E34Forum.nl

 #14872  door R-E34touring
 
Hoi,

Mijn 518i draait stationair niet lekker.
Je ziet de toeren een beetje omhoog en omlaag gaan.

Is er iemand in de omgeving Dordrecht die mij kan helpen?
 #14875  door JerunK
 
Eerste verdachten zijn het inlaattraject (vacuümlek op één van de slangen) en de lambdasonde, al kunnen ook andere oorzaken het schommelen in stationair toerental veroorzaken. Via de zoekfunctie zul je het nodige op dit onderwerp vinden.
 #14885  door Theo
 
Is dit nog een oude M40 motor of al een nieuwere M43? (te zien aan de distributieriem of ketting)

Voor zover ik weet hebben M40 motoren vaker last van een romelige stationairloop, het is niet de alllerbeste BMW motor. Maar alles moet in orde te krijgen zijn. Ik zou beginnen bij je stappenmotor, gasklephuis en de rest van het inlaattraject brandschoon te maken.
 #14905  door Jgpeggeman
 
Dit is een m43... M40 is nooit geleverd in een touring..

Zoals men al zegt, check je vacuumslangen op lekken, en dan met name onder het inlaatspruitstuk (die moet je ff demonteren)..

Grotr kans als je die slangen vervangt, de motor eeb stuk beter loopt
 #14950  door ivo
 
Jgpeggeman schreef:Dit is een m43... M40 is nooit geleverd in een touring..
Oh kon je ook wel krijgen hoor, alleen niet lang geleverd.

Verder is de opbouw van de M40 (met riem) en de M43 (ketting) grotendeels gelijk, dus daar spelen zelfde zaken die je kunt checken.
Je kunt er vrij makkelijk bij. Als je het niet eerder gedaan hebt of niet weet waar te zoeken, dan is er vast wel iemand van het forum die je een helpende hand kan en wil toesteken.
Je bent welkom bij mij, heb evt. ook nog diverse delen liggen als reserve of om te testen.
 #14970  door Speedy
 
Jgpeggeman schreef:Dit is een m43... M40 is nooit geleverd in een touring..

Zoals men al zegt, check je vacuumslangen op lekken, en dan met name onder het inlaatspruitstuk (die moet je ff demonteren)..

Grotr kans als je die slangen vervangt, de motor eeb stuk beter loopt

Ben ik niet met je eens. hele poos geleden een m40 verkocht uit een e34touring 518i
 #14977  door Jgpeggeman
 
Oke, was er altijd van overtuigd dat tourings altijd al de m43 hadden...

Overigens is de m43 een sterkere motor dan de m40... De m40 heeft tamelijk slechte kleppenstoters (iets met hydrolisch of zo) waar de m43 geen last van heeft