gebeurt er ook niks.
Dus moest ik uitsluiten of die extra pomp het wel doet en aangezien deze dezelfde stekker heeft als de gewone sproeipomp heb ik m daar aangehangen -> dat werkt wel! Dus moet er met de stroom naar die stekker wat aan de hand zijn. Wat dan?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #14350  door epmans
 
Ik heb de volgende items gevonden:
Op positie 22 en 24 zit een zekering.
In het kleine relais en zekeringbak op de veerpoot zit een groot rood relais voor de swra.

Deze heb ik allemaal uitgewisseld. Alles werkt behalve de swra.
 #14351  door epmans
 
Wat ik wel heb gevonden is niet van elektrische aard!

De aansluiting aan het reservoir voor de slang naar het swra reservoir was afgedopt.
IMG_0665.JPG
Maar omdat de slang er wel ligt heb ik de dop verwijderd en de slang gemonteerd. Daardoor wordt nu het swra reservoir weer
gevuld.
IMG_0666.JPG
Er heeft dus al eens iemand aan gezeten zonder een storing op te lossen. Nu het elektrische deel nog.

Hier zit die pomp op het swra reservoir. Hiervoor moest de bumper dus los gehaald worden.
Overigens is die grijze stekker daar in het zicht, van de mistlamp!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #14352  door epmans
 
voor als Gert dit leest:
heb jij jouw pomp al eens getest of die wel stuk is? Dat kan dus eenvoudig door m even op de stekker van de normale ruitensproeier aan te sluiten.
(denk er wel aan dat het even een natte boel kan worden omdat het SWRA reservoir leeg loopt zodra je de pomp er uit haalt.
 #14353  door Speedy
 
Volgens mij zit er ook nog een klein grijs relais in je zekeringen kast voorin.
 #14354  door epmans
 
Ja klopt. Ook gewisseld. Is ongeveer de helft van de gebruikelijke relais. Thanks.
 #14361  door Wessie
 
Wel de verlichting aan tijdens het testen?
Anders doen ze het ook niet dacht ik.
Systeem treed alleen in werking wanneer de verlichting aan is.
 #14362  door Speedy
 
Heb je al spanning gemeten op de 3 stekkers?
 #14365  door epmans
 
@ wes, thanks.
ja hoor die staan aan anders doen ze t inderdaad niet.

@speedy,
welke drie?
Voor de ruiten en intensiv? Ja die twee wel.
 #14368  door Speedy
 
Zou even moet en zoeken maar bij mijn TDS zaten er meen ik drie. 1 voor de normale ruiten sproeier. 1 voor het kleine tankje. en 1 voor de pomp met dubbele uitgang die naar de koplamp sproeiers gaat.